Porsche 959

Deathtrap
Schaal: 1:24
Contacteer:

Porsche 959

Bericht door Deathtrap »

Om het oude jaar goed af te sluiten en natuurlijk het nieuwe jaar productief in te luiden, ben ik een nieuw project gestart. De Porsche 959.

Het is een icoon in de autosport en (mocht het nog niet zijn opgevallen) omdat ik Porsche gek ben, mag dit niet ontbreken in mijn vitrine.

Het is een oud Tamiya doosje, met niet te veel onderdelen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De onderdelen zijn van een redelijke kwaliteit. Ik moet wel alles een beetje schuren en na lopen, maar er is zeker een goed resultaat mee te behalen.

De body heb ik ontdaan van de gietnaden en het motorblok staat al voor een deel in elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
Dit lijkt allemaal wel lekker snel te gaan, maar het venijn zit hem in de staart. Ook wel bekend als de achterspoiler.

De spoiler bestaat uit 2 delen. De motorkap en de spoiler. In werkelijkheid is dit 1 geheel. In de kit is dit een lastige naad om te plamuren. Helemaal omdat de spoiler eigenlijk een fractie te smal is.
Op de foto's is de spoiler inmiddels met een vijltje bewerkt zodat het fatsoenlijk aansluit en nu moet ik gaan plamuren en schuren om het glad te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Overigens heb ik wel een klein deja vu met mijn 993 Turbo S
Afbeelding
Dit was ook al zo'n gemakke vleugel om te doen. ;)

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
rpi
Schaal: 1:18

Re: Porsche 959

Bericht door rpi »

Mooi projectje. Die ga ik volgen! Succes ermee in ieder geval.
AutoWolf
Schaal: 1:64

Bericht door AutoWolf »

Het was mijn lievelings Porsche back in the day. Ga het ook volgen. :thump_up:
M.art-in

Bericht door M.art-in »

welke schaal is dit model?
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Dit model (zoals al mijn andere modellen) is 1:24.
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Gisteren even de spoiler geschuurd en nog een ietsie pietsie bijgewerkt, met dit als tussenresultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna ben ik wat gaan klussen aan het motorblok. Om dat het zo'n revolutionair blok was in der tijd, wil ik dat het er goed uit ziet. Om te beginnen ben ik alle leidingen aan het ontdoen van hun gietnaden. En dat zijn er helaas behoorlijk wat.
Ook probeer ik zoveel als mogelijk nu al in elkaar te zetten, zodat ik het glad kan afwerken en na het schilderen er niet meer aan hoef te rommelen

Afbeelding
Afbeelding

En alles in elkaar gezet, is het al zover
Afbeelding

Het motorblok, maar eigenlijk het gehele model, kent heel veel metaal kleuren. Ik wil die met Alclad gaan spuiten. Ook zitten er veel (matte, half- en hoogglanzende) zwarte onderdelen aan het model. Dat moet ook allemaal gespoten worden. Eigenlijk verwacht ik voor dit model maar incidenteel een penseel nodig te hebben.

Arno
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

leuk bouwverslag.

Het motorblok kent meer dan alleen metalkleuren. Ik moet ergens nog foto's daarvan hebben
Mr. Dj M.

Bericht door Mr. Dj M. »

Je laat er gelukkig geen gras over groeien!
Goed bezig, want deze Porsche verdiend het om te schitterend :thump_up:
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

jonnoT schreef:Het motorblok kent meer dan alleen metalkleuren. Ik moet ergens nog foto's daarvan hebben
Goeie foto's mag je me altijd aanleveren. Ik heb in elk geval wel al een hele stapel foto's ;) En inderdaad, er zitten ook enkele lakkleuren bij, maar wel heel veel metaal.
Ik ga eerst alles daarom in een glanzend zwart spuiten als basiskleur. Daarna komen diverse metaalkleuren en tot slot pas de gewone lakkleuren.

Arno
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Ik ben een klein stapje verder. Ik heb namelijk het gehele motorblok nu spuitklaar. Ik heb de onderdelen nog even opgestapeld (zonder te lijmen) om dat dit er toch wel fraai uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Mr. Dj M.

Bericht door Mr. Dj M. »

Zeker voor 1:24 erg mooie blok ja :cool:
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

De onderdelen waren eerder al glanzend zwart gespoten en alles wat aluminium moest worden is vervolgens met Alclad aluminium gespoten.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Het motorblok is nog niet klaar. De kleppendeksels krijgen nog een andere tint, namelijk Alclad Duraluminium. Als ik de flesjes naast elkaar hou, zie ik nog niet veel verschil. Het is dan ook een uitprobeersel of je na het spuiten wel een tintje kleur verschil ziet. Maar dat doen we pas na een poosje de lak te hebben laten harden.

Arno
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

In eerste instantie wilde ik het model vrij 'gewoontjes' houden en lekker snel in elkaar steken. Totdat ik een model tegenkwam, die helemaal werd voorzien van de kleinste details. Ik zag hoe (relatief) makkelijk die kerel dat deed, dus ik ben ook maar eens een poging gaan wagen.

Te beginnen met de motorkap. De binnenkant (die ik vaak neutraal hou) heb ik geplamuurd en geschuurd. Daarna wat profieltjes aangebracht en een extra gaaspaneel. Nu ben ik bezig om de 2 ventilatoren die onder de luchtinlaat zitten na te maken.

Afbeelding
Afbeelding

Ook het motorcompartiment moet wat meer detail krijgen. Ik ben begonnen met wat plamuur en vervolgens met het boren van de schroefgaten van de verschillende panelen. Even voor de maatvoering. Elk gaatje is 0,8mm.
Afbeelding
Deathtrap
Contacteer:

Bericht door Deathtrap »

Het was gisteren een avond van hele kleine dingetjes... Ik wilde eigenlijk flink wat meters maken, maar dat is me niet gelukt.

Met wat speurwerk, zag ik dat het luchtfilterhuis 2 kleine schotten kent in de lucht opening. Die heb ik ook gemaakt van 2 restjes PE afval.
Afbeelding

Daarnaast was ik al aan het experimenteren geweest met de vering van de 959. Ik heb van de achterophanging de meegegoten spiraalveren weggesneden en deze vervangen door zelfgemaakte veren. Ik heb die gewoon gemaakt van ijzerdraad.
Afbeelding
Helaas kreeg ik het verschil niet goed op de foto, omdat alles zwart is. Maar als ik de onderdelen vast heb, dan zie ik wel een groot verschil, dus de voorwielvering (setje bovenaan) zal ook zo worden behandeld. Overigens is de voorwielvering in de bouwdoos fout. Ik heb namelijk een aantal duidelijke referentie foto's waarbij beide schokbrekers zijn voorzien van spiraalveren, waar Tamiya er maar 1 heeft gedaan.

En het was alsof ik een neus had voor dat kleine geneuzel, want het volgende diende zich al aan. Namelijk de afdekplaatjes voor de locatie voor het plaatsen van een krik. Dat zijn 2 kleine vierkante paneeltjes op de sideskirts.
Deze heb ik met een kraspen aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
(de uitschieter moet nog even een likje plamuur krijgen :roll: )

Na het maken van die paneeltjes zag ik op een foto dat de tankdop niet aan de passagierszijde zat, maar aan de bestuurderszijde. Stomme stomme Tamiya!!!
.... of niet???
Afbeelding

Nee, het blijkt na het bestuderen van zo'n 40 foto's, dat deze wagen aan 2 zijden een tankdop heeft :shock:
Ik heb met een stukje tape de vorm van de ene tankdop overgenomen en op de andere kant geplakt en uitgekrast.
Afbeelding

Tja... en toen begonnen mijn vingers te trillen van al dat gepriegel, dus ben ik maar lekker in de bank geploft :)

Arno
Daytona69
Contacteer:

Bericht door Daytona69 »

extra details geven een bouwkit altijd net dat extra , waar je trots op kan zijn . zag ik nou op de foto's dat je raamstijlen aan één kant gebroken zijn ,zonde , komt dat door het trillen?
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Plaats reactie