Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
- straatauto
- Contacteer:
Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
De Dinky-collection kent de Austin-Healey 100 in groen:

Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Volgens mij heb ik die ook. De 3000 is veel populairder als model...
- MarcoAzzurro
Laatste aanwinst hier, alleen komt deze niet in mijn vitrine maar bij mijn vriendin die op kleine schaal dit type alfa verzameld.

Het gaat hier om een uiterst zeldzame McGregor Politoys Giulia GT van Fibreglass.
McGregor was een Mexicaans bedrijf dat kopieen maakte van diverse Politoys modellen met toestemming van dit bedrijf.
De naam Politoys staat dus ook gewoon op de bodemplaat alleen in plaats van made in Italy staat er Mecho en Mexico.
Hij is wat bespeeld en heeft helaas een dikke scheur in de voorruit maar gezien ze zeldzaamheid is dit toch een aanwinst.
Ik bedoel, wie heeft er nou een in Mexico vervaardigd model in zijn collectie?

Het gaat hier om een uiterst zeldzame McGregor Politoys Giulia GT van Fibreglass.
McGregor was een Mexicaans bedrijf dat kopieen maakte van diverse Politoys modellen met toestemming van dit bedrijf.
De naam Politoys staat dus ook gewoon op de bodemplaat alleen in plaats van made in Italy staat er Mecho en Mexico.
Hij is wat bespeeld en heeft helaas een dikke scheur in de voorruit maar gezien ze zeldzaamheid is dit toch een aanwinst.
Ik bedoel, wie heeft er nou een in Mexico vervaardigd model in zijn collectie?

Laatst gewijzigd door MarcoAzzurro op vr 20 nov 2009 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wow, gaaf ding! Nooit eerder gezien...
- MarcoAzzurro
Dankje Tom,
De Politoys variant hadden we overigens al:

Wel een stukje mooier, maar je komt deze ook vaker tegen al is ook deze erg zeldzaam.
Schaal van dit model is overigens 1:41 dus hij is net even wat forser als de meeste modellen in mijn collectie.
Politoys bracht ook een Giulia GT uit in de M-serie en je zou denken dat dit dezelfde mal is maar niets is minder waar.
Dit is een heel ander model en ditmaal wel in 1:43 en van metaal:

De Politoys variant hadden we overigens al:

Wel een stukje mooier, maar je komt deze ook vaker tegen al is ook deze erg zeldzaam.
Schaal van dit model is overigens 1:41 dus hij is net even wat forser als de meeste modellen in mijn collectie.
Politoys bracht ook een Giulia GT uit in de M-serie en je zou denken dat dit dezelfde mal is maar niets is minder waar.
Dit is een heel ander model en ditmaal wel in 1:43 en van metaal:

echt mooie Alfa's heb je
had ze ook nog nooit eerder gezien...
en ook een leuke vriendin die je hebt,die ook van je hobby houd

en ook een leuke vriendin die je hebt,die ook van je hobby houd

- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
Politoys maakte - zeker voor zijn tijd - juweeltjes, ook in kleinere schaal.
Zo is de Lancia vrachtwagen voorheen van Politoys-zustermerk Penny Toys

Lancia Esadelta

Maserati 2500GT
Het probleem met de auto's in deze schaal is dat ze worden gebruikt als speelgoed, maar deze auto's hadden vaak nogal slecht lopende asjes.
Wellicht was de prijs ook een probleem, dus kwamen de Politoys op de markt.

Abart 2000
Deze modelletjes zagen er, in tegenstelling tot de eerdere Penny Toys, nogal goedkoop uit. Als je wat beter keek, zoals bij deze Abarth, dan zag je zelfs een rolkooi die was meegegoten.
Politoys in deze vorm waren misschien 2 jaar op de markt toen de naam Polistil werd geïntroduceerd.

Fiat 170 met 2x Tyrrell P34

Fiat 124
Later werden deze modellen in Hongkong gemaakt en werd de kwaliteit ietsjes minder. Ook ging de schaal iets omhoog, richting 1:50

Renault RE30

Lamborghini Countach
Hoe we weten dat die modellen in Hongkong werden gemaakt is vrij simpel; enige jaren later stopte men met het maken van deze auto's, maar bracht de eigenlijke fabrikant ze uit onder de naam KEES.

Renault 5 Turbo
Nog een keer kwam de naam Polistil terug in mijn schaal, maar eigenlijk waren ook dit weer modelletjes gemaakt in het Verre Oosten met een andere naam er op. De modellen werden bij RealToy gemaakt.

Alfa Romeo 156
Zo is de Lancia vrachtwagen voorheen van Politoys-zustermerk Penny Toys

Lancia Esadelta

Maserati 2500GT
Het probleem met de auto's in deze schaal is dat ze worden gebruikt als speelgoed, maar deze auto's hadden vaak nogal slecht lopende asjes.
Wellicht was de prijs ook een probleem, dus kwamen de Politoys op de markt.

Abart 2000
Deze modelletjes zagen er, in tegenstelling tot de eerdere Penny Toys, nogal goedkoop uit. Als je wat beter keek, zoals bij deze Abarth, dan zag je zelfs een rolkooi die was meegegoten.
Politoys in deze vorm waren misschien 2 jaar op de markt toen de naam Polistil werd geïntroduceerd.

Fiat 170 met 2x Tyrrell P34

Fiat 124
Later werden deze modellen in Hongkong gemaakt en werd de kwaliteit ietsjes minder. Ook ging de schaal iets omhoog, richting 1:50

Renault RE30

Lamborghini Countach
Hoe we weten dat die modellen in Hongkong werden gemaakt is vrij simpel; enige jaren later stopte men met het maken van deze auto's, maar bracht de eigenlijke fabrikant ze uit onder de naam KEES.

Renault 5 Turbo
Nog een keer kwam de naam Polistil terug in mijn schaal, maar eigenlijk waren ook dit weer modelletjes gemaakt in het Verre Oosten met een andere naam er op. De modellen werden bij RealToy gemaakt.

Alfa Romeo 156
- MarcoAzzurro
Kleintjes heb ik ook

De Lancia Esadelta verscheen overigens ook in grote schaal (1:41) in de Fibreglass reeks:

niet van mij trouwens, foto geleend van Ebay.
De naam Polistil is momenteel in handen van Bburago wat weer in handen is van Maisto.
Het blijft eeuwig zonde dat dit prachtige merk ten onder is gegaan..

De Lancia Esadelta verscheen overigens ook in grote schaal (1:41) in de Fibreglass reeks:

niet van mij trouwens, foto geleend van Ebay.
De naam Polistil is momenteel in handen van Bburago wat weer in handen is van Maisto.
Het blijft eeuwig zonde dat dit prachtige merk ten onder is gegaan..
- buttonfreak
- Contacteer:
Ik persoonlijk zoek voornamelijk die Alfa Romeo bus nog, hoewel die andere ook juweeltjes zijn.
Let ook op de positie van het stuur in de Lancia...
Absoluut. Jammer dat ze niet echt in mijn verzameling terecht gekomen zijn, destijds... ik heb inmiddels wel een prachtige groen metallic Fiat 500 in de verzameling. Mijn neefje had die vroeger en ik was er altijd jaloers op... toen ik er in Houten een tegenkwam voor weinig geld heb ik 'm meteen gekocht. Ziet er keurig uit, hoewel ik niet het mooie doosje erbij heb.buttonfreak schreef:Politoys maakte - zeker voor zijn tijd - juweeltjes, ook in kleinere schaal.
EDIT: zie net dat die van hun grote concurrent Mebetoys is, die maakten ook prachtig spul trouwens.
- MarcoAzzurro
Penny maakte twee verschillende Romeo busjes.buttonfreak schreef:Ik persoonlijk zoek voornamelijk die Alfa Romeo bus nog, hoewel die andere ook juweeltjes zijn.
Ik heb de Romeo 2, later verscheen nog de F12:

Foto even geleend van het Alfaclub forum.
@ Tom, geweldige fiat!
Naast Politoys behoort ook Mebetoys tot mijn favoriete merken. Ik zal binnenkort eens een overzichtje maken van de Mebetoys modellen in mijn collectie

- buttonfreak
- Contacteer:
correctie dan: 2 busjes te vinden 

- MarcoAzzurro
En de echte auto's

Romeo 2

F12

Romeo 2

F12
- straatauto
- Contacteer:
Mooie Alfa's!
Ik plaats vandaag weer twee wat modernere modellen die eigenlijk niet helemaal passen in mijn verzameling en dit topic.
Maar met de dealer-verpakkingen wordt nog wel eens gestunt op de beursen.
En voor een tientje liet ik deze fraaie Minichamps modellen destijds dan ook niet staan.
Een paar moderne auto's als contrast in de verzameling laten goed de verschillen zien tussen klassiek en hedendaags.
Opel Astra 2004 ? Minichamps (Opel promo)
Opel Astra GTC 2005 ? Minichamps (Opel promo)

Ik plaats vandaag weer twee wat modernere modellen die eigenlijk niet helemaal passen in mijn verzameling en dit topic.
Maar met de dealer-verpakkingen wordt nog wel eens gestunt op de beursen.
En voor een tientje liet ik deze fraaie Minichamps modellen destijds dan ook niet staan.
Een paar moderne auto's als contrast in de verzameling laten goed de verschillen zien tussen klassiek en hedendaags.
Opel Astra 2004 ? Minichamps (Opel promo)
Opel Astra GTC 2005 ? Minichamps (Opel promo)

Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Zien er goed uit! Dealerversies hebben vaak correcte kleuren, iets wat me aantrekt als ik een auto aan de verzameling wil toevoegen.