Hoe 'kies' je een auto.

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Winterband
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 feb 2010 17:32

Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door Winterband »

Ja, ik ben van plan om een verzameling met modelauto's te gaan beginnen.

Het eerste exemplaar moet nog komen, moeilijk, moeilijk. Maar hoe kies je dat eerste exemplaar (of het eerst volgende exemplaar)? Loop je daar toevallig tegenaan, luister je naar anderen voor tips, pak je een magazine en kies je gewoon blind, struin je internet af?
En wáárom dan die bepaalde auto? Is het het uiterlijk, of het "hebben", het aantal keren dat hij voorkomt (Dus of het echt een collectersitem is) of gewoon een willekeurige reden, bijvoorbeeld omdat je hem 'toevallig' ergens zag?

Dus wat is jullie tactiek om een auto aan je collectie toe te voegen?
Veranderingen resulteren niet altijd in verbeteringen maar.. verbeteringen zijn het altijd het gevolg van veranderingen.
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door AutoWolf »

Hoi Winterband.

Al de dingen die je opnoemt zijn goed voor het aanleggen van een mooie collectie. Toch? Maar deze vraag hoort er misschien ook wel bij wellicht: ben ik een BMW vrouw of een Benz lady? Of ga ik voor 4 ringen op de kofferklep? :D Hou ik van nieuw of Klassiek? Beiden? Ik zelf heb besloten om voor Amerikanen te gaan en af en toe eens een BMW. En een Alfa Romeo Montréal... :roll: Lastig hoor :lol: :thump_up:
Laatst gewijzigd door AutoWolf op ma 22 feb 2010 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Winterband schreef:Ja, ik ben van plan om een verzameling met modelauto's te gaan beginnen.

Dus wat is jullie tactiek om een auto aan je collectie toe te voegen?

He Winterband, welkom hier.

Tja, das is eigenlijk best wel een lastige vraag om te beantwoorden.

het modelauto "gaan verzamelen" heeft een begin, of je gaat voor alles wat je zelf mooi vindt, of je gaat jezelf beperkingen toeleggen.

Zelf ben ik enorm Mercedes Benz verzamellaar in de schaal 1:43 en alleen maar 1:43 (en de modellen die ongeveer die schaal hebben). In deze verzameling zijn ook zijwegen te vinden naar; Maybach, Smart, enz..

Door de kwantiteit van mijn enorme verzameling (van goedkope tot dure modellen), heb mijzelf, de laatste tijd, meer toegelegd, op de modellen die door de grote leveranciers (Ixo, PMA Minichamps, Norev en Schuco) niet worden gemaakt, maar in de meer kleinschaliger lijn liggen van bouwdoosjes / fabrieksgebouwde modellen (veel unieker).
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ik nooit meer een model aanschaf van die grote merken.

Tegenwoordig, zijn de merken als Spark, Neo Models, Premium X, enz., dit zijn goed gedatailleerde modelen, die zeker de strijd aangaan kwa kwaliteit met de dure fabrieks gebouwde modellen (BBR, MR, enz..) De prijzen liggen dan weer iets hoger dan de 4 bovengenoemde.

Hoe ik uitenlijk beslis, om en modelauto toe te voegen aan mijn collectie? Dat is voor mij wel heel gemakelijk.

Na het lezen van diverse tijdschriften, modelautoforum, sites bekijken van diverse modelauto aanbieders. Contact hebben met medeverzamelaars in je verzamelgebied.

Na het verwerken van deze info, dan stel ik de vraag of het model in mijn verzameling past, heb ik dat bepaalde model niet al in bezit (denk ander kleur, type aanduiding, enz.).

En als de puzzle dan compleet is, dan zijn het de onderbuik gevoelens, passie, liefde voor het model (emotie dus) en de kwaliteit van een model, wat mij beweegt om een model aan te schaffen.
Dure modellen, wil wel eerst zien en voelen, voordat ik tot aanschaf over ga. Andere modellen bestel via internet winkels of veiling sites.



:idea: hier op het forum, staat in het topic Colums, wel een paar handige colums voor je (verzamelen: Imago, liefhebberij of investering & Kwantitet en kwaliteit, enz.) waar je objectieve meningen van mede forum leden kan lezen.


Veel verzamelplezier, Ron :arrow:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door tom »

Koop met je hart (en de inhoud van je portemonnee :D ) en denk niet aan toekomstige waarde. Koop iets wat je mooi vindt om regelmatig naar te kijken. Beslis over een thema, maar bedenk dat 'auto's die me aanspreken' ook een thema is. Beperk jezelf in het redelijke, het makkelijkste is één schaal.

Het doel is iets in je huis te krijgen waar je met plezier regelmatig voor gaat staan, waar je af en toe eens een model uitpakt om goed te bekijken. Hoe je dat bereikt, is voor iedereen anders...
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door jonnoT »

Ik sluit me bij mijn collega verzamelaars aan. :cool: Belangrijk is om eerst na te denken of modelautoverzamelen uberhaupt iets voor je is. Velen beginnen maar haken binnen een paar jaar af.
Daarna is het belangrijk om te bepalen wat je wilt gaan verzamelen en je grenzen van verzamelgebied vast te stellen. Gewoon in het wilde weg kopen van wat je mooi vind, levert op zeker moment problemen op.
Je moet je schaal bepalen. Grote schaal als 1/18 heeft het voordeel dat modellen veel al open kunnen en verder gedetailleerd zijn, anderzijds heeft 1/43 het voordeel dat daar een groter aanbod is en je meer in een kast kwijt kan.
Houd daar bij ook rekening met opslag van dozen, want een model met doos heeft meer waarde dan een model zonder doos. Dit voor het geval je gaat verkopen.
Dan is er nog de mogelijkheid om te kiezen voor een bepaald niveau. In de grote schalen zijn Auto Art modellen gewild maar prijzig en dan hebben we het nog niet over Exoto, BBR, CMC. Ikzelf spaar van alle prijsklassen modellen, omdat ik het leuk vind om het verschil in afwerking onderling te zien.
Koop niet te snel en te veel modellen. Dat heeft al menig keer geleid dat iemand plots interesse in het verzamelen verliest.

Denk er rustig over na en luister naar je hart of verzamelen iets voor je is.
Gebruikersavatar
Gerrit Haarsma
Berichten: 256
Lid geworden op: vr 25 dec 2009 16:32
Locatie: Garijp
Contacteer:

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door Gerrit Haarsma »

Ik zou gewoon kijken wat je mooi vind en wat niet te duur is, je hoeft niet gelijk te beginnen met de duurdere modellen..

Gr, Gerrit
Afbeelding
1997 Lincoln
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 24 feb 2010 19:18
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door 1997 Lincoln »

Gewoon kopen wat je mooi vindt. Jij zelf bepaalt of je de vraagprijs acceptabel vindt. Zelf vind ik 1:18 erg mooi vanwege de detaillering. Maar ze nemen nogal wat ruimte in beslag. Vandaar dat ik nogal eens wissel van wat ik in de kast en op de planken heb staan. De rest heb ik in kratten zitten en staan op zolder. Soms wil ik ook nog wel eens een mooie 1:43 kopen. Andere schalen koop ik niet, tenzij het om een bouwdoos gaat, dan is het 1:24.

:cool:
Gebruikersavatar
kennytuning_
Banned
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 04 okt 2009 15:28
Locatie: belgie, Oost-vlaanderen =)

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door kennytuning_ »

vroeger zag ik een mooi model , nam ik het mee prijs maakte niet uit maar ik vind m-benz zo mooi dat ik heb besloten enkel nog merceds bnz op schaal 1/18 te sparen en de rest buiten te wippen :)
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Hoe 'kies' je een auto.

Bericht door rsh_scuderia »

:think:

Hoe kies je een modelauto/huis/mannentas/cd/kind/kleding? Vaak door emoties, gevoel of passie. Of soms door noodzaak.
Ga je verzamelen om het verzamelen?
Vind ik dat merk het gaafste en ga ik dat verzamelen?
Ben ik een liefhebber van Le Mans?

Wat maakt het dat je uberhaupt auto's wilt gaan verzamelen?
De meeste hier zijn liefhebbers van auto's, een coureur, een autorace of een automerk. Maar waarom wil jij verzamelen?
Plaats reactie