Ik heb laatst een Aston Martin DB9 Volante kado gekregen bij een abonnement op een tijdschrift. Nou vind ik het zeker bij een cabriolet belangrijk dat de afwerking een beetje fatsoenlijk is. Ik was dus niet tevreden over de afwerking van het model, vooral het 'hout' in het interieur springt er meteen uit. Dus had ik besloten het model te koop te zetten. Maar er kwamen maar geen reacties op en eigenlijk vind ik de DB9 Volante een prachtige auto. Aangezien ik me vroeger bezig hield met het bouwen van modelvliegtuigjes en ook het airbrushen hiervan viel me opeens iets in:
Waarom deze oude hobbie niet weer uit de kast halen en hem nu toepassen op deze auto?
Mijn ogen waren al vaker op een advertentie van Aston Martin gevallen waarin de DB9 Volante in de blauw stond en ook in de game 'Test Drive Unlimited' (zullen velen hier vast wel kennen?) rijdt ik rond in een blauwe DB9 Volante met blauwe bekleding.

De advertentie waar ik het over had.
Dat moest hem dus worden. Dus ben ik op internet wat informatie gaan verzamelen (vooral foto's van het interieur en de beschikbare opties voor de DB9 Volante) om te kijken wat de mogelijkheden waren.
Begin deze week ben ik dan ook begonnen met dit project. De eerste klus was natuurlijk het maken van foto's van het originele model:

Nieuw in de doos... nog wel...

Prachtige auto, maar die kleur is zoooooo saai

Naar mijn mening zit dat nummerbord in de weg voor de prachtige voorbumper. Dus dat wordt eraf gehaald.

De prachtige achterkant. Forumlid 'CSL' heeft me op een idee gebracht, hier komt een bestaand Nederlands kenteken op te zitten. Dat ziet veel mooier uit dan dit

Het saaie interier met het lelijk opvallende 'hout'.

Dat hout vind ik echt vreselijk lelijk, het steekt zo tegen de rest af... niet mooi gemaakt

Een dag later (LET OP: Dit kan schokkend zijn voor sommigen onder ons

Het slopen van de auto was echt een pokkenkarwei aangezien hij bijna volledig gelijmt was. En de paar schroeven die gebruikt waren zaten goed verborgen. Maar behalve dat het lang duurde is het uit elkaar halen goed gelukt.
Nog een dag later:

De achterbumper word voorbereid voor het spuitwerk.

Dit onderdeel was ontzettend slordig afgewerkt. Het is een volledig chrome onderdeel dat later zwart en rood geverft is. Het rood was goed gedaan, maar het zwart was zeer slecht. De verflaag was dun zodat er nog chroom doorkwam op sommige punten en daar waar het onderdeel gegoten was zaten heel vies afgewerkte punten. Dus is dit ook nog maar eens opnieuw matt zwart geverft.

Hier was ik bezig met het afplakken van de gordels. Deze blijven in het uiteindelijke ontwerp gewoon zwart.

Nog een foto van mijn inspiratie

Vandaag heb ik alles in de grondverf gezet. Een update van het project volgt hopelijk weer snel!
--------------------------------------------------------------------------------
Update 1
Aangezien alles nu toch is het drogen van de grondverf spuitbeurt heb ik meteen nog wat foto's van de camera gehaald en kan ik dus meteen een update posten.

Tussen de oudere foto's vond ik nog deze foto van dat slecht afgewerkte chrome onderdeel uit de achterbumper. Hier zie je als je goed kijkt dat er hier en daar nog chroom uitkomt tussen het zwart. Erg slordig!

Een ander onderdeel dat slordig afgewerkt was is deze aluminium dwarsbalk uit de motor. Er was groene verf op geknoeit, geen mooi gezicht... Dus die heb ik maar even opnieuw aluminium gespoten.

Dit onderdeel dat zich onder de voorruit bevind is in het echt matt zwart van boven en van onder is het bekleed met de dakbekleding (bij mijn uiteindelijke model wordt dat zeer licht grijs). Maar bij het minichamps model was het gewoon van boven en onder in het donkergroen meegespoten. Hier zie je dus hoe ik het alvast matt zwart van boven heb gespoten.

En later licht grijs van onder heb gespoten...

De voorbumper...
Met de voorbumper is toch wel het een en ander veranderd, ook als is het niet meteen zichtbaar. Overduidelijk te zien is dat het nummerbord is weggehaald en dat de gaatje zijn opgevult en geschuurd. De grille is opnieuw aluminium geverft met een kleur aluminium die iets lichter is dan de door minichamps gebruikte kleur. En als laatste heb ik de rooster onder in de bumper gedrybrushed met aluminiumverf. Ik weet niet of mensen hier bekend zijn met drybrushen? Dat is verfen met een kwast die zo goed als droog is. Dan blijft de verf alleen maar steken op uitstekende dingen in het oppervlak. Hierdoor zijn de roosters dus wel zwart gebleven maar hebben ze een zeer lichte aluminium look gekregen. Als je goed kijkt zie je ook dat de grille erg slordig uitziet, net alsof er verf tussen de grille in zit, maar dat is vloeibaar maskeer spul. Dat breng je op met een kwast en droogt dan op tot een soort rubber. Zodat ik er gewoon overheen kan spuiten met de kleur van de bumper en daarna dat rubber ervanaf kan halen.

En zo ziet de boel er momenteel uit... Doet me denken aan een rampgebied dat is getroffen door de asregen van een vulkaan... laten we hopen van niet

Nu is het dus wachten tot de grondverf droog is en dan flink schuren en spuiten

--------------------------------------------------------------------------------
Update 2
Ondertussen weer het een en ander gespoten. Eerst wat dingen aluminium gespoten, maar dat zie je niet zo goed door de grijze grondverf:

Deze balken in de deuren heb ik aluminium gespoten.

Nog een foto voor de duidelijkheid, want het is niet echt goed te zien

Ook de deurdrempels zijn aluminium gespoten.

En de achterlichten zijn aluminium gespoten, zodat het rood er beter uitkomt.

Een foto met flits genomen... daar zie je het resultaat bij die balken al beter op

Daarna ben ik begonnen met het spuiten van de mahonie houten panelen. Dit gebeurd in 4 lagen. Dit is de eerste laag.

En dit is na de 4e laag, morgen als het opgedroogt is moet dan blijken dat het gelukt is... of niet, maar dan doen we het toch nog een keer over

En een foto van na de 4 lagen met flits. Hierop zie je dat het nog nat is, dus het resultaat is nog niet duidelijk zichtbaar. Afwachten tot het droog is dus...
Zo, dat was het weer voorlopig. Ik ben nu het expirimenteren met het mengen van de juiste blauwe kleur. Morgen kan ik hem dan misschien al gaan spuiten.
Update 3
Jahaaa, hij is blauw! De eerste verflaag zit erop!

De foto's zijn direct na het spuiten gemaakt dus de lak is nog nat.
Update 4
De 4e update alweer, de updates vliegen om je oren!

Ik heb de afdekplaatjes van de speakers in een heel lichte kleur blauw gespoten, het is bijna wit.

En een foto ervan zonder flits...

En diezelfde kleur blauw voor de speakers in de deur.

En met flits...

Even het 'hout' afplakken voordat ik kan verderspuiten.

Daarna heb ik de aluminium details in het dashboard gespoten

En nog een foto...
Op naar de 5e update! Ik kan nu lekker veel doen, maar morgen en overmorgen zal dat een stuk minder zijn, daarna zal het wel weer flink updaten worden.
Update 5
Jeej, update-time!

Dit onderdeel komt jullie misschien al bekend voor en dat klopt! Ik heb het namelijk opnieuw gespoten. Ik heb bij de DB9 configurator op de website van Aston Martin nog eens goed naar de dakbekleding gekeken, en deze was toch meer zandkleur (beige) dan lichtgrijs. Dus heb ik ongeveer dezelfde kleur lichtgrijs gemengt, maar dan nog wat aardekleur erdoorheen gedaan om zo een lichte zandkleur te maken.

En nog een keer dit onderdeel na het spuiten.

Ik ben ondertussen ook begonnen met de laatste verflaag van de auto zelf. Ik heb wel dit keer iets meer donkerblauw aan de kleur toegevoegd omdat ik de vorige keer het blauw iets te licht vond. Ik weet niet of dat te zien is op deze foto's...

En nog een foto van korterbij.
Tot vanmiddag!