Aanmaken van een Database

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.

Hoe hou jij je modellen verzameling bij?

Niet
15
38%
Op papier
1
3%
In Word
6
15%
In Excel
11
28%
In Access
1
3%
Anders
5
13%
 
Totaal aantal stemmen: 39

Gebruikersavatar
pasmaar
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 09 jul 2007 21:50
Locatie: Eindhoven

Aanmaken van een Database

Bericht door pasmaar »

Ik was benieuwd hoe en of jullie je collectie ook ergens in bijhouden? Welke modellen je heb, van welk merk, kleur, schaal enz..

Ik ben namelijk bezig met het ontwikkelen van een database. Op dit moment nog in Microsft Access maar wil binnenkort naar een database die voor iedereen bruikbaar is. Als groot Ferrari liefhebber zal de skin wel een Ferrari look meekrijgen. Maar ik vindt dat ook mensen die geen Ferrari's sparen toch ook deze database zouden moeten kunnen gebruiken om hun collectie bij te houden.

De groote vraag is eigenlijk, wat zouden jullie graag willen zien als je over zo'n database zou kunnen beschikken? Welke gegevens zou je erin stoppen, welke gegevens zou je eruit willen krijgen? Ik hoop met jullie imput een betere database te kunnen bouwen.
Live life in the fast lane! Ferrari 430 Suderia!!!

Mijn Ferrari 1:18 verzameling: http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=12137

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Bericht door Kyoshofan »

Ik heb gewoon een lijst in Word gemaakt, van de fabrikanten, schaal, kleur. Ik vind het makkelijk zo bij houden.

Zo: (ff voorbeeldje) :worshippy:

Minichamps: 1/18
BMW M3 street 1987 black
Audi A4 Avant 2005 silver
BMW M3 Herpa DTM red
BMW M1 Denim Race white/blue
BMW FW22 2000 Compaq Formula 1 white/blue
Opel Astra DTM Menzel grey/red

Kyosho: 1/18
Audi A8 4.2 TDI blue
BMW 5 Serie Touring car grey
BMW 3 Serie Coupé green
BMW X5 Facelift grey
Nissan Skyline 2000 GT-R grey
Austin Healey Carbiolet yellow
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Volgens mij is er al ooit zoiets gemaakt, ik geloof dat het icollectcar heet of zoiets.

Montezemolo :thump_up:
Gebruikersavatar
Harm-Jan
Beheerder
Berichten: 1767
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 18:36
Schaal: 1:43
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Harm-Jan »

idd, PB daarover heb je al van me ;)

Ik gebruik mijn website als lijstje.

Staat de aanschaf prijs en verzendkosten op, (kan ik alleen zien ;))
de kleur zie je wel op de foto's, merk, fabrikant, schaal, aanschafdatum etc.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Bericht door Autofan »

Ik hou het in Excel bij en zet er het volgende in:

Merk, Type, Schaal, Fabrikant, Kleur, Volgorde Aankoop.
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

O jee, wat ben ik ouderwets :oops:

Een paar jaar geleden (stuk of drie) ben ik begonnen om mijn modellen allemaal op te schrijven op papier en ik werk hier nog steeds mee :lol:

Ik heb er het volgende op staan:

Merk/Type - Kleur - Schaal - Fabrikant - Prijs - Aanschafdatum


BTW wel op alfabetische volgorde, dus niet op aankoopvolgorde :!:
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Montezemolo schreef:Volgens mij is er al ooit zoiets gemaakt, ik geloof dat het icollectcar heet of zoiets.

Montezemolo :thump_up:

Klopt , werk er zelf mee en moet zeggen dat het prima werkt.
Geheel met foto en alles wat je wilt, ook is de standaard
uitvoering geheel uit te breiden naar eigen indeling. :thump_up:

Ben dus bang dat het verloren tijd is om een dergelijke
database te maken als hij er toch al is.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
pasmaar
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 09 jul 2007 21:50
Locatie: Eindhoven

Bericht door pasmaar »

Ik had nog nooit van iCollecCars gehoord! Net snel gedownload om eens te proberen. Zit leuk in elkaar, maar ik mis er nog veel in. Met name op het uitvoeren van gegevens.

Zo kan ik bijvoorbeeld geen lijst afdrukken met modellen die nog in bestelling staan met de gegevens wanneer, waar en bij wie ze besteld zijn. Welk ordernummer, wanneer ze worden verwacht met leveren. Een melding die aangeeft dat de leverdatum is overschreden enz... Erg handig als je veel online besteld opm marktplaats, ebay enz... Ok kan ik niet zien welke modellen ik al wel of niet betaald heb, dus welke kosten er nog komen enz...

Ook kan ik in mijn database meerdere foto's plaatsen. En de modellen zullen gekoppeld kunnen worden aan de echte modellen, met daarbij de technische spefificaties en history van die auto enz...

Zo zal het straks ook mogelijk moeten worden om leveranciers te kunnen exporteren naar Outlook. Erg makelijk voor mensen die hun telefoon synchroniseren of als GPS gebruiken.

Maar het moet gezegt worden dat iCollectCars er erg goed en verzorgd uitziet. Ik hoop dat niveau van afwerking straks te kunnen evenaren. Maar voorals nog is het voor mij het belangrijkste wat men verwacht van een database. Voor mij persoonlijk gaat het me vooral om de informatie die ik uit zo'n systeem kan halen.

Zo had ik laatst 15 modellen in bestelling, een paar bij Ebay (diverse aanbieders) een paar bij Markplaats (diverse aanbieders) Een aantal bij Curbstone en een paar bij Tom's modelcars, een een aantal reserveringen bij Curbstone. Zonder mijn database zou ik het overzicht verloren hebben, wat is waar besteld? heb ik al betaald, wanner komt wat binnen enz... Nu met mijn database had ik een fantastish overzicht met afbeeldingen van de modellen erbij, de ordernummers enz..

Als een model binnenkomt kan ik het verplaatsen van In bestelling naar Incollectie werkt super.

Technisch gezien moet ik nog aardig wat sleutelen, maar ik ben nog steeds in het proces bezig van welke informatie een verzamelaar ook maar zou willen hebben en hoe die gepresenteerd moet worden. Zo is het mogelijk dat je een model al hebt, maar als de kans zich voordoet je het liever zou vervangen door een beter, mooier model. Dan zou die oude in de verkoop kunnnen? Wat zou die dan nog kunnen opbrengen enz...

Deze database moet een beheer en informatie systeem worden die het mogelijk maakt je verzameling overzichtelijker te houden.

Wat ik momenteel aan het proberen ben is om kleine info kaartjes te kunnen laten afdrukken die je bij je model zou kunnen plaatsen zodat andere mensen kunnen zien naar welk model ze kijken. Was een tip van mijn vriendin, die niet meer kan bij houden hoe de modellen heten. Dus weer een "user requirement" erbij. :roll:
Live life in the fast lane! Ferrari 430 Suderia!!!

Mijn Ferrari 1:18 verzameling: http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=12137

Afbeelding
Gebruikersavatar
volvofiel
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 16:17
Schaal: 1:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door volvofiel »

pasmaar schreef:
Wat ik momenteel aan het proberen ben is om kleine info kaartjes te kunnen laten afdrukken die je bij je model zou kunnen plaatsen zodat andere mensen kunnen zien naar welk model ze kijken. Was een tip van mijn vriendin, die niet meer kan bij houden hoe de modellen heten. Dus weer een "user requirement" erbij. :roll:
Ik geloof dat die uitvinding reeds is gedaan door een aantal MAF leden :wink:
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Bericht door the_stig »

Dat prog. icollectcars heb ik is geprobeert een tijdje geleden.
Enkel de demo-versie, dus een zeer kleine database. :?

Ik werk met tabellen in WORD en gewone mappen in ACDsee (vergelijkbaar met de Windows Verkenner)

In WORD heb ik 6 verschillende bestanden.
Film-auto's, Formule1, Le Mans, Raceauto's, Rallyauto's, Straatauto's.
Ik werk daarin met 5 verschillende kleuren om meteen te kunnen zien hoe het zit met dat model.

Hier is een klein voorbeeld:
Afbeelding

En in ACDSee heb ik alles gesorteerd in mappen, per winkel of website en daarin nog eens per onderwerp (F1, Lemans, rally, ....).
Elk bestand is een foto met als naam alle gegevens zoals op het voorbeeld hierboven.

Dit alles is nogal veel werk (100-en modellen) maar ik weet goed hoe, wat en waar. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
B.A.Z. 10
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 22 dec 2004 17:52

Bericht door B.A.Z. 10 »

Ikzelf onthoud het nu nog wel in me eigen database(hersens) :p
Afbeelding
Gebruikersavatar
OMCNL
Berichten: 83
Lid geworden op: do 01 jan 2004 21:53
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door OMCNL »

Ik heb in een tekst bestand staan, van 42 pagina's, daarin staan alleen de modellen die ik in bezit heb.

Met gegevens als: Type, kleur, catalogus nummer, oplage, evt oplage nummer, aankoop prijs.

Daarnaast heb ik een systeem in tekst bestanden van alle mogelijke modellen die er zijn. En deze zitten dan weer in een aparte map.

Daar in staat dus per type bv Opel Astra G 4 deurs, Type, kleur, catalogus nummer, oplage, evt oplage nummer, aankoop prijs.
van bv Schuco.
Daar staan dus ook alle modellen in die ik niet heb ;-)
Onthouden lukt niet meer met 750+ modellen.

Groet Andre
Alles over Opel miniaturen. http://www.omcnl.nl
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik heb een tijdje per auto het verhaal erbij gezocht en foto van 1:1 en model, met info hoe ik hem had verkregen. Dat werd een hele bijbel in de computer, maar wel leuk om te lezen naderhand. Ben alleen nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet klaar. :doh:
Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2262
Lid geworden op: do 02 feb 2006 17:13
Schaal: 1:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Wouter »

Mijn boven kamer registreerd alles 8)
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Bericht door 117ayrton »

:D ik zet alles op excel nu momenteel bezig met ale wagens te sorteren per merk dus brumm minichamps solido spark enz en dan zet ik ze er zo op ref-car-nr-drivers-year-where .Zo kan ik onmiddelijk zien of ik een wagen van een bepaald merk al heb of niet .de le mans wagens staan ook nog eens appart als ook de winnaars van le mans en de formule 1 wagens staan ook nog eens appart in een map :mrgreen: .heel veel werk dus :mrgreen:
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie