1/18 0f 1/24

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
simoneviper
Berichten: 22
Lid geworden op: di 31 mar 2009 20:16
Locatie: oegstgeest

1/18 0f 1/24

Bericht door simoneviper »

hey iedereen, ik ben pas begonnen met verzameling maar ik weet niet precies welke schaal ik het beste kan verzamelen, ik heb nu 50/50.
ik kan dus niet echt kiezen. Wie kan me daarbij helpen?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
All you need is a Car
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door Montezemolo »

Niet zo moeilijk, wil je je verzameling snel en up to date uitbreiden, kies dan dan voor 1/18 omdat er simpelweg meer in uitkomt. Wil je snel en betaalbaar uitbreiden, kies dan voor 1/43 maar dan mis je vaak de geweldige details van 1/18.

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door Peter Parker »

Ja maar hij zit nog te dubben over de tussenmaat 1 op 24. En ik moet zeggen dat dat een grappige maatvoering is. Er komt meer in uit momenteel, vaak ook uit Amerika. Heel veel merken wagen zich er nog niet echt aan. Mijn gevoel zegt 1:18, hoewel ik zelf een diehard 1:43 verzamelaar ben. Goedkoop is dat nou echt niet bij sommige merken, maar je kan wel een grotere verzameling aanleggen. In 1:18 zijn wel veel hele goede modelmerken paraat met super details en volgens mij heel soms in 1:24, maar dus veel minder. Verder denk ik dat je beter een heel mooi duur model kan kopen met super details en dus wat minder veel, dan een bak goedkopere met matige details. Die gaan je toch irriteren.
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door Rossy »

Bij mij staat er vanalles in de kast, van 1:6 tot 1:87.
Maar ik varzemel dan ook vooral op onderwerp, niet zozeer op schaal.

Antonio
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door Bracer »

Het hangt er idd helemaal vanaf wat je graag verzamelt. Zo te zien zijn dat Amerikaanse muscle cars ed. Nu is het zo dat er uit Amerika wel wat 1:24 komt en die zul je dan ook wel hebben. Vaak blijft het echter wel zo dat de modellen in deze schaal simpelweg karig gedetailleerd en slechtere kwaliteit zijn. De 1:18's nemen daarentegen heel wat meer plek in in je kast en je budget. Dat is een afweging die je moet maken.

Ikzelf heb bewust gekozen voor 1:18 omdat zoals Peter al zegt goedkope auto's in mn kast mij al snel gaan irriteren, zeker als ze naast een kwaliteit merk als Autoart staan waarvan ik relatief veel heb, dat valt dan toch op. Voor mij blijft het een feest om iedere keer naar die high-end modellen te kijken, vandaar mijn keuze iig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
simoneviper
Berichten: 22
Lid geworden op: di 31 mar 2009 20:16
Locatie: oegstgeest

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door simoneviper »

bedankt allemaal, ik denk dat ik nog even ga rondkijken wat mijn favo gaat worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
All you need is a Car
Gebruikersavatar
Les Routiers
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2010 20:04
Schaal: 1:24

Re: 1/18 0f 1/24

Bericht door Les Routiers »

Bracer schreef:Vaak blijft het echter wel zo dat de modellen in deze schaal simpelweg karig gedetailleerd en slechtere kwaliteit zijn.
Karig gedetailleerd en van slechte kwaliteit?
Dit vind ik nu weer zo'n typische uitspraak van een 1/18 verzamelaar :oops: .
Ik kan zo voor de vuist een paar uitzonderingen opnoemen die dat zeker niet zijn: Franklin Mint, Danbury Mint, CMC, Classic Metal Works, First Gear, Speccast, Maqmadon, enz........
Wie verder kijkt dan zijn neus lang is, ontdekt dat er nog heel wat te vinden is.
Maar je vind die niet op elke hoek van de straat zoals de alomgekende (en door velen verguisde) BBurago (al hebben die de laatste jaren ook een flinke inhaalbeweging gemaakt op sommige modellen).
Vergeet ook niet dat BBurago de pionier was van de diecastmodellen in 1/18, in 1/25 hadden we al Mebetoys, Politoys en nog enkele andere. Maar vergeet vooral ook niet dat de toenmalige technische middelen om een model te produceren veel minder waren dan nu. Wie had er 20-30 jaar geleden gehoord van CAD of CNC?
Dat BBurago zich altijd verzette tegen chinese produktie heeft ze uiteindelijk de kop gekost en nu onder Maisto hoede kunnen ze niet verder dan meedoen.
De oerburago's zien er misschien speelgoedachtig uit, maar zonder die was er misschien helemaal niets.
Mijn laatste aanwinst:
Afbeelding
Franklin Mint 1/24. Tweedehands gekocht, intussen is de plexi showcase netjes gepoetst met "ruitenwas" en staat hij te pronken op mijn tv.

Ik heb (zo goed als) al mijn 1/18 modellen verkocht omdat ze te veel plaats gingen innemen en het aanbod op de duur zoooo groot werd dat mijn budget te klein dreigde te worden, maar vooral omdat ze niet pasten bij de rest van mijn verzameling.
Ik doe voornamelijk aan modelbouw (plastic, statisch) in de schalen 1/24 en 1/25 (bouwdozen amt, Italeri, Monogram, Revell enzovoort) en daar passen dus ook diecasts in die schalen bij (alhoewel ze me dat in mijn modelbouwclub kwalijk nemen, maar de voorzitter heeft zelf een collectie 1/43 Porsches!).
Plaats reactie