Subforum ervaringen met....

Op- en/of aanmerkingen op dit forum kun je hier kwijt. Als je een leuke idee voor dit forum hebt dan horen we dat ook graag en hier plaatsen we Nieuws en aankondigingen
Klachten over de forumcrew graag via het contact formulier onderaan het menu..
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Subforum ervaringen met....

Bericht door St. Paul »

Gezien een andere discussie zat ik te denken aan een subforum bij het forum "Ervaringen met modelauto winkels" waar transacties tussen forumleden gewaardeerd worden. Ik heb dit op een ander forum gezien en hier werden transacties tussen forumleden onderling met een +1 of -1 gewaardeerd. Verder geen discussies die kunnen uitlopen op moddergooien ofzo maar gewoon een +1 of -1 plaatsen. Eventueel aanvullen met of je de verkopende of kopende partij was bijvoorbeeld.

Omdat er toch een aardig aantal handelingen plaatsvinden tussen forumleden onderling kun je zo een soort feedbackscore als bij ebay opbouwen. Daarnaast kan het in sommige gevallen net die stok achter de deur zijn om mensen te motiveren een transactie goed en tijdig af te handelen. Of niet te bieden als ze iets toch niet kopen.

Misschien had Polo dan bijvoorbeeld niet die 2 dagen langer op mijn geld hoeven wachten. :angel: :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Heel leuk idee... Ik zie hier wel wat in...

Alleen op een -1 kun moet wel enige vorm van een reactie kunnen plaatsvinden...
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Is helemaal geen slecht idee. :thump_up:
Scheelt ook meteen een hoop (on)zinnige webspace.
De haalbaarheid zou door de "technische" mensen bekeken moeten worden.

Opel-DTM schreef:Alleen op een -1 kun moet wel enige vorm van een reactie kunnen plaatsvinden...
i.d.d. En om Ebay weer aan te halen: Een beperkt aantal karakters voor koper en wederverkoper,....en dan einde diskussie.....anders kom je misschien weer in een oeverloos gezever/welles nietes situatie.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Matt Modelautos schreef:

[..]i.d.d. En om Ebay weer aan te halen: Een beperkt aantal karakters voor koper en wederverkoper,....en dan einde diskussie.....anders kom je misschien weer in een oeverloos gezever/welles nietes situatie.
Bij Ebay geef je feedback, de verkoper kan er iets bijzetten, en dan de koper weer... Zo ook andersom voor bij de ander.

Alleen met een paar woorden kun je vaak niet duidelijk zijn...
Op ebay zie je dan ook vaak meer gescheld...
Een 'post' zoals je dat normaal kan doen lijkt me dan beter... en al helemaal als je jezelf moet verdedigen :)
Bij positieve feedback om het maar zo te noemen zie je vaak verder geen toevoegingen... dus met de webspace zit het dan ook wel goed.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

En dan zit je dus weer in de oude situatie.... :think:
Zoals hij nu is..............

Ik denk dan ook dat St.Paul bedoeld: kort en bondig, zonder welles/ nietes gedoe.

correct me if I'm wrong.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Matt Modelautos schreef:
correct me if I'm wrong.
Dat bedoel ik ook... feedback - reactie - vervolgcommentaar
En dan voor iedere een normale post.

Maar dan zou je het ook met de verkoopnummering moeten doen...
Ander krijg je alveel posts door mekaar heen... tenzij je subtopics maakt... Maar of dat nou zo goed is voor de webspace :?
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

En dan je score toevoegen aan je profiel bedoel je?
Lijkt me een goed plan, benieuwd wat de td erop te zeggen heeft. :?:
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

op zich een goed idee, maar misschien kan het voorkomen dat personen in een kwaad daglicht gezet worden.

Maar, aan de andere kant, die berichten kunnen dan weer verwijderd worden.

Wordt toch iets om over na te denken :thump_up:



P.S. misschien is 't handig dat je even een polletje maakt, dan zie je in één oogopslag hoeveel er voor en hoeveel er tegen zijn :wink:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Matt Modelautos schreef:En dan zit je dus weer in de oude situatie.... :think:
Zoals hij nu is..............

Ik denk dan ook dat St.Paul bedoeld: kort en bondig, zonder welles/ nietes gedoe.

correct me if I'm wrong.
Precies Matt. :thump_up: Ik denk dat het forum dermate gegroeid is qua leden dat je niet langer te maken hebt met een enkeling die je al een tijdje kent. We hebben het ook al met een jong lid gezien dat enkele biedingen plaatste zonder zijn ouders te informeren. Wat 3 keer op rij resulteerde in draaien en vreemde excuses die uiteindelijk leidde tot geen verkoop en een verkopende partij die bleef zitten met het model en andere biedingen had afgeslagen. Deze persoon zou dan nu op -3 staan met het niet nakomen van afspraken. Voor verkopers in de toekomst een duidelijk teken dat ze zijn eventuele biedingen met een korreltje zout moeten nemen.

En het lijkt mij dat als je je dingen netjes en goed regelt je niks te vrezen hebt. Op het andere forum werkt het perfect. :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

maar is het topic "ervaringen met" niet bedoelt voor ervaringen met winkels en winkeliers...

ik vind het zelfs een beetje raar dat forumers elkaar te lijf gaan in deze topics...

Jammer is het ook dat de meest negatieve onderwerpen hun weg wel vinden naar de openbaarheid... maar mensen die geen problemen ondervinden vergeten nog wel eens te melden...

zo kan iemand onterecht toch een hele vervelende rating krijgen...

En dan heb ik het nog maar niet over de frauduleuze handelingen die mogelijk zijn met dit soort ratings... zo komen mensen op Ebay ook aan de meest prachtige scores... zelfs zonder ook nog maar een model verkocht te hebben...

Zelf hebben wij ook wel eens negatieve respons gekregen... en soms wel eens volledig onterecht... en dat raak je niet zomaar kwijt, hoezeer wij ook onze stinkende best doen om alles zo goed mogelijk te regelen...
Laatst gewijzigd door Curbstone Models op ma 30 okt 2006 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dimage
Berichten: 154
Lid geworden op: di 15 aug 2006 12:27

Bericht door Dimage »

Ik loop alweer de nodige jaren rond op diverse fora (zowel als bezoeker, als moderator/admin) en kan je nu al voorspellen dat er alleen maar heibel en een ongezellige sfeer van komt...

Je krijgt alleen maar welles - nietes spelletjes (net als nu gaande is in het andere topic) welke nergens toe leiden.

Een te koop/gevraagd sectie op een forum moet je naar mijn mening gewoon zien als een extra service naar de leden toe en problemen bij een koop moet iedereen gewoon maar buiten het forum om regelen.

En vergis je ook niet in de wettelijk normen, wanneer je in het openbaar beschuldigingen gaat uiten. Je hebt namelijk altijd te maken met hoor en wederhoor, oftewel je behoort altijd iemand de kans te geven zich te verdedigen.
Oorspronkelijk behoor je dus altijd een verkoper (winkel of geen winkel) op de hoogte te brengen dat er klachten in het openbaar zijn geuit en vervolgens dan degene de kans geven zich te verdedigen.

Tevens heb ik ook diverse keren (als moderator) meegemaakt dat een koper klachten had, maar dat van die klachten achteraf helemaal niets klopten en de verkoper totaal niets te verwijten viel.
Verder zijn we ook wel eens door iemand gedreigt met een rechtzaak jegens zwartmakerij omdat iemand op het forum berichten had geplaatst over degene zonder dat hij de kans had gehad zich zowel buiten het forum om als op het forum te verdedigen.
We hebben toen de berichten moeten verwijderen om verdere escalatie te voorkomen.

Dus denk goed na over waar je aan begint met zoiets als dit.

grtz Frans
Laatst gewijzigd door Dimage op ma 30 okt 2006 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Curbstone Models schreef:maar is het topic "ervaringen met" niet bedoelt voor ervaringen met winkels en winkeliers...
Vandaar een subtopic. :wink:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik ben bang dat het allemaal onvriendelijk gaat worden...

en al lezende hoe winkeliers zich gaan verdedigen al helemaal...

De afhandeling van klachten zou in eerste instantie tussen de koper en verkoper moeten gaan... en als die er niet uitkomen, dan kan de koper zich beroepen op zijn consumentenrecht...

En het forum is er niet om frustraties over verkopers af te reageren... want dan weet ik omgekeerd ook nog wel een topic...
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

ja curbstone en dimage, daar hebben jullie ook weer gelijk in...
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Curbstone Models schreef:maar is het topic "ervaringen met" niet bedoelt voor ervaringen met winkels en winkeliers...

ik vind het zelfs een beetje raar dat forumers elkaar te lijf gaan in deze topics...
In het eerste bericht van St.Paul staat : "Ervaringen met modelauto winkels"...dus daar was ik in eerste instantie even vanuit gegaan.

Maar wat betreft een subforum voor transacties van forumleden onderling zou dit toch ook mogelijk mogen zijn.
Om oeverloos gekissebis van leden onderling tegen te gaan zou eigenlijk een beperkt woord/wederwoord moeten volstaan. Dit houd namelijk in dat iemand eerst na moet denken voordat iemand een reactie plaatst. Ondoordachte reacties wederzijds zouden dan alleen verwijderd/aangepast moeten worden nadat ook beide partijen daarmee accoord zijn gegaan.

Met alle respect, maar op Ebay mag ook niet eindeloooooooos gezeverd worden in de feedbackscore. En aangezien dit wereldwijd toch als een zéér vertrouwenswekkende site wordt gezien, zal dit systeem heus wel werken....lijkt me.

Dus m.a.w. kort en krachtig eenmaal in één zin je positieve/negatieve reactie vermelden van zowel koper als verkoper. Wie gelijk heeft maakt niet uit in één reactie. De algemene score zal toch doorslaggevend zijn.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Plaats reactie