Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door MarcoAzzurro »

Deze alfa is er tot nu toe alleen verschenen als dure handbouw van het Franse merk Alezan en eind jaren 70 als speelgoed door het italiaanse merk Mebetoys (later Hotwheels). Van die laatste is er een 1:43 en 1:24 versie en door de zeldzaamheid en natuurlijk het feit dat elke alfa verzamelaar een sprintje in de kast wil hebben zijn deze ondertussen ook behoorlijk waardevol (zo'n 30/40 euro voor de 1:43 in mintstaat en tussen de 100 en 200 euro voor de 1:24..)
Nou vond ik een tijd geleden een groen/gele 1:43 Mebetoys in bespeelde staat op Marktplaats voor een luttele 4 euro.
Ik had al een bespeelde rode in de kast staan maar voor dit geld heb ik hem meteen gekocht.
Eenmaal aangekomen heb ik het model meteen van zijn toch al niet meer veel aanwezige lak ontdaan.
Hierna een laagje primer, netjes afschuren en in Rosso Alfa aflakken. na het drogen nog een laagje blanke lak voor de glans en zie hier, een erg leuke sprint. De wielen komen van een Edison Giocatoli Alfetta GT.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het model voor dat ik er mee aan de slag ging maar als vergelijk heb ik mijn bespeelde rode er maar naast gezet. De groene zat nog minder in de lak als deze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens komt er binnenkort een mooie 1:43 Minichamps uit van deze auto :D
Laatst gewijzigd door MarcoAzzurro op vr 16 okt 2009 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door Mr. Dj M. »

Erg netjes gedaan, ziet er top uit! :thump_up: en voor het echte werk dus straks de Minichamps.

De 1:18 Autoart Alfa Romeo Alfetta lijkt trouwens ook wel wat op de sud, is dat een facelift van deze auto? anders zou je daar ook nog best wat moois van kunnen maken!
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door MarcoAzzurro »

Mr. Dj M. schreef:Erg netjes gedaan, ziet er top uit! :thump_up: en voor het echte werk dus straks de Minichamps.

De 1:18 Autoart Alfa Romeo Alfetta lijkt trouwens ook wel wat op de sud, is dat een facelift van deze auto? anders zou je daar ook nog best wat moois van kunnen maken!

Dankje! :cool:
Nee de Alfetta van Autoart (die naam klopt eigenlijk al niet want het is het latere type en die hete slechts GTV en GTV6) is de coupe versie van de Alfetta berlina. Eerst genaamd Alfetta GT, later Alfetta GTV en voor het laatste type viel de naam Alfetta dus weg. Deze auto heeft weinig te maken met de Alfasud sprint die gebaseerd is op de Alfasud. Wel zijn er qua styling natuurlijk overeenkomsten. Grootste verschil is de techniek. Waar de GTV een lijnmotor (of V6) heeft en achterwielaandrijving (met transaxel, versnellingsbak achterin) heeft de Sprint voorwiel aandrijving en een boxermotor.
De alfasud sprint word wel eens de mini gtv of poor mans ferrari genoemd. Later had je nog de Sprint (zonder Alfasud) en deze was technisch gezien gebaseerd op de Alfa 33.
De sprint was de italiaanse tegenhanger van de Vw Scirocco, beide getekent door Giugiaro.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door Mr. Dj M. »

Leuk die info :D :thump_up: en ja ik geloof dat Autoart zelf inderdaad de auto gewoon correct noemt, zonder Alfetta erbij dus
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door tom »

Mooi gedaan! Ik had alleen de B-stijl rondom zwart gemaakt...
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door Peter Parker »

knap werk, hou ik wel van :thump_up:
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door MarcoAzzurro »

tom schreef:Mooi gedaan! Ik had alleen de B-stijl rondom zwart gemaakt...
Had gekunt, maar ik heb het gedaan aan de hand van een originele folder.
Het klopt dus precies met de auto in die folder. Enig minpunt is dat de randen langs de ramen bij het model nogal wat te dik zijn zodat je een hele brede zwarte streep krijgt wat dus bij de echte auto maar een naadje is.

@ Peter Parker,

Bedankt! :cool:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door jonnoT »

Prachtig gedaan.

Als voormalig Alfa Sprint eigenaar heb ik ook een mebetoys model in de kast staan (die ook nog is aangepast moet worden)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: Mebetoys Alfasud sprint 1:43

Bericht door MarcoAzzurro »

Dankje!
De mijne zag er eerst hetzelfde uit als de jouwe (zelfde kleur) maar dan erg bespeeld.
Het is een leuk model dat er goed op te waarderen is.
Met een setje juiste wielen en wat details hier en daar heb je er een hele leuke sprint aan :D
Plaats reactie