Hoe maak ik de Formule 1 spannender.?

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Hoe maak ik de Formule 1 spannender.?

Bericht door Matt Modelautos »

De meningen zullen hopeloos verdeeld zijn maar ik weet er eentje:
Wat als de Fia vanaf de GP van Canada de blauwe vlag afschaft.?
Voor de niet kenners: U zult zometeen door een snellere rijder op 1 of meerdere ronden worden gezet,...wilt U aan de kant gaan. :D

Ik persoonlijk vind dit bizar, dat een rijder die gelapt wordt zomaar aan de kant moet. Mijn mening is dat de snellere rijder hem maar voorbij moet zien te komen. Dan heb je toch een betere combinatie beste auto/ beste coureur.
Neem als voorbeeld: Montoya (sorry moet toch een naam noemen) ligt op kop en gaat Bruni op 1 ronde achterstand zetten. Maar hij komt hem NIET voorbij. Vervolgens komt Sato aangescheurd en passeerd beiden. Niet moeilijk wie op dat moment de beste is.
Dat Bruni op dat moment de wedstrijd "negatief" beïnvloed vind ik van niet. Beide snellere coureurs moeten toch dezelfde prestatie leveren om de koppositie te behouden, dan wel te verkrijgen.
Het zal wel een utopie blijven, maar reken er maar op dat de amusementswaarde fors zal toenemen. De filosofie van een wedstrijd moet zijn: zoveel mogelijk inhalen en zorgen dat je de snelste bent, en niet dat na een halve wedstrijd (of minder) driekwart van het veld al automatisch voor je aan de kant moet omdat ze gelapt worden.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
///M Power

Bericht door ///M Power »

Het is op zich wel een goed idee, maar ik geloof niet dat de FIA dat ook vindt. Het zou het wel spannender kunnen maken, maar dat hoeft ook nog niet eens, want als iemand als Schumacher toch al de snelste wagen van het veld heeft, crosst hij er gewoon langs. Als dan een wat minder snelle wagen komt, bijv. een Jordan die zich naar plaats 2 heeft gevochten (vrij onwarschijnlijk...) heeft die er weer meer moeite mee waardoor de heer schoenmaker weer kan uitlopen :? Of Dat mag jij heul niet zeggen van moeke! ik nu maar wat in de ruimte? Lijkt mij sowoieso wel leuk om een te zien, of het de sport spannender maakt week niet :D
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Weet wel zeker dat de Fia dit geen goed idee vind. Maar ik denk dat het veld dichter bij elkaar blijft ( hoop ik dan).
Vind het alleen jammer dat we toch weer bij Schumacher uitkomen, ik had deze naam eens willen vermijden. Maar heeft voor hem ook zijn goede kanten. Als hij namelijk met deze regel ook steeds als winnaar uit de bus komt, snoert hij meteen alle kriticasters de mond.
Misschien dat ze het eens een keer als test moeten uitproberen over enkele Grand Prix als de kampioen al bekend is.
Carpe Diem

Monty2004
Contacteer:

Re: Hoe maak ik de Formule 1 spannender.?

Bericht door Monty2004 »

Matt Modelautos schreef:Mijn mening is dat de snellere rijder hem maar voorbij moet zien te komen. Dan heb je toch een betere combinatie beste auto/ beste coureur..... Dat Bruni op dat moment de wedstrijd "negatief" beïnvloed vind ik van niet. Beide snellere coureurs moeten toch dezelfde prestatie leveren om de koppositie te behouden, dan wel te verkrijgen.....

Je vormt dan een geoorloofde rijdende chicane :thump_down:

Vergeet niet dat Ferrari twee "junior" teams heeft rondrijden (Sauber en Minardi). Die (laten we eerlijk zijn) voor Ferrari nu al rapper aan de kant gaan dan bijvoorbeeld voor een Williams! (voorbeeld Frentzen vorig jaar tijdens GP USA).

Mvg Monty (inmiddels in oranje stemming)
Tim

Bericht door Tim »

Om de f1 spannender te maken kunnen ze volgens mij 2 dingen beter doen: 1 niet de eerste 6 maar de laatste 6 teams transportkosten vergoeden, zodat de kleine teams wat meer financiele ruimte hebben en 2: punten geven tot achter in het veld, zodat zelfs de laatste positie nog punten haalt. Twee vrij makkelijke wijzigingen, anders moeten ze de auto's gelijkwaardiger gaan maken, en dat schijnt niet de bedoeling te zijn.(Het gaat volgens mij makkelijker als ecclestone ermee ophoudt, want die heeft iets te veel financiele belangen in de topteams om onpartijdig te zijn.)
boerke04

Bericht door boerke04 »

Net als Monty zat ik ook al te denken aan de Saubers, die nu ook al soms hun invloed hebben tijdens het lappen, dus dit lijkt me niet zo'n goed idee.
Maarja ze kunnen het altijd eens proberen natuurlijk.

Ikzelf zat te denken aan het afschaffen van de kwalificatie en de uitslag van de vorige race de startopstelling voor de volgende te laten bepalen.
Dan zou Schumacher dus over 2 weken in Canada van achteren moeten beginnen, voor de amusementswaarde lijkt me dit niet verkeerd want dit levert gegarandeerd veel inhaalacties op :thump_up:

Schiet me maar lek :!: :!:
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

boerke04 schreef:Net als Monty zat ik ook al te denken aan de Saubers, die nu ook al soms hun invloed hebben tijdens het lappen, dus dit lijkt me niet zo'n goed idee.
Maarja ze kunnen het altijd eens proberen natuurlijk.

Ikzelf zat te denken aan het afschaffen van de kwalificatie en de uitslag van de vorige race de startopstelling voor de volgende te laten bepalen.
Dan zou Schumacher dus over 2 weken in Canada van achteren moeten beginnen, voor de amusementswaarde lijkt me dit niet verkeerd want dit levert gegarandeerd veel inhaalacties op :thump_up:

Schiet me maar lek :!: :!:

Helemaaaaaaaaal geen slecht idee. Zo zouden ze b.v. de laatste (1 of 2 ) races eigenlijk eens voor zo'n experiment moeten kiezen.
Want laten we eerlijk zijn, over enkele races is De heer M.S. weer terecht kampioen. Voor de mindere goeden kunnen de laatste races nog van invloed zijn voor een positie en dus "a lot of cash".
De kampioen is dan bekend, maar als ze een eerlijke verdeelsleutel over de money maken, moet het toch kunnen om eens iets uit te proberen zodat het publiek zich eens een keer allemaal vermaken.
Leve de lol,....ook voor de coureurs.

p.s. dagdromen mag. :dance:
Carpe Diem

Bracer

Bericht door Bracer »

Voor zover ik iets van F1 weet, lijkt het me bijzonder gevaarlijk voor beide coureurs als er een met hogere snelheid op de andere nadert en die niet aan de kant gaat. Gaat toch gepaard met irritatie en verslechtering van rijgedrag.... :?
(kan zijn dak nu in de ruimte zit te Dat mag jij heul niet zeggen van moeke! maar k kijk dan ook amper F1 :oops: )
Afbeelding
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ze moeten gewoon limieten gaan stellen aan de budgetten van grotere teams .Wat je nu ziet is dat kleinere teams minder geld hebben, en dus ook minder snelle motoren etc. Er zou eventueel in het regelement wat verandert kunnen worden maar ook eventueel met budgettering.....En eventueel wat al eerder is genoemd autos gelijkwaardiger gaan maken....
Afbeelding
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

kwiebje schreef:Ze moeten gewoon limieten gaan stellen aan de budgetten van grotere teams .Wat je nu ziet is dat kleinere teams minder geld hebben, en dus ook minder snelle motoren etc. Er zou eventueel in het regelement wat verandert kunnen worden maar ook eventueel met budgettering

Dat is ook het enige wat zou helpen, maar ook iets wat onhaalbaar is. Ik denk niet dat alle teams daar mee in zouden gaan stemmen.
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Jos

Bericht door Jos »

Tim, elk team krijgt reiskostenvergoeding, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken hoef je daarvoor niet eens in de punten te finishen. Het is wel zo dat wie hoger eindigd ook meer vergoeding krijgt.

Om de F1 spannender te maken zijn heel wat dingen nodig naar mijn mening:

Andere circuits, uitdagende circuits zoals Spa, Suzuka, Sepang, en geen tracks als Hockenheim, Nürburgring etc. op mooie circuits moeten de coureurs aantonen dat ze uit het goede racehout gesneden zijn.

andere auto's: standaard achtervleugels zou al heel veel schelen. Auto's zouden in de bochten veel dichter achter elkaar kunnen rijden. De huidige achtervleugels zorgen voor een enorm groot "zog" achter de auto. Dit betekent veel slipstreamen op het rechte stuk, maar vooral in snelle bochten kan er niet dicht achter elkaar gereden worden.

ander kwalificatie systeem: het DTM systeem is mijns inziens het mooiste wat er is, eerst iedereen op de baan, en vervolgens de snelste 10 in omgekeerde volgorde. En die brandstof-regel schrappen: die auto moet in kwalificatie trim zo licht mogelijk zijn!! (ook om eventuele botsingen minder zwaar te maken doordat omdat minder massa minder vrijkomende energie betekent) Kleinere teams moeten het maar weer zoals vroeger doen: gewoon eerder de baan op rijden om wat extra exposure te genereren. Verder heeft de FIA de coureurs zwaar onderschat. De enige die in +/- 25 one-lap kwalificaties écht van de baan gevlogen is is onze Jos :)
Tim

Bericht door Tim »

Jos: dan draaien ze de reiskostenvergoeding alsnog maar om,(laatste team meeste geld) maar goed, ik wist niet dat ieder team vergoeding kreeg. :oops:

Wat betreft die achterspoilers, daar ben ik het helemaal mee eens. Je ziet bij indy ook steeds meer drag achter een auto, waardoor slipstreamen en draften er niet meer bij is, wat het inhalen niet ten goede komt.
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Een aantal manier om de spanning van het racen weer terug te brengen in de F1

Verminder de airodynamische grip van de wagen, waardoor slipstreaming weer mogelijk wordt. Dit verbeterd de mogelijkheid om in te halen bij wagens waarbij het snelheidsverschil niet groot is.

Verwijder de driver-aid (hulpmiddelen) als motormanagement, powersteering, automatisch koppeling, automatisch schakelen... Dit maakt de ontwikkeling van een auto minder duur en eenvoudiger.

Standaard schokbrekers, 4 stuks, geen schokbrekers meer voor de voor- en achterassen. Dit voorkomt complexe wielophangingen die moeilijk en duur te ontwikkelen zijn.

Maak gegevens over de wagens, zoals hoeveelheid brandstof en bandenkeuze vrij. Hierdoor kunnen teams op elkaar inspelen en kunnen wij (als toeschouwer) ook zien op welke strategie een team rijdt.

Maak de pitstraat zodanig dat een rijder geen tijd verliest bij een pitstop, maar vrijwel op dezelfde positie weer op de baan komt...

Maak de circuits zodanig dat er bochten zijn waarbij het moeilijk is om een verdedigende lijn te rijden zodat je niet ingehaalt kan worden. Bochten waar je drie rijen dik doorheen kan.. Geen mickey-mouse chicanes meer...

Geen bandenwissels meer, alleen verplicht 2x voor brandstof. Hierdoor kan een coureur die zuinig is geweest op zijn banden in de staart van de wedstrijd nog iets van betekenis doen.

-----------

Ik zeg niet dat ze dit allemaal moeten doen, maar de voorstellen hierboven vond ik allemaal wel wat hebben..
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Curbstone Models schreef:Maak de pitstraat zodanig dat een rijder geen tijd verliest bij een pitstop, maar vrijwel op dezelfde positie weer op de baan komt...

:eh: Die mag je even uitleggen!
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Als je nu kijkt naar de layout van een pitstraat, dan is die meestal evenwijdig aan het rechte stuk, waar de wagens lekker hard voorbij scheuren. Een coureur die de pitstraat ingaat, verliest meestal z'n 25 seconden. Na het pitten komt die dan ook meestal in langzamer verkeer terecht.

Als je nu een stuk race-circuit hebt tussen de ingang van de pitstraat en de uitgang waar de coureurs ook z'n 25 seconden nodig hebben om die op racesnelheid af te leggen, dan komen de coureurs die een pitstop hebben gemaakt weer op de baan op het moment dat de overige coureurs ook weer voorbij komen.

Hierdoor komt een coureur die vroeg de pits induikt niet in langzamer verkeer terecht waardoor het gevecht meteen over is.
Plaats reactie