Porsche 356A Rally

Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

Ik kreeg (zoals vaker) het verzoek van een Porscherijder om een 356 te bouwen.
Hij heeft onlangs de 911stedentocht gereden met deze auto als eerbetoon voor overleden vriend die eigenaar was van deze Porsche.
Het model zal uiteindelijk worden overhandigd aan de vrouw van deze vriend.

Het gaat om deze klassieker:
Afbeelding

hier enkele van de vele detailfoto's die ik heb gekregen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om dit model te realiseren heb ik gebruikt gemaakt van het bouwpakket van Fujimi uit de Enthusiast Serie.
Afbeelding

Interieur
Afbeelding
Die Enthusiast modelbouwdozen van Fujimi blijven verbazingwekkend mooi. Bovenstaande foto bestaat al uit 6 onderdelen en dit gaat zeker nog verdubbelen voordat we aan details toekomen als pedalen, versnellingspook of stoelen. :shock:

De voglende foto toont wat de kofferbak moet gaan worden. En ja, ook bij de 356 zit die in de neus van de auto. Het grijze ding is de brandstoftank. Die laat ik nog even los, want de witte delen zullen straks allemaal in de carosserie kleur worden gespoten.
Afbeelding

Vlak voordat we gaan spuiten zetten we de onderdelen tot dusver nog even op een rijtje in een dryfit.
Afbeelding
En met een klein sprongetje in de tijd ziet het model er zo uit na enkele lagen rood en glanslak.
Afbeelding
Nu kunnen alle details erop.

Een van die details is het dashboard. Hierop moeten een stel extra metertjes komen voor deze speciale rally uitvoering. Dus dat wordt freubelen :)
Afbeelding

Het interieur wordt ook voorzien van een rolkooi, aluminium deurpanelen en een brandblusser, wat allemaal zelfbouw is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu wacht het interieur even op de stoelen en een setje 4 punts gordels.

Het motorblok
Naast het werk aan de body, zit er ook heel wat werk aan het motorblok. Op de volgende foto zie je het Carrera blok dat in de 356 zat. Echter, helemaal in het begin van de productie van deze auto, bestond het carrera blok niet en zat er een "gewone" platte 4-cylinder onder de motorkap.
Afbeelding
Er zat dus niets anders op om het Carrerar blok terug te bouwen naar de oudere 4 cylinder. Ik heb daarvoor gebruikgemaakt van een VW Kever motorblok, omdat die qua uiterlijk heel dicht in de buurt komt.
Dit is een voorbeeld van het standaard 356-blok
Afbeelding

En dit is een Carrera-blok
Afbeelding

Het VW blok is als eerste ontdaan van de versnellingsbak, want ik ga wel de Porsche versnellingsbak gebruiken. Ook de carburateurs van Porsche blijven behouden, maar de rest is VW. Het "doghouse" (het afgeronde kastje met de ventilator erin) is verder rond gemaakt en ook zie je hier al wat ijzerdraad die later zal worden omgetoverd tot de choke hendels.
Afbeelding

Nog een stap verder
img]http://albums.modelbrouwers.nl/coppermi ... ally35.jpg[/img]
Afbeelding

En tot slot
Afbeelding

Racestoelen
In deze rally wagen zitten Corbeau GT stoelen. Voor zover ik weet zijn daar geen miniatuur varianten van, dus dat betekend handen uit de mouwen en knutselen maar. Ik heb een ruwe vorm van plastic plaat gemaakt en daarna ben ik met 2 componenten plamuur de rest van de vorm gaan modeleren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de plamuur heel hard is en het plastic zacht, is het bewerken van de stoelen een lastige klus. Ik heb daarom de stoel in kunsthars gegoten om dan de laatste wijzigingen te maken.
Afbeelding

Als alle details van de stoel gereed zijn, dan maak ik een nieuwe mal en kan ik de stoel dupliceren.

De body
Als laatste onderwerp benoem ik de body. Hier hoeft gelukkig niet veel aan te veranderen. Alle sierstrips zijn verwijderd, maar voor de rest valt het wel mee. De body is rood gespoten en inmiddels voorzien van zilveren striping:
Afbeelding

De laatste stand van zaken is dat ik ben begonnen met het passen van de decals. Die heb ik zelf gemaakt (maarliefst 16 uurtjes photoshoppen) en ben ze nu aan het passen op de body. Als alles goed is ga ik er echte decals van maken.
Afbeelding
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Tom_Aston-Martin »

ziet er al super uit, succes verder :thump_up:
Zo te horen gaat het model naar een goed doel, dus dat is altijd goed :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
SidneyF1
Berichten: 186
Lid geworden op: do 24 jul 2008 21:16
Locatie: Delft

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door SidneyF1 »

Heel erg gaaf dit. Niet alleen het doel, maar ook het doel. Niets is mooier dan zo'n gave en tastbare herrinering te creeren.
Afbeelding
"Nothing is impossible, for the dream of yesterday is the hope of today and the reality of tomorrow"
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Jaap »

Inderdaad mooi waarvoor het model is. Succes, u hebt al mooi werk geleverd. :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Peter Parker »

Erg mooi zeg, vakwerk.
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Daytona69 »

Ziet er veel belovend uit! en een hele mooie reden om een mooie replica te maken
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door jonnoT »

mooie ombouw tot dus ver. :thump_up:

maar wat doet een 356 in een 911 rally :doh:
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

Goeie vraag... die zou ik de eigenaar eens moeten voorleggen :D

Ik hoop vandaag (anders in de loop van de week) even met een update te komen v.w.b. de handgemaakte rally stoel. Momenteel staat namelijk de siliconen mal hard te worden, zodat ik (hopelijk) vanavond het eerste kunsthars duplicaat kan gieten.

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

Dit is hem geworden, mijn volledig handgemaakte Corbeau rally stoel:
Afbeelding

En zo zal hij vannacht slapen, in een bedje van siliconenrubber:
Afbeelding

Ik weet niet precies waarom, maar op een of andere manier wil de siliconen niet echt snel harden. Ik denk omdat het het laatste uit de fles is. Om een of andere reden gebeurd dat wel vaker.
Morgen zal hij dus pas uit de mal komen en ga ik eens een 2e stoel gieten.

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door AutoWolf »

:respekt:

Mooi gedaan. :thump_up:

Succes verder!
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

Nou, de stoel is zeer mooi uit de mal gekomen, dus ik verwacht ook dat de mal helemaal strak is. Vanavond even een eerste duplicaat gieten, dan weet ik het zeker :)

Wordt vervolgt...
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

En hier is mijn eerste duplicaat:

Afbeelding
Geen luchtbellen in de mal, wel een enkele in de resin, maar die zijn wel bij te werken. Ik moet immers nog iets te doen hebben ;) :?

Voor de liefhebbers nog even een foto van de "bekisting" en de mal:
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik inmiddels 3 stoelen die ik zoveel kan maken als ik wil:
Afbeelding
De middelste stoel, ofwel de Porsche 993 sportstoel, moet nog een nieuwe mal krijgen, omdat er enkele vervelende luchtbellen in de zitting zitten.

Misschien dan toch eens mijn eigen 1:24 onderdelen winkel beginnen :D

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door jonnoT »

Ja, je begint al een aardig assortiment te creëren :mrgreen: Misschien handiger om voor de business over te stappen naar 1:18 of 1:43 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door Deathtrap »

:D Ja tussen de diecast verzamelaars zal dat zeker waar zijn. Ik kom zelf alleen uit de hoek van de plastic modelbouw, dus dan hou ik het liever bij 1:24 ;)
Maar ik krijg soms wel een vraag van mensen die een stoeltje willen aanschaffen. Ik was niet van plan mezelf in te schrijven bij de KvK, maar af en toe een stoeltje gieten zal geen probleem zijn ;)

Ik maak in eerste instantie al deze spullen voor mezelf en omdat het vaak makkelijker is om 1 ding te maken en dan met een mal te dupliceren, kan ik anderen wellicht ook helpen aan net dat ene onderdeeltje. Zo ben ik op de achtergrond nog bezig met een 996 Turbo bumper (aka Mk2 bumper).

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Porsche 356A Rally

Bericht door jonnoT »

Welk merk gebruik jij voor mal en gietstuk?

Ikzelf wil met Polypox gaan werken. Moet nog een middenstuk van een Porschevelg kopieren en nog een mal maken voor het ontwikkelen van mijn MM alfa's :cool:
Plaats reactie