Fototent

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

Dit weekend maar eens aan het knutselen geslagen. En een fototent in elkaar geprutst. Dat is heel wat voor iemand met 2 linkerhanden zoals ik.

Tot op heden maakte ik gebruik van een vak in een kledingkast. (model Gamma)
Dit tot grote ergenis van de vrouw des huizes. De fotoresultaten waren redelijk tot goed, maar de ruimte, kleur en lichtinval waren toch wel beperkende factoren. Dit topic eens is goed doorgelezen en inspiratie opgedaan. En ook door tips van Maarten (Pasmaar) is deze creatie ontstaan. De afmetingen zijn 80 x 60 x 60. Het bouwwerk moet nog wel wat afgewerkt worden. Maar wat mij betreft is het een hele vooruitgang. En natuurlijk moet er ook nog het nodige geëxperimenteerd worden met licht inval ed en moet ik nu wel de bovenkant afdekken of niet? enz enz.

Afbeelding

De eerste resultaten zijn te zien bij mijn topic op de Prive collecties.
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door the_stig »

Op het eerste zicht ziet dat er al zeer goed uit.
Maar in de hoeken zit het stof niet helemaal recht, dat zie je goed op deze foto.

Afbeelding

Als je dat kon oplossen zou het al veel mooier zijn.
Waarom heb je eigenlijk de opening van je "tent" aan de smalste zijde gemaakt?
Zo heb je maar weinig ruimte om binnenin foto's te nemen.
Een wit dak erop zou ook nog goed zijn voor de foto's.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Schumi28 »

Ik zou de achterkant niet aan de hoeken vastmaken maar een beetje bollen, zodat je geen lijnen meer ziet.

Wat voor lichtbron gebruik je :?:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Fototent

Bericht door jonnoT »

Heel mooi resultaat, Dirk. :thump_up: :thump_up: je wordt nog een echt dhzter :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

the_stig schreef:Op het eerste zicht ziet dat er al zeer goed uit.
Maar in de hoeken zit het stof niet helemaal recht, dat zie je goed op deze foto.

Werd nog aan gewerkt ten tijde van het fotograferen en is nu helemaal strak

Afbeelding

Als je dat kon oplossen zou het al veel mooier zijn.

Waarom heb je eigenlijk de opening van je "tent" aan de smalste zijde gemaakt?
Zo heb je maar weinig ruimte om binnenin foto's te nemen.

Kan veranderd worden, maar tot op heden is 60 cm breed genoeg. De meeste van mijn modellen zijn 1/43. Alhoewel daar momenteel wel wat 1/18 bijkomen.

Een wit dak erop zou ook nog goed zijn voor de foto's.
Het witte dak is inmiddels ook gefabriceerd.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

Schumi28 schreef:Ik zou de achterkant niet aan de hoeken vastmaken maar een beetje bollen, zodat je geen lijnen meer ziet.

Denk dat ik een stuk papier ga gebruiken om e.e.a. op te lossen.

Wat voor lichtbron gebruik je :?:
Geen lichtbron, op dit moment alleen daglicht. Heb wat tips gekregen over te gebruiken lampen ed. Dus daar gaan we maar eens mee expirimenteren.
easyrider
Berichten: 22
Lid geworden op: do 24 jan 2008 02:48
Schaal: 1:43
Locatie: Vught

Re: Fototent

Bericht door easyrider »

Interessant topic ! Ik zal het gaan volgen want mijn doos van mijn kerstpakket voldoet ook niet echt aan mijn eisen :eh:
http://www.easyrider156.nl Website volop in aanbouw
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

jonnoT schreef:Heel mooi resultaat, Dirk. :thump_up: :thump_up: je wordt nog een echt dhzter :mrgreen:
Ja ja, je bent nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

easyrider schreef:Interessant topic ! Ik zal het gaan volgen want mijn doos van mijn kerstpakket voldoet ook niet echt aan mijn eisen :eh:
Ik zal het MAF op de hoogte houden. Heb alweer een paar nieuwe bruikbare tips gekregen.
Op zich stelt het maken van z' on kast niets voor. Een plank van 80 x 60 cm met een witte ondergrond, 7 plankjes en een oud laken met een paar schroeven. Accuboor erbij en klaar is kees.
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Fototent

Bericht door MiddleMan »

Mooi gedaan! Maar waarom de keuze voor stof en bijvoorbeeld geen verf? :)
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

MiddleMan schreef:Mooi gedaan! Maar waarom de keuze voor stof en bijvoorbeeld geen verf? :)
Is ook een mogelijkheid.
Had alleen géén witte panelen. Stof is net zo makkelijk en wat hanteerdbaarder. De kast wordt ook wel vrij lomp bij gebruik van houten panelen gezien de afmetingen van 80 x 60 x 60.
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Fototent

Bericht door MiddleMan »

Ferrari10flrb schreef:
MiddleMan schreef:Mooi gedaan! Maar waarom de keuze voor stof en bijvoorbeeld geen verf? :)
Is ook een mogelijkheid.
Had alleen géén witte panelen. Stof is net zo makkelijk en wat hanteerdbaarder. De kast wordt ook wel vrij lomp bij gebruik van houten panelen gezien de afmetingen van 80 x 60 x 60.
Ok! :) Wil zelf ook zoiets gaan maken. Wat voor soorten licht gebruik je? Ik vind de foto's die je hebt gemaakt echt heel mooi gelukt! :)
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
jerico
Berichten: 895
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 10:45
Schaal: 1:18
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door jerico »

ik heb wit plexiglas gebruikt i.p.v bekleed houdt o.i.d...en het weerkaatst het licht ook nog eens goed...neem maar een kijkje bij mij foto's(maar let er wel op dat al die foto's 's avonds en dus in het donker zijn gemaakt;) overdag zullen de foto'sdus nog beter zijn)

greetz,


jerico
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Ferrari10flrb »

Ok! Wil zelf ook zoiets gaan maken. Wat voor soorten licht gebruik je? Ik vind de foto's die je hebt gemaakt echt heel mooi gelukt!

Foto's zijn gemaakt bij daglicht. Puur natuur dus. Kan wel wat variëren met licht inval door de luxaflexen. Nadeel is dus dat ik alleen overdag kan fotograferen.
Maar er schijnen ook lampen te zijn die een soort van kunstmatig daglicht creëren zodat je ook 's avonds goed kunt fotograferen. Daar moet ik dus nog achteraan.
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fototent

Bericht door Honda.f1 »

Volgens mij kan je bij de fotowinkel wel van die mini parapluutjes kopen met lampjes eraan (de ze ook gebruiken bij pasfoto's maken enzo weet alleen niet wat ze kosten. ik heb wel is gekeken voor zo'n kant en klare fototent, maar voor die paar fotootjes per jaar die ik maak is een wit laken onder een halogeen lamp voor mij een goed(koper) alternatief
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Plaats reactie