WTCC 2009

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5185
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

WTCC 2009

Bericht door Schumi28 »

RaceXpress schreef:SEAT en Tom Coronel vieren lustrum in WTCC

LEUSDEN – Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zal de Nederlandse autocoureur Tom Coronel met SEAT deelnemen aan het FIA Wereldkampioenschap Toerwagens (WTCC). Evenals het afgelopen jaar bestuurt Coronel met ondersteuning van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car een SEAT Leon met benzinemotor, die wordt ingezet door het Spaanse team SUNRED. Coronel is blij met de voortzetting van de activiteiten. “Het is toch prachtig als je in een wereldkampioenschap kunt meerijden, en ik ben er trots op dat ondanks het huidige moeilijke klimaat, het toch allemaal weer rond gekomen is. Ik voel me een SEAT-man en ik blijf dus een SEAT-man!”

Na het succesvolle seizoen 2008, waarin Tom Coronel ondermeer een overwinning behaalde op het circuit van Okayama in Japan, hebben SEAT-importeur Pon Car, SUNRED en SEAT Sport er hard aan gewerkt om ook voor het seizoen 2009 een zo succesvol mogelijk pakket samen te stellen. Daarbij is er ook gekeken naar mogelijkheden om Coronel met een SEAT Leon TDI met dieselmotor te laten rijden, eenzelfde auto als waarmee de Fransman Yvan Muller vorig jaar wereldkampioen werd, maar dat bleek financieel niet haalbaar. “Vandaar dat we in goed overleg met alle betrokkenen hebben besloten om het bestaande programma voort te zetten,” zegt Marco de Bos, directeur van de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car. “Het is een vrij uniek feit dat een Nederlander al voor het vijfde achtereenvolgende jaar op WK-niveau in de autosport actief is en wij zijn erg blij dat we de bestaande samenwerking met Tom kunnen continueren. Daarbij kunnen we ook rekenen op de ondersteuning van SEAT Sport en SEAT SA, de fabriek in Spanje.”

Ook volop kansen met benzinemotor
Zoals het er nu uitziet, wordt Tom Coronel de enige coureur die dit jaar met een SEAT Leon met benzinemotor in het WK Toerwagens zal uitkomen. De coureurs van het SEAT-fabrieksteam kunnen evenals vorig jaar beschikken over TDI-dieselmotoren. Ondanks de successen van de diesels in de afgelopen anderhalf jaar wordt verwacht dat er ook voor de benzinemotor dit jaar goede kansen zijn. De mondiale autosportfederatie FIA heeft de diesels een aantal beperkingen opgelegd, zoals een maximale turbodruk en een restrictor ter verkleining van de luchtinlaat. Ook een nieuwe regeling met resultaatafhankelijke handicapgewichten zou voor de benzineversie gunstig kunnen uitpakken.

Tom Coronel: “Voel me echt thuis bij het team”
Tom Coronel verheugt zich erop dit jaar weer aan het WK te kunnen deelnemen. “Bovendien ben ik blij, dat de samenwerking met het SUNRED-team wordt voortgezet. De kennismaking is vorig jaar heel goed bevallen en ik voel me echt thuis bij het team. Bovendien waren de resultaten vorig jaar al heel goed, dus dat stemt zeker positief.”

Twaalf evenementen, 24 races in vier werelddelen
Voor het WK Toerwagens staan dit jaar twaalf evenementen met elk twee races op het programma. Daarbij wordt er gereden in Zuid-Amerika, Europa, Azië en dit jaar voor het eerst ook in Afrika: op 3 mei is de serie te gast op het nieuwe stratencircuit in de Marokkaanse stad Marrakech. De start van het seizoen is op 8 maart in het Braziliaanse Curitiba, de finale vindt op 22 november plaats, traditioneel op het stratencircuit in Macau.

Televisie-uitzendingen via Eurosport en RTL7
Alle races van het WTCC zijn live te zien via Eurosport. RTL 7 verzorgt eigen reportages van elke race met veel achtergronden in het programma RTL GP. In totaal staan er bij RTL7 twaalf uitzendingen van de races gepland, aangevuld met een uitgebreide voorbeschouwing voorafgaand aan de eerste race en een nabeschouwing na afloop van het seizoen.

Kalender WTCC 2009

08 maart Curitiba Brazilië
22 maart Puebla Mexico
03 mei Marrakech Marokko
17 mei Pau Frankrijk
31 mei Valencia Spanje
21 juni Brno Tsjechië
05 juli Porto Portugal
19 juli Brands Hatch Groot-Brittannië
06 september Oschersleben Duitsland
20 september Imola Italië
01 november Okayama Japan
22 november Macau China
Afbeelding
:mrgreen: Leuk dat hij nog in het WTCC zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Re: WTCC 2008

Bericht door fish88 »

Lekkere livery, jammer alleen dat het een benzine is. Lijkt me bijna een kansloze missie nu die al 2 jaar niet ontwikkeld is.
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
Fruitcake
Berichten: 777
Lid geworden op: di 11 mar 2008 14:06
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: WTCC 2008

Bericht door Fruitcake »

Erg jammer dat ie nog steeds niet in het fabrieksteam zit, hij doet het soms veel beter dan sommige TDI rijders :worshippy:

Livery is top :drool:
Gebruikersavatar
Fruitcake
Berichten: 777
Lid geworden op: di 11 mar 2008 14:06
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: WTCC 2008

Bericht door Fruitcake »

De kogel is door de kerk. Tom Coronel rijdt ook dit jaar voor SEAT in het WTCC. Voor de tweede opeenvolgende jaar verdedigt hij de kleuren van het Spaanse SUNRED. Met dit team beleefde hij vorig seizoen zijn beste jaar in het wereldkampioenschap toerwagens met als hoogtepunt de overwinning in zijn tweede thuisland Japan. Toch moest Coronel lang wachten voordat de deal rond was.

Deal
“Ik heb wel een beetje gewanhoopt”, zegt Coronel. “Eerst zou de deal rondkomen in Japan. Daar won ik, dus ik dacht: ’dat komt goed’. Daarna kreeg ik te horen dat het voor Macau goed zou komen, toen in Macau, voor de kerst, op 5 januari, terwijl ik in Dakar zat. Keek ik iedere keer nadat ik was gefinisht of ik een sms’je had gekregen. Op 10 januari kreeg ik bericht dat het er beter uit ging zien.”

Diepe band
“En nu eindelijk de kogel door de kerk is, ben ik erg blij. SEAT en ik hebben een diepe band, maar dat ze het in deze financieel moeilijke tijd voor elkaar hebben gebokst. Het WTCC heeft altijd mijn prioriteit gehad. En natuurlijk kijk je naar andere mogelijkheden, maar dat het weer gelukt is geeft vertrouwen.”

SEAT Leon
Coronel krijgt opnieuw de beschikking over de SEAT Leon 2.0 FSI van het Spaanse team SUNRED. Dit team is nauw verbonden met het fabrieksteam SEAT Sport en ligt op een steenworp afstand van de fabriek vlakbij Barcelona.

Benzine
“Het is dezelfde auto als vorig jaar.”, legt Coronel uit. “Het is niet de fabrieksauto, maar toch is de auto belangrijk voor SEAT. SEAT Sport moet namelijk de diesels knijpen. Daarom vinden ze het belangrijk om de benzinemotor te ontwikkelen. De reglementen zitten dit jaar zo in elkaar dat als SEAT Sport wint, alle types van de winnende auto zestig kilo strafgewicht krijgen. Dat betekent dat ik dan buiten schot blijf.”

Positief
Ondanks dat Coronel niet gaat testen is hij positief over het aankomend seizoen. “Ik schat in dat ik dezelfde kansen heb als vorig jaar. Zo tussen plek vijf en tien. Dat ik niet kan testen, vind ik niet zo’n probleem. Ik ken de circuits, de auto, de banden. Ik heb het volste vertrouwen.”
©RTLGP
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Markopolo »

De nieuwe wagen van Jaap van Lagen:

Afbeelding
Jaap van Lagen blijft bij Lada

Ook volgend jaar in Jaap van Lagen in de WTCC te zien. In 2008 startte hij voor het team van Lada, dat op zijn minst gezegd een roerig begin kende en zelfs enkele races mee reed, maar geen punten toegekend kreeg, omdat de wagens nog niet conform de reglementen waren. Uiteindelijk wist Van Lagen als 8e in de Independents Trophy te finishen en zag dit resultaat bekroond met een contract voor aankomend seizoen.

Net als vorig jaar, heeft hij ook dit jaar weer twee Russen als teamgenoot; Viktor Shapovalov en Kirill Ladygin. Lada heeft besloten het seizoen met de oude auto te starten en zal haar nieuwe auto in de zomer introduceren.
Gebruikersavatar
Fruitcake
Berichten: 777
Lid geworden op: di 11 mar 2008 14:06
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Fruitcake »

Aardige livery, maar waar is de achtervleugel?
Gebruikersavatar
Niek-106
Berichten: 2393
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 17:41
Schaal: 1:18
Locatie: ---
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Niek-106 »

Die Seat en Lada zien er wel erg lekker uit moet ik zeggen, maar mis inderdaad ook een achterspoiler op de Lada??

Niek :cool:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Markopolo »

Deelnemerslijst FIA WTCC anno 2009

1 SEAT Sport Yvan Muller (FRA) SEAT León 2.0 TDI
2 SEAT Sport Gabriele Tarquini (ITA) SEAT León 2.0 TDI
3 SEAT Sport Rickard Rydell (SWE) SEAT León 2.0 TDI
4 SEAT Sport Jordi Gené (ESP) SEAT León 2.0 TDI
5 SEAT Sport Tiago Monteiro (POR) SEAT León 2.0 TDI
6 BMW Team UK Andy Priaulx (GBR) BMW 320si
7 BMW Team Germany Jörg Müller (GER) BMW 320si
8 BMW Team Germany Augusto Farfus (BRA) BMW 320si
9 BMW Team Italy-Spain Alessandro Zanardi (ITA) BMW 320si
10 BMW Team Italy-Spain Sergio Hernández (ESP) BMW 320si
11 Chevrolet Robert Huff (GBR) Chevrolet Cruze **
12 Chevrolet Alain Menu (SUI) Chevrolet Cruze **
14 Chevrolet Nicola Larini (ITA) Chevrolet Cruze **
15* Campos Racing Antonio García (ESP) Honda Accord Euro R
18 LADA Sport Jaap van Lagen (NED) LADA 110 2.0
19 LADA Sport Kirill Ladygin (RUS) LADA 110 2.0
20 LADA Sport Viktor Shapovalov (RUS) LADA 110 2.0
21 SUNRED Engineering Tom Coronel (NED) SEAT León 2.0 TFSI
22 SUNRED Engineering Tom Boardman (GBR) SEAT León 2.0 TFSI
23 Scuderia Proteam Motorsport Félix Porteiro (ESP) BMW 320si
24 Scuderia Proteam Motorsport George Tanev (BUL) BMW 320si
26 Liqui Moly Team Engstler Franz Engstler (GER) BMW 320si
26 Liqui Moly Team Engstler Kristian Poulsen (DEN) BMW 320si
27 Wiechers-Sport Stefano D'Aste (ITA) BMW 320si
28 Colak Racing Team Ingra Marin Colak (CRO) SEAT León 2.0 TFSI
29° SUNRED Engineering TBA SEAT León 2.0 TFSI

° aanwezig vanaf de race op Marrakech
** FIA homologatie nog niet rond
* afhankelijk van de goedkeuring van de FIA
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Markopolo »

Even de qoute naar de goeie topic voor de verdere discussie :D
Fruitcake schreef:WTCC niet boeiend?? De auto's zien er misschien een beetje tam uit maar het is vaak deur tegen deur :thump_up:

(en als de Seat's binnenkort succesgewicht krijgen zit het weer iets dichter bij elkaar :D )
Nope, WTCC is inderdaad niet boeiend net als de DTM zijn er maar 2 merken in de voorste gelederen, Seat en BMW (net als de DTM dus :lol:, nu moeten ze bij die Seat's er alles aan doen om het een beetje competatief te houden omdat die TDI's gewoon een klap harder gaan dan die atmosferische BMW's, bij de rollende start moeten de BMW's het aflegen, op het rechte stuk moeten de BMW's het afleggen, als de restricties niet op de TDI aangepast zouden worden moeten de BMW's het afleggen, en als het kneiterhard regend moeten de BMW's het afleggen :lol:
Als er geen succesgewicht toegepast zou worden moeten de BMW's het afleggen, die dat zowiezo moeten want als een race winnen krijgen ze een FIA medewerker aan gewicht mee en is alles weer gelijk dus geldt het bovengenoemde allemaal weer.

Ben wel met je eens dat het deurklink aan deurklink gevechten zijn, maar dat is meer omdat er een paar van die frustie kippen rondrijden, ik noem bv. geen namen als Tarquini of een D'Aste :angel: daardoor is het nog wel eens is een belevenis, maar over het algemeen is de verhouding zo mega scheef als een dakpak op een puntdak. Want je hoeft maar een klein tikie uit te delen of er hangt alweer een Steward over het beton te zwaaien met een zwart/witte vlag en wordt er alweer tussen haakjes een tijdstraf achter je naam gezet, tsja een stop&go heeft geen zin, daar is de tijd te kort voor :lol:

En toch volg ik het nog steeds ja!, want Priaulx is een held :worshippy:
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Markopolo »

Autosport.nl schreef:Gisteren werd de beslissing van de FIA bekendgemaakt naar aanleiding van het beroep dat BMW in Marrakesj had ingediend tegen de fabrieks-SEATs van Jordi Gené, Gabriele Tarquini, Yvan Muller en Tiago Monteiro. Alleen Monteiro werd gediskwalificeerd, omdat na controle van de data uit de motor van zijn SEAT was gebleken, dat de turbodruk van de krachtbron twee keer boven het door het FIA-Toerwagenbureau op 24 februari vastgestelde maximum van 2,5 bar was gekomen, waarbij volgens de FIA "rekening was gehouden met een tolerantie van 0,4 bar". Dat laatste zorgt nu voor discussie: bij concurrent BMW weet in ieder geval niemand iets van een tolerantie van 0,4 bar. Officieel wil men in München nog niet reageren, maar uit betrouwbare bron bij één van de BMW-fabrieksteams vernam AUTOSPORT.NL dat de melding van de FIA in ieder geval voor heel wat verbazing zorgt.


We stellen het niet voor de eerste keer vast: de manier waarop er in het WTCC wordt gecommuniceerd over reglementswijzigingen, uitzonderingen en tussentijdse beslissingen is op z'n zachtst gezegd knullig en een serie op WK-niveau absoluut onwaardig. Gisteren werd er bijvoorbeeld op de officiële WTCC-website gerefereerd aan de beslissing van het FIA-Toerwagenbureau van 24 februari ("decisionWTCC_24.02.2009_5", stond er zelfs keurig tussen haakjes bij, wat vermoedelijk de titel van een Word-bestand is), maar die bewuste beslissing is nergens op diezelfde website te vinden, noch als officieel document, noch als nieuwsbericht. Er is alleen een technisch reglement als PDF beschikbaar, maar dat dateert al van december. Ook tijdens de eerste beide WTCC-evenementen van dit jaar, in Curitiba en Puebla, waar AUTOSPORT.NL zelf ter plaatse was, werd deze mededeling nergens verspreid of op het officiële publicatiebord opgehangen, wat wel gemoeten zou hebben.

Tolerantie van 0,4 bar wekt verbazing
Dat er een maximum was gesteld aan de turbodruk van de dieselmotoren, was in de paddock wel bekend, maar van een tolerantie van 0,4 bar blijkt buiten het SEAT-kamp niemand op de hoogte. Bovendien wekt het verbazing dat er überhaupt een tolerantie wordt toegestaan, en dan nog wel van zo'n omvang: 0,4 bar is maar liefst 16 procent van de toegestane 2,5 bar. En het is een heel verschil of je nu met een turbodruk van 2,5 of van 2,9 bar rondrijdt... In andere gevallen, bijvoorbeeld als het gaat om wagenhoogte of gewicht, hanteert de FIA ook geen tolerantie. Reglement is reglement, heet het dan altijd. Nu heeft het er in ieder geval alle schijn van, dat er met twee maten gemeten wordt.
Hatsikidee! de FIA al the way :lol:

Agh, Tommie heeft iig wel een puntje extra binnen zo :cool:
Gebruikersavatar
BasPlankgas
Berichten: 673
Lid geworden op: ma 18 feb 2008 16:05
Schaal: 1:18
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: WTCC 2009

Bericht door BasPlankgas »

Sjongejongejonge, wat een stomme actie van die safety car :doh:
WTCC: Video of the Engstler - Safety Car crash
The FIA World Touring Car Championship weekend at Pau in France has been extremely eventful. It started with a political war between FIA, SEAT, BMW and Chevrolet and it ended with Franz Engstler crashing in to the safety car.
"I saw the safety car coming out from the right and realized that I had no chance to brake," said Engstler to Eurosport.
By Johan Meissner Sunday, 17 May 2009 17:34 CET
"I really do not understand why he was going out of the pits. I really do not understand," said a very disappointed Engstler.

Engstler had to retire on the spot as his car sustained heavy damage. Alain Menu was right behind him but was fortunate enough to be able to stop.

The safety car was brought out to clear cars from the first lap commotion. Engstler raced down the start finish straight with Menu right behind.

The safety car pulled out from the pits at a very slow speed in the blind fast right hander, straight in to the racing line, leaving Engstler no room but to crash in to the back of the safety car.

The race was red flagged due to this and later restarted.

Here is a video showing the incident. (http://www.touringcartimes.com)
Afbeelding

YouTube http://www.youtube.com/watch?v=5wGG4R5zjjg
Terug van weggeweest!
Collectie
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Re: WTCC 2009

Bericht door fish88 »

Duidelijk dat dit een serie is die wordt geregeerd door de seniele mannetjes van die FIA.
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: WTCC 2009

Bericht door Jolly Club »

:respekt: Hoe je het acceleratievermogen van een Chevy kan overschatten :lol:

Kom d'r maar in Groenhoff :dance:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
ricorenaultf1
Berichten: 108
Lid geworden op: di 17 feb 2009 19:44
Schaal: 1:43
Locatie: Hoogwoud

Re: WTCC 2009

Bericht door ricorenaultf1 »

was zeker een moooie race om naar te kijken!
http://www.mastremodels.hyves.nl en word nu het nog kan lid!
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5185
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: WTCC 2009

Bericht door Schumi28 »

Ik had gelezen dat de safetycar geraakt was, maar vroeg me af hoe dat nou kon gebeuren :dance:

Wat een domme actie ook al reed die Engstler veel te hard met gele vlaggen en Safetycarborden :mrgreen:

Die Duitse commentatoren zijn net de Duitse Bert en Ernie met die stemmetjes
Afbeelding
Plaats reactie