EINDRESULTAAT omkatten 1:43 Porsche. (22-05-2008) p.1

Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

EINDRESULTAAT omkatten 1:43 Porsche. (22-05-2008) p.1

Bericht door Matt Modelautos »

Een project waarvan een goed eindresultaat nog niet vaststaat. Anders kan ik het niet formuleren.
Een goed jaar geleden heb ik stomtoevallig een transkit van een Porsche van André Albers gevonden in Duitsland. (i.d.d. dé vader van....). Met deze auto werdt hij in 1979 rallycross kampioen in de GT divisie.
Zoals onderstaande foto laat zien is er iets GOED misgegaan. Rijp voor de prullenbak,....of misschien niet ?.
Afbeelding


Dit model is dermate zeldzaam dat ik hem toen niet heb weggegooid. Heb eerst aan gedacht om de kapotte onderdelen weer te lijmen maar dit wordt toch te zwak. Daarom ben ik al geruime tijd op zoek naar een vervangende donorauto. Bij de ene was de "kont" goed,...bij een andere de neus, en bij weer een andere de achterspatborden. Maar geen enkele klopte helemaal of was hij dusdanig aan te passen zodat hij bruikbaar was. In de bouwbeschrijving staat onderstaande auto als referentienummer voor donorauto.
Afbeelding


Ik heb zo nauwkeurig mogelijk een uitsnede gemaakt en wil hier de resin-neus aan monteren. Gelukkig is de breedte en hoogte precies gelijk.
Afbeelding

Afbeelding


Grootste problem zal worden om de delen goed aan elkaar te bevestigen, aangezien solderen géén optie is. Maar heb er al de nodige ideeën over. :mrgreen:
Ik hou jullie over de eventuele vorderingen op de hoogte.

Aan de achterzijde dient een kleine uitsparing gemaakt te worden voor de uitlaat. Nu "kneep" ik nog niet eens hard in het model, maar brak toch in vele stukken. :evil: Zo broos is dit kitje. Proberen het te lijmen was dus geen optie.

Tussen alle drukke werkzaamheden door voor het blad "Auto in Miniatuur" heb ik toch nog even tijd gevonden om de gezaagde delen te lijmen. Ik begin nu steeds meer een goed gevoel over de afloop te krijgen. De delen zijn met epoxylijm verlijmt en een de binnenkant nog een extra alluminium plaatje verlijmt voor de extra stevigheid. Denk (nee,..weet wel zeker) dat dit wel gaat houden. Het dashboard is zodanig van vorm dat later als het model gespoten is en het dashboard erin gelijmt wordt dit ook nog extra versteviging bij de raamstijlen geeft.
Afbeelding

Helaas heb ik nog geen originele foto van deze auto in mijn bezit, dus als iemand dit wél heeft,...GRAAG. :thump_up:

Dit model heeft 2 verschillende velgen, BBS voor aan de achterkant en Minilite voor de voorkant. Deze zaten ook niet bij de kit. Nu heb ik nog een setje BBS liggen, maar ben wel nog op zoek naar Minilite velgen die op de voorkant zitten. Heeft iemand deze toevallig op een sloper zitten of weet een adresje hiervoor ?.
Afbeelding


Het is gelukt om de nieuwe (resin)neus aan het model te zetten. :dance:
Afbeelding

De volgende aanpassing is de achterspoiler. Op de donorauto is deze veel te klein en te smal. Ik heb de resin achterspoiler eruitge"dremeld" en ga deze nu passend maken en goed aan laten sluiten.
Afbeelding


Het bodywork is gespoten in hoogglans en de spiegels, luchtinlaten, en rand achterspoiler in mat-zwart.
Afbeelding

Tevens zijn vandaag de 1:43 Minilite velgen binnen gekomen, :dance: zodat ik het model éindelijk af kan maken.

Kan nu zeggen,...GELUKT.
Al heb ik wel vaak gedacht,..wat ben ik een ZOT.
Al dit werk voor een SOLIDO,........ :wall:
Maar van de andere kant heb ik wel een redelijk uniek exemplaar erbij.

Jammer genoeg waren de decals van de dikte "etalagekarton". Ook ben ik niet helemaal tevreden met de achtervelgen. Dit zijn inserts die bij de kit geleverd waren. Heb nog rondgekeken voor andere maar dat valt niet mee. De meeste BBR velgen zijn voor low-profile banden terwijl dit model juist een hoge bandenmaat vereist. Ik zal ze t.z.t. vervangen zodra ik betere gevonden heb. Maar al met al heb ik heel wat bijgeleerd en ben niet ontevreden. Vooral op het plamuur, spuit- en polijstwerk best ik best wel een beetje trots.

Zie hier het eindresultaat van vele uurtjes zwoegen..... :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb eigenlijk nog één vraag: Wie oh wie kan me een originele foto bezorgen van deze auto. Hij stamt uit het Nederlands rally kampioenschap 1979. Uitvoering is van Eurocircuit valkenswaard.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door rpi »

Succes ermee.

Verlijmen moet mijns inziens goed kunnen met 2 komponenten Epoxy. Dat hecht volgens mij enorm op beide materialen.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door Matt Modelautos »

rpi schreef:Succes ermee.

Verlijmen moet mijns inziens goed kunnen met 2 komponenten Epoxy. Dat hecht volgens mij enorm op beide materialen.
Dat had ik i.d.d. ook in gedachten. Alleen zal dit niet voldoende zijn. In de "kont" en in de neus zitten namelijk de bevestigingspunten waarmee de carosserie op de bodemplaat geschroeft wordt. Ben bang dat dit gaat scheuren bij het vastdraaien. Wil daarom aan de binnenkant ook kleine dunne alluminium plaatjes verlijmen. En dan maar hopen dat de verschillende materialen niet gaan "werken" zodat er naderhand alsnog scheurtjes optreden.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door rpi »

Dat zou volgens mij goed moeten gaan. Ik heb zelf onlangs een 1:12 Ferrari Enzo gekocht van Tamiya. Daar zitten hoekplaatjes van metaal verlijmd aan de kunststof body. De bodem wordt aan de plaatjes geschroefd. Die schroeven zitten zeer strak in de plaatjes, waardoor ze makkelijk de verlijming kapot trekken.

Dit heb ik ook met 30min epoxy verlijmd en voor de zekerheid een dag laten uitharden. De plaatjes (ongeveer 5mm lang) zitten nu echt muurvast en bleven bij het vastschroeven ook prima zitten.

Ter illustratie een plaatje van een vergelijkbaar model hoekplaatje (niet op de maat letten) Ook in de kleine plaatjes zitten 2 gaatjes aan de zijkanten, dit versterkt de verlijming ook nog iets (maar is door Tamiya bedoeld voor de positionering van de plaatjes):
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door tom »

Ik zou de bodem ook lijmen, in plaats van te schroeven...

Mooi project!
Gebruikersavatar
flame
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 27 jul 2007 23:39
Locatie: Belgium,naast m'n gebuur!

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door flame »

Met hele goede sec.lijm gaat het ook,zo doet een vriend dat ook,maar dan is het om een master temaken voor een nieuw model te gieten in resign :thump_up:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door Matt Modelautos »

Ik vrees dat het met die beugeltjes niks zal worden, maar misschien dat ik er zelf een klein hoekplaatje voor kan maken.

Ook de bodemplaat verlijmen i.p.v. schroeven is een goed idee. Zo trek je tenminste niks kapot. :idea:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Porsche
Berichten: 4032
Lid geworden op: zo 13 mar 2005 19:39

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door Porsche »

:evil: Matt is hier een wagen aan het omkatten :x :cool:
:evil: Dit wordt een gevaar op de openbare weg :roll: :doh: Hoe verzint hij het :nuts: 2 verschillende delen van wagens aan elkaar lijmen :naughty:
Je moet het maar verzinnen :snooty: :silenced: :shifty:
Goe bezig Matt :thump_up2: heb er mijn volste vertrouwen in :D :worshippy: :ja:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door Peter Parker »

Ik las niet goed en keek naar die livery van die rode wagen :shock: , maar gelukkig dat was maar een donortje :D . Wat een leuk model zeg, hoe is ie aan stukken gegaan?
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ombouw 1:43 Porsche. TOTAL LOSS.!!!!!

Bericht door Montezemolo »

Als dit een goed en net einde wordt, heb je mijn eeuwige respect op het gebied van modelbouw :thump_up:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Toyo
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 21:09

Re: Omkatten 1:43 Porsche. (30-04-2008) Neus is klaar.

Bericht door Toyo »

Ziet er al heel goed uit :thump_up:
3 Inch!
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Omkatten 1:43 Porsche. (30-04-2008) Neus is klaar.

Bericht door Peter Parker »

glad als baby billetjes :thump_up:
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Omkatten 1:43 Porsche. (30-04-2008) Neus is klaar.

Bericht door rpi »

Mooi werk tot zover en goed dat de bevestiging goed gelukt is! :thump_up:

Ben benieuwd naar de voortgang.
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Omkatten 1:43 Porsche. (30-04-2008) Neus is klaar.

Bericht door F40F50ENZO »

:shock: Je bent echt een VAKMAN Matt, je hebt duidelijk 2 rechterhanden :thump_up: :thump_up:
Vooral als ik bedenk op welke schaal je dit realiseert (1:43) en de details van het verlijmen zo mooi weg kan werken :worshippy:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Omkatten 1:43 Porsche. (30-04-2008) Neus is klaar.

Bericht door Jaap »

Peter Parker schreef:glad als baby billetjes :thump_up:
:mrgreen:

heel mooi gedaan :thump_up:
Plaats reactie