Oom Peter vertelt "Maus Gatsonides"

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Oom Peter vertelt "Maus Gatsonides"

Bericht door Peter Parker »

Leek me een leuk idee om af en toe een verhaaltje omtrent een model te maken, net als vroeger in de Kuifje oom Wim vertelde(voor de jonge leden, Kuifje was een Belgisch stripblad en oom Wim was een man met een pijp, die zijn neefjes vertelde over allerlei wat oudbollige zaken, we spreken over de tijd rond 1965;

Afbeelding

Afbeelding
Maus Gatsonides reed hiermee de Rally van Montecarlo. Ik had nooit verwacht hem ooit te vinden, want destijds werd ie verkocht bij de Bijenkorf Autosalon. Het verhaal ging, dat hij 10 minuten na opening van de winkel door handelaren was opgekocht, tot grote verontwaardiging van andere verzamelaars die later kwamen.
Afbeelding
Maus kwam uit Nederlands Indie, te weten Java, geboren 1911, overleden 1988 en was een beroemde rally rijder, die ook 2 auto's heeft ontworpen, namelijk Kwik en Platje. Daar zijn ooit modellen van gemaakt in 1:40 in een heel lage oplage. Hij reed daar races mee op Zandvoort. Bijna was hij de eerste Formule 1 racer van Nederland, alleen was hij ziek die dag en vroeg hij Jan Flinterman om voor hem in te vallen.
Afbeelding
Hij was beroemd om zijn trucjes bij hindernis rally's. Zo berekende hij een keer dat hij bij een slalom race strafseconden zou krijgen bij elke pylon die hij zou raken, maar reed volgas rechtdoor en maaide ze allemaal om. Ondanks de strafseconden was hij toch de allersnelste. Bij een andere rally had hij mannetjes gevraagd om langs de weg klaar te staan met 2 emmers water. Bij het langs rijden gooiden zij deze leeg tegen zijn remmen die gloeiend heet waren geworden.
Hij heeft 1 uitvinding gedaan, waar wij allemaal nog last van hebben, de Gatso. Juist die flitspalen! Kijk maar eens achterop zo'n paal en dan zie je zijn naam staan. Volgens mij zijn er ongeveer 7 modellen van zijn wagens gemaakt, inclusief Kwik en Platje.
Afbeelding

Nog steeds worden er met oldtimers Maus memorial races gehouden. Toch snap ik niet dat hij flitspalen maakte, terwijl hij toch van snelheid hield :doh:
F40F50ENZO
Schaal: 1:18

Re: Ome Peter vertelt

Bericht door F40F50ENZO »

Leuk verhaal Oom Peter :cool:
Maus heeft inderdaad een vervelende uitvinding gedaan, maar als rijder was het zeker een kleurrijk figuur.
Dat soort verhalen mis ik nu aan de hedendaagse rijders.
Het model van de auto is zeker gaaf. :worshippy:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Montezemolo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Leuk Item ome Peter :thump_up: Volgende keer maar een verhaal over iemand die mij minder geld heeft gekost :D

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
chummy dj

Bericht door chummy dj »

mooie DS heb ik trouwens ook in mn collectie :thump_up:
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Afbeelding
Dit is trouwens een wagen waarmee hij in Le Mans heeft gereden, Matt heeft daarvan een handbouw model.
Tom_Aston-Martin

Re: Oom Peter vertelt "Maus Gatsonides"

Bericht door Tom_Aston-Martin »

leuk verhaaltje :mrgreen: Als ik dat zo hoor, heb je aardig mazzel dat je het model hebt weten te bemachtigen :thump_up: :worshippy:
Afbeelding
V480-S60

Bericht door V480-S60 »

Leuk,

Even een foutje wegwerken Peter. Hij heeft in totaal 6 automodellen gebouwd. Met Kwik en Platje heeft ie daadwerkelijk geraced.

Een leuk verhalend boek over Maus Gatsonides, is geschreven door Toon Kortooms, getiteld "Leven als de Bliksem".
Ik heb ooit nog eens een model van de Lincoln Zephyr, waarmee hij de Rally Monte Carlo heeft gereden, gewonnen bij een prijsvraag uit de AIM. Het antwoord op de toen gestelde vraag stond letterlijk in het boek. 8)

Het betreft een model van Landsdown. Zal eens kijken of ik het binnenkort plaats.

En die flitskasten. Hij is er rijk, maar ook arm door geworden. Hij was één van de eerste Nederlanders die door zo'n (zijn eigen uitvinding) geflitst werd.
Volvo, Volvist, Volvo voor Live (met een v en niet met de f)
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Ik snap wat je bedoelt, maar ik doelde op modelauto's. Niet de 1:1 wagens. Ik weet niet hoeveel hij daar ooit van heeft gemaakt. Als je die Lansdowne ooit kwijt wil....!
V480-S60

Bericht door V480-S60 »

AAH, op die fiets,

Maar die Zephyr gaat niet weg. Dat is een model met een verhaal.
Om je even te laten watertanden een impressie van het boek met model;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwaliteit van de foto's is niet denderend maar toch maar even snel geschoten.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Prachtige foto's, bedankt en nog een boek om na te jagen :thump_up: Ik heb me altijd afgevraagd wat is dat ronde ding voorop de wagen?
V480-S60

Bericht door V480-S60 »

Dat ronde "ding" voorop de wagen is een lampenbeschermingskap.
Ik het het vastgeplakt omdat het anders niet bleef zitten maar eronder zitten 2 grote ver-schijners. Op de tweede foto kan je het eigenlijk ook wel zien.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Peter Parker schreef:Afbeelding
Dit is trouwens een wagen waarmee hij in Le Mans heeft gereden, Matt heeft daarvan een handbouw model.
Even corrigeren,...Gerben heeft daarvan een handbouw model...waar ik trouwens nog steeds stikjaloers op ben. :evil: :mrgreen:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Oeps, ik dacht dat ik op jouw site was beland toen ik Maus zijn wagens opzocht. :oops:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Leuk idee, Ome Peter :thump_up: Dus we kunnen 1295 delen te gemoet zien? :mrgreen:
F40F50ENZO

Bericht door F40F50ENZO »

jonnoT schreef:Leuk idee, Ome Peter :thump_up: Dus we kunnen 1295 delen te gemoet zien? :mrgreen:
Leuk voor een regenachtige herfstavond om ze 'even' door te lezen :doh: :mrgreen:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Plaats reactie