Oude wijn in nieuwe zakken

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gesloten
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Oude wijn in nieuwe zakken

Bericht door rsh_scuderia »

Oude wijn in nieuwe zakken

Of moet ik zeggen, oude modelauto’s in een nieuwe doos?

Omkatten van auto’s is naar mijn weten verboden bij wet. Je kan en mag niet zo maar een typeplaatje veranderen voor financieel gewin.
Toch zie ik met grote regelmaat dit fenomeen gebeuren in modelautoland.

Kyosho reclameert een high-end Ferrari Enzo op de markt te zetten. In de identieke kleur, zoals die van Michael Schumacher zou zijn.
Redelijk snel kwam naar voren dat het “Kyosho by BBR” is. Oftewel, Kyosho is druk bezig om Ferrari modellen te produceren en wilt de weg van kwaliteit blijven volgen.
Op zich een logische en prijzenswaardige stap, de concurrentie ten opzichte van het kapitaal van Hotwheels is lastig op te brengen.
Maar zit een fan van een Ferrari Enzo wel te wachten op een auto die hij kan kopen van BBR, die hij of zij dan waarschijnlijk ook wel heeft, maar dan met een iets ander kleurtje?

De omkatters der omkatters lijkt Exoto te worden. Het is legendarisch; Je maakt een account op Ebay, je koopt 2 modellen van Minichamps en je plaatst ze later op je eigen site als noviteiten. Slimme marketing of gewoonweg oliedom?
Een Porsche 956 kopen via een bieding boven de nieuwprijs is sowieso niet echt slim, maar om 2 weken later via je eigen bedrijfsmailing de klanten te laten weten dat het model vol met details en noviteiten zit, is toch wel overdreven. Het is een zeer mooi model van Minichamps, buiten kijf, maar het is een model van Minichamps en niet van Exoto.
Twee maanden later ontvang ik de laatste nieuwsbrief; Een Williams Renault van Mansell met Senna naast de bijrijder. Grappig, Minichamps levert dit model ook! Sterker nog, het is het model van Minichamps.

Het geliefde Bburago was niet meer. Menig verzamelaar zal terugdenken aan de eerste modellen die hij had. Meestal waren dit Bburago modellen van Ferrari of Porsche. Sinds de licenties verdwenen van met name Ferrari kon de fabriek zich nog een beetje op de been houden door Disney modellen te produceren, maar de markt daarvoor is te smal gebleken.
Concurrent Maisto heeft uiteindelijk de naam gekocht en gaat dan ook onder de naam Bburago nieuwe modellen leveren. Nou ja, helemaal nieuw zijn ze ook niet meer…
Maisto modellen uitbrengen onder het kopje van Bburago is dan toch vrij simpel. Andere doos, andere onderplaat en je bent klaar met redelijk neutrale auto’s.

Het is alleen jammer dat de fabrikanten de energie die ze hiervoor gebruiken niet omzetten in het creëren van nieuw modellen of noviteiten…..
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Omkatten: Wat je hier beschrijft ook in 1:1. En zelfs best vroeg al. NSU begon als ik het goed zeg met een licentieproduct van het Belgische Pipe. Ik hoef je niet te vertellen wie bekender is geworden. Lada maakt auto's die essentieel gewoon een Fiat uit de jaren '60 is. Peugeots 107, Citroëns C1 zijn feitelijk een licht omgebouwde Toyota Aygo.

Ook met modelauto's gebeurt dit al langer. Zo produceerde het Nederlandse Best-box ooit (2) Dinky modellen.

Ik neem aan dat je opmerking over E-bay een geintje was, maar ik snap wel wat je bedoelt. Nu pronken met andermans veren is ouder dan dat gezegde, dus ook daarin staat Exoto niet alleen.

Nu, of het een goed idee is, daar kunnen we het over hebben. Ik kan je voorbeelden geven waar de replica's duurder of beter gezegd een hogere verkoopwaarde hebben dan de originelen. Op den duur zal deze, ik noem het maar Batch-engineering, waarschijnlijk tot gevolg hebben dat de merkidentiteit weggaat. Bij 1:1 auto's plak je gewoon een veel te groot logo op de auto, maar met een modelauto gaat dat lastig. Ik denk, gezien de geschiedenis, dat het op den duur zich zal breken.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Exoto is geen geintje geweest. IP-adress en mailadres waren te herleiden naar het hoofdkantoor van Exoto :wink:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Het gebeurt inderdaad al geruime tijd. Kijk bevoorbeeld naar Revell. De BMW 5 serie, de M6, de MGB, de Landrover, allemaal modellen die gewoon in een Revell doos zitten, maar van een andere fabrikant afkomstig zijn, UH en Jadi bijvoorbeeld. Misschien wel een goed manier om je aanbod op een goedkope manier te vergroten.

Erg jammer inderdaad, maar ik kan ze niet ongelijk geven. Het schijnt een dure aangelegenheid te zijn om mallen te maken voor modelauto's dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Maar ben het geheel met je eens. Het is jammer dat fabrikanten zich er op deze manier makkelijk van afmaken :doh:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

rsh_scuderia schreef:Exoto is geen geintje geweest. IP-adress en mailadres waren te herleiden naar het hoofdkantoor van Exoto :wink:
Dat is interessant. Waar heb je dat vandaan?
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Onderandere de veiling zelf op Ebay en er is ook een hele discussie geweest op o.a. DiecastCentral.

Best leuk om nog eens door te lezen :thump_up:
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

Rsh, wat je over Exoto zegt is ten dele juist. Het klopt helemaal dat Exoto zelf twee Minichamps modellen op Ebay heeft gekocht en die later ook op hun site hebben gezet, maar het is natuurlijk niet zo dat als je straks een 956 van Exoto koopt je een Minichamps model is handen hebt.

Exoto heeft dit puur gedaan om het model alvast aan te kondigen zodat er een leuk aantal pre-orders binnen gesleept kunnen worden. Maar het uiteindelijke model zal van een geheel nieuwe mal zijn en zal inderdaad bordevol details zitten. Ik vind het zo dom nog niet...
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Wat Exoto deed lijkt me inderdaad niet slim.

Maar gebruik maken van andermans mallen lijkt een ware vlucht te nemen in modelland. Net als bij auto's ook vind ook hier een soort "bagde-engeneering" plaats. Het is al zover dat het doosje de enen naam weergeeft, de montageplaatje de volgende en op de bodem kun je zlefs 2 namen aantreffen :nuts: High Speed made by DeA for Grani & Partners :doh: Daarnaast heb je dan ook nog Schuco en Corgi die dezelfde modellen ook in het programma hebben. Moet niet veel gekker gaan worden :wall:
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

jonnoT schreef:Wat Exoto deed lijkt me inderdaad niet slim.

Maar gebruik maken van andermans mallen lijkt een ware vlucht te nemen in modelland. Net als bij auto's ook vind ook hier een soort "bagde-engeneering" plaats. Het is al zover dat het doosje de enen naam weergeeft, de montageplaatje de volgende en op de bodem kun je zlefs 2 namen aantreffen :nuts: High Speed made by DeA for Grani & Partners :doh: Daarnaast heb je dan ook nog Schuco en Corgi die dezelfde modellen ook in het programma hebben. Moet niet veel gekker gaan worden :wall:
Schuco en Corgi modellen: Feitelijk gemaakt door High Speed, als we het over hetzelfde hebben.

Edocar, Polistil, RealToy en bijvoorbeeld "Tesco huismerk" zijn hetzelfde, in Amerika geloof ik ook verkocht als Walmart eigen merk. Sja, voorkomen doe je het niet.

Het punt wat je noetm is wat ik ook al zei: Er is geen merkidentiteit meer. In 1:1 plakt men een groot logo er op, maar dat kan niet op een modelauto, in de zin dat dan het model zelf eigenlijk verloren gaat. (Moet je voorstellen dat een model is bedrukt met Corgi wheels ofzo)
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

in de echte wereld kom het ook voor...

zo is het aantal "chevrolet" rijders in Nederland drastisch gestegen..


maar de actie van Exoto mag misschien dan door vele als niet zo slim gezien worden... een kind van 3 ziet het verschil nog tussen de Williams van Minichamps en die van Exoto... en dat zal met de Porsche niet anders zijn..

En het gebruik van mallen valt wel mee.. het gaat vaak om de CAD gegevens die verkocht worden... vaak worden deze toch nog aangepast omdat niet dezelfde persen gebruikt worden, dus verschil is er wel..

maar soms gaat het gewoon om dezelfde fabrikant... het aantal "huismerken" die door IXO gefabriceerd worden is inmiddels al niet meer op 1 hand te tellen...

En bij de Ferrari modellen gaat hem om licensies... en daarom zie je tegenwoordig meer combinaties... Kyosho met Hotwheels logo's erop... BBR by Kyosho en visa versa.... het is allemaal lood om oud ijzer..


waar het om gaat is dat er kwalitatief goede modellen gemaakt worden voor een aantrekkelijke prijs.. en er zal altijd markt zijn voor de kopieën en aftreksels......



Slechts
Oppervlakkig
Lijkend
Ieder
Detaille
Onbreekt
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Curbstone Models schreef: zo is het aantal "chevrolet" rijders in Nederland drastisch gestegen..
Ho: Dat is te kort door de bocht: We spreken daar over een naamswijziging. Als Maisto Bburago modellen had uitgegeven hadden we dezelfde situatie, maar het is net andersom.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

buttonfreak schreef:[..]

Ho: Dat is te kort door de bocht: We spreken daar over een naamswijziging. Als Maisto Bburago modellen had uitgegeven hadden we dezelfde situatie, maar het is net andersom.

idd.... de naam is gewijzigd...

alsof je een Exoto logo op een Bburago plakt.....
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Curbstone Models schreef:[..]


idd.... de naam is gewijzigd...

alsof je een Exoto logo op een Bburago plakt.....
Overigens, en dat bedoel ik niet flauw, het is volgens mij detail.

Ik snap je opmerking over Exoto.
Gesloten