Maus Gatsonides reed hiermee de Rally van Montecarlo. Ik had nooit verwacht hem ooit te vinden, want destijds werd ie verkocht bij de Bijenkorf Autosalon. Het verhaal ging, dat hij 10 minuten na opening van de winkel door handelaren was opgekocht, tot grote verontwaardiging van andere verzamelaars die later kwamen.

Maus kwam uit Nederlands Indie, te weten Java, geboren 1911, overleden 1988 en was een beroemde rally rijder, die ook 2 auto's heeft ontworpen, namelijk Kwik en Platje. Daar zijn ooit modellen van gemaakt in 1:40 in een heel lage oplage. Hij reed daar races mee op Zandvoort. Bijna was hij de eerste Formule 1 racer van Nederland, alleen was hij ziek die dag en vroeg hij Jan Flinterman om voor hem in te vallen.

Hij was beroemd om zijn trucjes bij hindernis rally's. Zo berekende hij een keer dat hij bij een slalom race strafseconden zou krijgen bij elke pylon die hij zou raken, maar reed volgas rechtdoor en maaide ze allemaal om. Ondanks de strafseconden was hij toch de allersnelste. Bij een andere rally had hij mannetjes gevraagd om langs de weg klaar te staan met 2 emmers water. Bij het langs rijden gooiden zij deze leeg tegen zijn remmen die gloeiend heet waren geworden.
Hij heeft 1 uitvinding gedaan, waar wij allemaal nog last van hebben, de Gatso. Juist die flitspalen! Kijk maar eens achterop zo'n paal en dan zie je zijn naam staan. Volgens mij zijn er ongeveer 7 modellen van zijn wagens gemaakt, inclusief Kwik en Platje.

Nog steeds worden er met oldtimers Maus memorial races gehouden. Toch snap ik niet dat hij flitspalen maakte, terwijl hij toch van snelheid hield