Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
- straatauto
- Contacteer:
Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er j
Ook mooie modelletjes Buttonfreak!
Grappig dat Engelse klassiekers zo'n grote herkenbaarheid hebben.
Kofferbak en achterruit van de Amstrong Siddeley lijken bijvoorbeeld sterk op die van de Jaguar MKV.
Grappig dat Engelse klassiekers zo'n grote herkenbaarheid hebben.
Kofferbak en achterruit van de Amstrong Siddeley lijken bijvoorbeeld sterk op die van de Jaguar MKV.
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
Mooi,die kleine grote Jan !!
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
En er komen nog meer Britse klassiekers aan van Oxford. Zowel in de hier geliefde 1:43, maar ook in de kleinere schaal die ik juist zoveel charme vind hebben.
- straatauto
- Contacteer:
Onderstaande Simca's zijn beide afkomstig van de "Franse Ford fabriek".
Toen Ford zijn Franse productielijn in 1954 over deed aan Simca heeft Simca de
Vedette nog korte tijd onder de naam "Simca Abeille" uitgebracht.
Ook de oorspronkelijk door Ford ontworpen latere Vedette (met staartvinnetjes) werd door Simca geproduceerd.
Deze Simca Vedette werd in een eenvoudiger uitvoering (qua model en motor met 4 i.p.v. 6 cylinders) de Simca Ariane.
Altaya maakte beide Modelletjes in één van zijn vele tijdschriftenseries:
Simca Abeille (donker grijs) 1955 Altaya (Les Belles Anées Simca)
Simca Ariane 4 (ivoor) 1959 Altaya (Les Belles Anées Simca)

Toen Ford zijn Franse productielijn in 1954 over deed aan Simca heeft Simca de
Vedette nog korte tijd onder de naam "Simca Abeille" uitgebracht.
Ook de oorspronkelijk door Ford ontworpen latere Vedette (met staartvinnetjes) werd door Simca geproduceerd.
Deze Simca Vedette werd in een eenvoudiger uitvoering (qua model en motor met 4 i.p.v. 6 cylinders) de Simca Ariane.
Altaya maakte beide Modelletjes in één van zijn vele tijdschriftenseries:
Simca Abeille (donker grijs) 1955 Altaya (Les Belles Anées Simca)
Simca Ariane 4 (ivoor) 1959 Altaya (Les Belles Anées Simca)

Laatst gewijzigd door straatauto op zo 20 jan 2013 17:47, 3 keer totaal gewijzigd.
- buttonfreak
- Contacteer:
Mooie Simca's !!!
- buttonfreak
- Contacteer:

Is het een straatauto? Tsja. Maar ik vind deze zo charmant, dat ik hem wel moest posten. De serie van bussen van Editions Atlas is erg leuk, maar deze Star N52 heeft "iets". En ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk dit een echt leuke foto vind.
Een bus is wel degelijk een straatauto in mijn optiek. Mooie (Poolse?) bus inderdaad; dat oostblokspul heeft iets aandoenlijks en onverzettelijks tegelijk vind ik. En ja, de foto op zich is zeer geslaagd
.

Rock & Roll!!!
Ach, nu ik er toch ben...

Fiat 124 spider in de US-uitvoering. Eentje uit de 1974 serie (kleine achterlichten, stalen wielen met wieldoppen) met die "lelijke" bumpers welke vrijwel geheel naar Amerika is geëxporteerd en nu in grote getale weer terugkeren naar Europa. Technisch vrijwel gelijk aan de oer-spider alleen motorisch flink aangepast (lees verprutst want geen vermogen meer) aan de Amerikaanse milieueisen. De carrosserie is al die jaren ongewijzigd in productie gebleven alleen waren er wat aanpassingen aan bumpers, verlichtingsunits en zo nog wat van die kleine dingetjes. De 124 spider "kroop" over onze aardbol vanaf eind 1966 tot en met 1985. Er zijn er ongeveer 198.000 gebouwd waarvan 170.000 naar de USA verscheept zijn. Het is een fijn rijdende en best betrouwbare metgezel.
Dit modelletje is van Vitesse.

Fiat 124 spider in de US-uitvoering. Eentje uit de 1974 serie (kleine achterlichten, stalen wielen met wieldoppen) met die "lelijke" bumpers welke vrijwel geheel naar Amerika is geëxporteerd en nu in grote getale weer terugkeren naar Europa. Technisch vrijwel gelijk aan de oer-spider alleen motorisch flink aangepast (lees verprutst want geen vermogen meer) aan de Amerikaanse milieueisen. De carrosserie is al die jaren ongewijzigd in productie gebleven alleen waren er wat aanpassingen aan bumpers, verlichtingsunits en zo nog wat van die kleine dingetjes. De 124 spider "kroop" over onze aardbol vanaf eind 1966 tot en met 1985. Er zijn er ongeveer 198.000 gebouwd waarvan 170.000 naar de USA verscheept zijn. Het is een fijn rijdende en best betrouwbare metgezel.
Dit modelletje is van Vitesse.
Rock & Roll!!!
- buttonfreak
- Contacteer:
In zijn latere jaren was het geen Fiat neer, die 124 spider, ik meen namelijk dat ie als Pininfarina verkocht werd. Net zoals de Ritmo Cabrio met een Bertone naamplaatje voorzien was.
En ja, Star is een Poolse firma. Ze zijn tegenwoordig onderdeel van MAN en maken geen trucks of bussen meer. De eigenlijke busbouwer heette San of Autosan en maakt nog altijd bussen.
En ja, Star is een Poolse firma. Ze zijn tegenwoordig onderdeel van MAN en maken geen trucks of bussen meer. De eigenlijke busbouwer heette San of Autosan en maakt nog altijd bussen.
- togicollector
- Schaal: 1:18
De laatste X1/9's zijn ook als Bertone's verkocht in de USA en niet als Fiat. Mijn vader heeft er een, met leer, airco en flink geknepen 1500 blok... Een verre neef van de hitsige X1/9 van de eerste serie die ik ooit eens mocht rijden...
Koen

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Jullie hebben helemaal gelijk. De laatste serie 124 spider (vanaf 1982) ging als Pininfarina Spider Azzura naar de US. In Europa was 'ie nog te koop onder de naam Pininfarina Spider Europa tot het eind van zijn levenscyclus.buttonfreak schreef:In zijn latere jaren was het geen Fiat meer, die 124 spider, ik meen namelijk dat ie als Pininfarina verkocht werd. Net zoals de Ritmo Cabrio met een Bertone naamplaatje voorzien was.togicollector schreef:De laatste X1/9's zijn ook als Bertone's verkocht in de USA en niet als Fiat.
Rock & Roll!!!
Mooie update hier !!!
- straatauto
- Contacteer:
Ja hoor; leuk dat Veicolo, Buttonfreak en Togicollector ons topic weer even "aanslingeren"!
Die oosteuropese bus is gewoon mooi van lelijkheid !
(dat gevoel heb ik met een aantal van mijn 1:43 modellen ook wel eens,
maar daarom niet minder leuk om in de verzameling te hebben)
De 124 Spider van Veicolo is min of meer een echte "oer-klassieker".
En inderdaad: De bumpers van deze US-uitvoering maken de auto niet echt fraaier.
Ik plaats vandaag weer twee modelletjes uit die leuke Duitse tijdschriftenserie:
Opel Commodore C 1978-1982 Opel Collection (IXO)
Opel Record E2 Caravan 1982-1986 Opel Collection (IXO)

Die oosteuropese bus is gewoon mooi van lelijkheid !
(dat gevoel heb ik met een aantal van mijn 1:43 modellen ook wel eens,
maar daarom niet minder leuk om in de verzameling te hebben)
De 124 Spider van Veicolo is min of meer een echte "oer-klassieker".
En inderdaad: De bumpers van deze US-uitvoering maken de auto niet echt fraaier.
Ik plaats vandaag weer twee modelletjes uit die leuke Duitse tijdschriftenserie:
Opel Commodore C 1978-1982 Opel Collection (IXO)
Opel Record E2 Caravan 1982-1986 Opel Collection (IXO)

Die Record Caravan (what's in a name) is absoluut mijn favoriet. Wat een leuk model met die imperiaal, of heette dat al een 'roofrack' in goed Nederlands? Ik vond ze wel nogal saai in die tijd trouwens... maar ja, naarmate de tijd vordert... Hoe dan ook, als modelletje érg leuk
.

Rock & Roll!!!