Eerst heb ik ALLES uit elkaar gehaald en het koetswerk ingepapt met DECAPAN, een afbijtmiddel voor verf. Daar ik de "Le Mans" versie uit 1963 wil nabouwen, heb ik één van de openingen op de zijkant met plamuur moeten dichtmaken. Dit viel heel goed mee, wat pasta mengen met verharder, uitstrijken, laten drogen gedurende een goed halfuur en dan kan je't al mooi vlakschuren. Zo heb ik alle naden mooi "weggeplamuurd" en glad geschuurd. Het metalen koetswerk ziet er nu echt uit als een herstelling bij "Scaglietti" en zou zo in een diorama kunnen, maar bon, we gaan verder naar stap 2, het spuiten...
Ik ben verre van een held te zijn als het gaat om spuitbussen te gebruiken, maar mijn handicap schaaf ik als volgt bij... Eerst spuit ik een dunne laag, dan even wachten voor de tweede laag, idem voor de derde etc... Als de verf toch hier en daar zou gaan lopen, laat ik het gewoon hard worden en schuur het dan even bij alvorens het weer bij te spuiten (dit kan enkele dagen duren, daar de verf volledig moet uitharden alvorens je 't kan gaan schuren). Zo ver sta ik vandaag...
Volgende stap is het lakken met blanke lak. Als de basiskleur goed is uitgehard (lees handleiding op de spuitbus) ga ik erover me blanke lak (alles Acryl-verf van het zelfde merk). Hier kunnen bepaalde decals al geplaatst worden, zodat ze "onder" een beschermende laklaag komen. En nu komt het.... ik doe er verschillende lagen op, goed dik, zodat ik ze later, eens ze uitgehard is, kan polijsten met auto-polijstpasta! Is de laag te dun, kan j'er makkelijk door gaan. Bovendien is een "dikke" laag er vergevingsgezind daar j'er bijna alle defecten kan uitpolijsten. Het resultaat moet perfect glad en egaal zijn!
De motor heb ik ook bijgewerkt (zie foto's... die gaan komen). Wat veel "effect" heeft is het uitboren van de velocity stacks op de carburatoren en het vervangen van de olievuldoppen door metalen doppen (ex Pocher overschotten). Hier en daar wat bekabeling geplaatst (batterij, starter, dynamo, delco's...) om het geheel wat op te fleuren en nu ben ik op zoek naar fijne "kabeltjes" voor de bougie-kabels na te bootsen.
Verder heb ik andere velgen gemonteerd na deze wat te hebben aangepast (kleur en hechting), een ander stuur want de originele is "plastic-achtig" en te klein. Ik tracht alle details die "verkeerd" lijken gewoon te verbeteren. De rest is veel gepruts, en daar kruipt het meeste tijd in. Zo moet ik nog een achteruitkijkspiegel vinden (of maken in plamuur?) en alle specifieke details van het originele voertuig namaken zoals de airscoop op de motorkapn de flap over de uitlaat (om te voorkomen dat er benzine op zou kunnen komen, een rollcage etc... Hiervoor zoek ik "period pictures" van een GTO interieur, maar dat blijkt, zelfs op Google images, niet zo makkelijk te zijn.
Ik plaats asap foto's want een thread zonder foto's is als een café zonder bier he?

Vraagske: De koplampen zijn overdekt met plastieken covers... ik heb deze "verfijnd" met schuurpapier maar weet iemand hoe ik deze weer mooi doorschijnend kan krijgen? Kan ik die plastic onderdelen polijsten alsof het metaal was?

En hier mijn eerste job, zonder plamuurwerk...

En dit is de 275 GTB, ook van Revell, en zogezegd op 1/12, maar 't is eerder iets van 1/10 en je kan er echt niet veel mee doen want zowat alles is verkeerd... Misschien kan ie dienen als "restauratie-auto" in een garage diorama ofzo. Hier moet ik de laklaag nog polijsten. De koplampen zijn "upgraded" met metal foil, dit geeft de snuit wat meer realisme! Spijtig genoeg trekken de velgen op niks en moet ik iets vinden om ze te vervangen. De banden zijn wèl heel goed gedaan, maar daarmee is zowat alles gezegd...