Als kleine jongen was ik al erg enthousiast over Dinkytoys.
Er was echter één klein probleempje: Mijn ouders vonden Fl. 2,95 véél te veel geld voor zo'n klein speelgoedautootje.
Ik had door het ruilen van andere prullaria op school in de loop der jaren twee Dinky's vergaard en zowaar een gloednieuwe Chrysler Imperial van Gorgi van m'n ouders gekregen.
Daarmee is het allemaal begonnen................ een frustratie uit de kinderjaren dus ??!
Tot ik in de jaren 80 bij de Bijenkorf de "Autosalon" zag: Een speciale hoek van de speelgoedafdeling die elk jaar een paar weken in het teken van miniatuurauto's stond.
Tóch maar niet gekocht.............. Maar het jaar daarop wél tot aanschaf over gegaan; Een drietal Amerikanen in 1:43.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik me eraan ergerde dat van één van de modellen de wielen niet konden draaien; nú juist prettig omdat ze dan niet van de schapjes kunnen rollen.
Op de foto's twee van de genoemde drie "grondleggers" :
De groene Cadillac V16 van Rextoys en de rode Packard van Solido
En nú bijna 25 jaar later: Vorige week op de beurs in Houten een jubileum voor m'n verzameling........... de nummering van m'n miniaturen kent nu één model met vier cijfers.
Het wás m'n bedoeling om de "eer" aan een Rolls te laten, maar ik kon geen geschikt jubileum-model vinden.
Het werd dus iets anders: Een Mercedes 180 "Bakkie" zoals ze destijds in Zuid Afrika rondgereden hebben.
Past ook eigenlijk veel beter bij de sfeer van m'n verzameling dan de Rolls.
Mercedes-Benz 180 "Bakkie" 1965 Neo Scale Models
Mercedes-Benz 190 1961 Minichamps