Laatste update uit januari

, ik zal maar een teken van leven geven voor het einde van het jaar.
Na een grote schoonmaak, en reorganisatie van de collectie heb ik weer een beetje de draad opgepakt met het verzamelen (niet zoals voorheen, maar in mindere mate). De GT1's gaan, behalve de DBR9's, er allemaal uit. Het verzamelen van iedere keer hetzelfde model, met alleen maar een ander sticketje erop kon me niet echt meer bekoren. Bij de DBR9 vind ik dat niet erg, maar bij modellen zoals de Corvette, de Saleen, de MC12 enzovoort werd het op een gegeven moment wel irritant. En aangezien GT1 er volgend jaar niet beter op word heb ik maar besloten om die maar van de hand te doen.
De Montoya modellen blijven uiteraard wel, deze relikwieën interesseren me nog wel. Alhoewel ik me hierbij nu nog alleen maar op de NASCAR periode ga richten en de F1 modellen laat zoals ze nu zijn. De update hiervan zal binnenkort komen.
De komende jaren wil ik me in 1:43 richtten op Formule 1 Wereldkampioenen en Le Mans winnaars (Voorlopig alleen overall). Door de diverse modellen die Spark en Minichamps daarin uitbrengen, is het wel interresant om daarmee te beginnen en er is genoeg te verzamelen en te zoeken

. Ik wil me hierbij wel meer richtten op kwaliteit dan kwantiteit. Maar oke genoeg geluld, tijd voor de update.
De eerste wagen is de BRM uit 1962 waarmee Graham Hill (De enige winnaar van de Triple Crown) en BRM voor het eerst kampioen mee werden. Deze uitvoering is gebasseerd op de wagen waarmee Hill in 1962 op Zandvoort mee reed.
Spark 1:43 BRM P57 Graham Hill / Wereldkampioen 1962 / Winnaar Nederlandse Grand Prix op Zandvoort
De tweede en derde wagen zijn allebei van Jim Clark. De eerste is de wagen waarmee hij in 1963 zijn eerste kampioenschap mee pakte en ook het eerste kampioenschap van Lotus onder de leiding van Colin Chapman. Hij won maar liefst 7 van de 10 races destijds. Het model is gebaseerd op de wagen waarmee Jim Clark op Monza zijn eerste kampioenschap mee pakte.
Spark 1:43 Lotus 25-Climax Jim Clark / Wereldkampioen 1963 / Winnaar Italiaanse Grand Prix op Monza
Het laatste model is ook weer een model van Jim Clark in zijn befaamde Lotus, alleen dan de Lotus 33-Climax. Hiermee won hij zijn tweede en zowel zijn laatste kampioenschap mee omdat hij in 1968 tijdens een formule 2 race dodelijk verongelukte. Hij won met deze wagen 6 races achter elkaar, waarbij moet worden aangemerkt dat hij de Grand Prix van Monaco oversloeg om mee te doen aan de Indy 500 (Die hij, om maar even te vermelden, won). Deze versie is gebaseerd op de wagen waarmee hij de Grand Prix van Duitsland won op de legendarische Nürburgring Nordschleife.
Spark 1:43 Lotus 33-Climax Jim Clark / Wereldkampioen 1965 / Winnaar Duitse Grand Prix op de Nürburgring
En een klein fimpje van dat jaar:
http://www.youtube.com/watch?v=1exbkg01zkY
Volgende update komt zodra alles van dat thema binnen is.