Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Sterker nog #7 in de eindstand en voor lange tijd geen Audi op het overall podium
Long Beach had toch lange rechte stukken, gecombineerd met korte bochten, maar de LMP2 Porsche kwam erg duidelijk als #1 over de eindstreep
rsh_scuderia schreef:Sterker nog #7 in de eindstand en voor lange tijd geen Audi op het overall podium
Long Beach had toch lange rechte stukken, gecombineerd met korte bochten, maar de LMP2 Porsche kwam erg duidelijk als #1 over de eindstreep
1 lang recht stuk langs start/finish, de rest zijn alleen maar korte sprint stukjes:
Een week na hun overwinning in Long Beach zegevierden Timo Bernhard en Romain Dumas met de Penske-Porsche RS Spyder ook tijdens de Lone Star Grand Prix, de ALMS-race op het stratencircuit rondom het Reliant-stadion van Houston. De stad in Texas was voor de tweede maal het decor van een race voor de American Le Mans Series, na het succesvolle debuut van vorig jaar. Met de Acura van Andretti Green Racing (Bryan Herta/Marino Franchitti) ging ook de tweede plaats op het stratencircuit naar een prototype uit de lichtere LMP2-categorie. Audi redde de eer met de derde plaats algemeen voor Dindo Capello en Allan McNish, die met hun R10 TDI de zwaardere LMP1-klasse op hun naam schreven.
De strijd om de overwinning werd pas een half uur voor het einde van de twee uur en 45 minuten lange race beslist. Timo Bernhard had een flinke voorsprong opgebouwd, maar toen de Jim Tafel-Porsche in de rondte ging en daarmee een “full-course-yellow” veroorzaakte, reed Bryan Herta met de XM Radio-Acura van Andretti-Green Racing het gat weer dicht. Bij de herstart hield Bernhard, ondanks een ingeklemde zenuw in de nek, echter het hoofd koel en pakte meteen een voorsprong van zes seconden. Herta deed daarna wat hij kon, maar de resterende ronden waren te weinig om de Porsche nog te kunnen achterhalen. Zo zegevierde Bernhard met 0,49 seconden voorsprong op Herta. “Het waren de zwaarste 30 minuten in mijn leven”, verklaarde de Duitse Porsche-rijder na afloop. Herta reed samen met Marino Franchitti, wiens broer Dario voor Andretti-Green in actie kwam tijdens de IRL-race op Motegi.
De Audi van Capello en McNish leek aanvankelijk kandidaat voor de overwinning, maar na een uur moest de Duitse bolide de pits in met een lekke linker voorband. Daarna kwam Capello nog een keer in aanraking met een GT2-Porsche, zodat het Italiaans-Schotse duo uiteindelijk genoegen moest nemen met de derde plaats algemeen en de overwinning in de LMP1-klasse. De andere Audi, gestart als zesde, viel terug nadat Marco Werner eerst rechtdoor schoot bij het aanremmen van een bocht en later in de race met de achterkant van de auto een bandenstapel raakte, waarna reparatie van het bodywork noodzakelijk was. Emanuele Pirro bracht de auto terug tot de twaalfde plaats en de tweede plek in de LMP1-klasse.
De overwinning in de GT1-klasse ging bij gebrek aan concurrentie uiteraard naar een Corvette, maar ditmaal wonnen Magnussen en O’Connell, voor het eerst samen sinds 1999, toen beide nog voor Panoz reden. Magnussen reed 50 seconden voor de andere Corvette over de streep. In GT2 wonnen voor de vierde keer op rij Jaime Melo en Mika Salo met de Risi Competizione-Ferrari voor de Flying Lizzard-Porsche van Johannes van Overbeek en Jörg Bergmeister.
Maak je maar niet al te blij. Op Le Mans staan ze er echt wel weer hoor.
Maar, ik hoop dat het inderdaad geen Audi optocht wordt daar in Frankrijk, daarvan heb ik er nu wel genoeg gezien de laatste 6 jaar
Vraag met toch af "hoe LMP2" die LMP2's zijn. Want beide starten ze niet op LeMans en heb zo m'n twijvels of LMP2 in Amerika wel het zelfde is als hier in Europa.
Wikipedia, weet alleen niet of dit nou nog het oude is, dus met de regels van 2005..?
LMP1
Dit is de koningsklasse in de 24 uur van Le Mans. Alle auto's uit de oude LMP900 en LMGTP klasse rijden nu in deze nieuwe klasse, deze auto's wegen minimaal 900 kg. De maximum maten van de auto zijn (L x B x H): 465 x 200 x 103 cm. De atmosferische motor heeft een maximum inhoud van 6 liter, de turbo motoren hebben een maximale inhoud van 4 liter. Ook de auto's uit de oude LMP675 klasse zitten nu in de LMP1 klasse. De LMP675 auto's zijn wel langzamer dan LMP900 auto's. In 2006 dienen alle auto's te voldoen aan het nieuwe LMP1 reglement. Voorbeelden: Audi R8, Dome, Pescarolo
LMP2
De LMP2 klasse is de klasse voor de 'goedkopere' prototype's, met een minimum gewicht van 750 kg. De toegestane motoren hebben een inhoud van 3,4 liter voor de atmosferische motoren en een maximum inhoud van 2 liter voor de turbo motoren. Voorbeelden: In 2004 voldeed alleen Lola-Judd nummer 32 aan de regels voor LMP2.
Niels schreef:Vraag met toch af "hoe LMP2" die LMP2's zijn. Want beide starten ze niet op LeMans en heb zo m'n twijvels of LMP2 in Amerika wel het zelfde is als hier in Europa.
Nee, ze kunnen wel omgebouwd worden naar "europese" LMP2's maar in amerika hebben ze minder restricties waardoor je deze toestanden krijgt.
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Volgens mij zijn er geen reglementaire verschillen tussen de Europese en Amerikaanse LMP2: anders zouden de Yanks nooit de term Le Mans Series mogen voeren.
De werkelijke oorzaak zit 'm in het niveau van de participanten: In de USA rijden verkapte fabrieksteams met dikke sponsors en betaalde beroepscoureurs. Dit was niet de bedoeling van de P2 klasse.
Hier zitten blijkbaar echte Le Mans kenners ,kan iemand me weten te vertellen waar of op welke site ik tickets voor de 24h van Le Mans kan bestellen en wat de gangbare prijzen hiervan zijn??
Wil er dit jaar naartoe om de Astons te horen brullen!
Alvast bedankt
Ik wil ook nog steeds gaan, maar heb nog niets concreets georganiseerd. Ben ook wel benieuwd wat mijn last-minute mogelijkheden zijn wat betreft tickets en vooral slaapplaatsen. Dus tips zijn zeker welkom!
Wil er dit jaar naartoe om de Astons te horen brullen!
Even wachten tot de 'Vette's uit de buurt zijn, dan kan je ze wel horen gillen!
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Tickets kun je bestellen op http://www.lemans.org/ticket/pages/index_gb.html
Maar ook gewoon aan de kassa kopen, Le Mans is nooit vol
Maar ... de tribunes en campings wel Wij reserveren altijd in voor de kerst
Ik sta weer op Technopark, een leuke kleine camping mooi centraal gelegen tussen de paddock en Porsche Curves.
Toegang voor het hele weekend is EUR 61 p.p. Dat is wel wat anders dan F1 he?
Er zullen dit jaar naast alle Britten, Denen en Nederlanders wel een hoop extra Fransen komen nu Peugeot meedoet
Afgelopen 3 jaar gewoon op de bonnefooi naar Le Mans geweest. 's ochtends om 0600 weg. En dan rondom het circuit een plekje voor de tent(en) en bbq zoeken. Tot op heden altijd staanplaatsen gehad en dat is goed bevallen. Je neemt desnoods een lichtgewicht opvouwbaar stoeltje mee. En Le Mans is idd nooit vol.
Okay, de concurrentie is niet van Audi-niveau. Maar 3 ronden voorsprong is wel een behoorlijke overmacht.
Eerst de winst op het snelle Monza en nu ook op het bochtige Valencia. Zowel motor als chassis lijken best voor elkaar te zijn. Ondanks dat Peugeot een jaar achterstand heeft op Audi, krijg ik steeds meer hoop op een echte gevecht!
Alleen moeten ze wel heel blijven, de tweede Peus viel uit met een kapotte koppeling