Model winkel

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

brambo009 schreef: Wat ik wel belangerijk vind is de ligging van de winkel
Mijn vraag is dan, wat zijn juist de belangrijste punten voor de ligging, wat is voor jullie van belang?
We hebben verschillende mogelijkheden die lopen uiteen van een pand in het centrum tot mooie locaties/panden maar dan op goed bereikbare industrie terreinen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

goededag schreef: het is sowieso fijner om eerst goed te zien wat je koopt en je hebt het dan direct in huis.
Dat vinden wij dus ook maar zakelijk gezien moet er wel voldoende verdiend mee worden. :|
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Model winkel

Bericht door rsh_scuderia »

Door online, snelle omloopsneheid en met name de voorraad en bijbehorende ruimte zal een modelautowinkel niet meer rendabel kunnen zijn.
Tenzij er echt iets bijzonders te vinden is. Autopassion in Haarlem is bijvoorbeeld een winkel die wel vaak iets bijzonders te bieden heeft.
Of de locatie moet der mate goed zijn (bijvoorbeeld bij het Circuit Park Zandvoort) dat dagjesmensen en toeristen hier een model willen aanschaffen.

In het verleden heb ik hier een stukje over geschreven, maar levensvatbaar of rendabel zal het niet zijn. Wel een mooie hobby of tijdsverdrijf.
Mensen zijn ongeduldige en ongedurig om de modellen te hebben.
De snuffelaar die opzoek is naar dat ene mooie modelletje ga nu snippen op eBay en niet struinen in een winkel.
Is dat jammer? Ja, dat is jammer.
Zelf snuffel ik graag als een kleine jongen tussen de modelauto's, maar het is vaak kijken wat mensen doen in de winkel. En dan op internet voor 30 euro minder hetzelfde model kopen. En daarna klagen dat ze het raar vinden dat er minder modelautowinkels komen.
Dus al je wel er tijd in wilt steken, maar niet per se iets hoeft te verdienen, dan is het een leuk tijdsverdrijf. :thump_up:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

:!: :!: Zo, heb op iedere reactie even apart gereageerd en dank jullie alvast voor jullie input.
Hieruit weten wij dat we wel op de juiste weg zitten kwa onze gedachten.
We weten duidelijk wat we zouden willen en ook wat de behoefde en wensen zijn op de markt kwa klanten, jullie bevestigen dat zeker ook en dat geef ons een goed gevoel.
Echter zijn we ons ook terdegen bewust dat het heel moeilijk zal zijn om een reguliere winkel rendabel te maken.
Nu zal het niet ons hoofdinkomen zijn/worden, het kan ook niet zo zijn dat alle inkomsten uit de internet en/of beurs verkoop moet komen en dat een winkel feitelijk "verlies" draai.

Dit is dan ook het punt wat het moeilijk maakt.
Uiteraard is dit niet voor op de korte termijn omdat de bloemen winkel alle voorrang zal krijgen, als dat éénmaal goed en volledig loopt overwegen we dus een modelshop.
Mocht het niet rendabel blijken dan overwegen we altijd nog om het slechts bij een internetshop te houden ondanks het feit dat de gemiddelde liefhebber het winkel heel erg zal waarderen.
Alleen dan heb je het probleem, wat maakt jouw internetshop anders/beter als anderen, er zijn er immers al velen en dan is het de vraag of ook dat de moeite waard is.......

Het kan dus nog alle kanten op maar de reacties tot nu toe, waarvoor onze dank, geven een beetje hetzelfde beeld en idee als we hadden en we dus op de juiste weg zitten.
De wens van ons en voor de markt is er, er is immers niets leuker als een mooie winkel waar je lekker rond kunt kijken.
Daar komt bij dat wanneer ik in een modelwinkel komt ik eigenlijk nooit alleen ben, er is altijd nog een andere klant en soms meerdere aanwezig en hieruit maak ik dus op dat er wel een markt voor is.
De vraag is dus of dat voldoende zal zijn om een winkel rendabel te maken en om dat uit te zoeken is dit topic dus ook een onderdeel, hier zit immers een doelgroep.

Nogmaals onze dank voor de reacties zover en blijf uiteraard gewoon posten, ik zal op iedere post een reactie geven.
Ten eerste omdat dat wel zo beleefd is en het geeft teven aan dat we alle punten overdenken.
Op de meeste punten zal ik een antwoord kunnen geven omdat dit plan al langer speel, we hebben dus al veel overdacht hetzij oppervlakkig.

We willen graag voor zowel onszelf als voor jullie maar als we heel eerlijk zijn zijn we helemaal niet zo zeker of het rendabel kan worden, we denken eigenlijk zelf van niet.. :(
Een internetshop zal een andere optie zijn maar dan heb je de vraag of de markt wel zit te wachten op nog een shop erbij :|

Reacties blijven uiteraard meer dan welkom
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

rsh_scuderia schreef:Door online, snelle omloopsneheid en met name de voorraad en bijbehorende ruimte zal een modelautowinkel niet meer rendabel kunnen zijn.
Tenzij er echt iets bijzonders te vinden is. Autopassion in Haarlem is bijvoorbeeld een winkel die wel vaak iets bijzonders te bieden heeft.
Of de locatie moet der mate goed zijn (bijvoorbeeld bij het Circuit Park Zandvoort) dat dagjesmensen en toeristen hier een model willen aanschaffen.

In het verleden heb ik hier een stukje over geschreven, maar levensvatbaar of rendabel zal het niet zijn. Wel een mooie hobby of tijdsverdrijf.
Mensen zijn ongeduldige en ongedurig om de modellen te hebben.
De snuffelaar die opzoek is naar dat ene mooie modelletje ga nu snippen op eBay en niet struinen in een winkel.
Is dat jammer? Ja, dat is jammer.
Zelf snuffel ik graag als een kleine jongen tussen de modelauto's, maar het is vaak kijken wat mensen doen in de winkel. En dan op internet voor 30 euro minder hetzelfde model kopen. En daarna klagen dat ze het raar vinden dat er minder modelautowinkels komen.
Dus al je wel er tijd in wilt steken, maar niet per se iets hoeft te verdienen, dan is het een leuk tijdsverdrijf. :thump_up:
Hoewel dit iets is wat niemand wilt horen ben ik bang dat je hier voor 100% de feiten post en helaas ja, er moeten ook verdiensten uit komen.


Ikzelf koop bij beiden, zowel voor een iets hogere prijs in de winkel als op internet maar dat heeft als reden dat niet iedereen alles kan aanbieden.
De één vind je in een winkel, het ander alleen op internet omdat het aanbod gewoon erg groot is.
Blijft wel het feit dat wanneer we in een modelwinkel lopen we nooit alleen zijn, zijn altijd nog andere klanten.

Maar in ons achterhoofd denken we inderdaad dat je hier volledig gelijk heb alleen hoop ik toch ergens het tegendeel te kunnen vinden, o.a als begin in dit topic.

Als alternatief hebben we altijd nog de start van een internetshop natuurlijk maarja, waarom zal dat wel rendabel zijn tussen al die anderen.....
Al met al moeilijk dus meningen blijven meer dan welkom.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Jeffrey1985
Berichten: 866
Lid geworden op: za 07 aug 2010 20:58
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: Model winkel

Bericht door Jeffrey1985 »

Brimbrammer schreef:
Jeffrey1985 schreef:Een winkel beginnen is een groot risico met het steeds grotere aanbod op internet (met veel lagere prijzen). Een internetshop en af en toe een beurs afgaan is volgens mij rendabeler en misschien het makkelijkst om te starten.
Dat is zeker waar.
De markt in het algemeen, dus ook op andere gebieden is dat de internetprijzen vaak niet zo hele veel verschillen met de winkelprijzen.
Dat is ook één van de redenen waarom wij ons afvragen of een winkel mogelijk zou zijn naast het feit dat veel mensen graag rondkijken in een reguliere winkel.
Dit kan inhouden dat of de internetwinkel zijn duurder geworden of de normale winkels goedkoper, de prijzen van beiden liggen in ieder geval dichter bij elkaar als pakweg 10 jaar geleden.
We denken dat dit ook bewust zo gebeurd omdat er een wel erge scheefgroei in de markt kwam, om beiden bestaansrecht te geven moesten de prijze wel dichter naar elkaar groeien maar inderdaad, gemiddeld genomen liggen de internetprijzen nog wel lager als de winkelpijzen al zie je steeds vaker dat ze hetzelfde zijn.
Dat laatste zijn dan altijd zaken die zowel een normale winkel als internetshop hebben.

Teminste, dit is wat wij de laatste jaren op de markt zien gebeuren, of het daadwerkelijke feiten zijn weten we uiteraard niet.
Maar inderdaad, puur en alleen een internetshop is het veilligste en gemakkelijkst maar dan onderscheid je je niet echt van de rest omdat er al velen zijn met alleen een internetshop, iets wat gezien de kosten ook logisch is.
We worden graag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ik zal zeker wat bij je kopen als het zover is.
Privecollectie: http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... 3cd82883a3 :idea:

Zie ook mijn instagram page @jeffrey_modelcars
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

Uiteraard zal ik het vervolg hier posten al zal er op korte termijn niet veel veranderen omdat de bloemenwinkel al onze aandacht nodig heeft om dat rond te krijgen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Model winkel

Bericht door Autofan »

Mocht het doorgaan zal je mij zeker weten een keer in je winkel aantreffen! Ik koop 90% van mn modellen via de winkel danwel NAMAC-beurs. Simpelweg omdat ik graag rondneus en het prettig vindt om te zien wat ik koop. Ook is het leuk om dan even een praatje te maken met een gezellige verkoper. :thump_up: Mocht je idd aan een winkel beginnen: zorg dan dat je veel op evenementen ed komt! Daarbij doel ik niet op de NAMAC, wat soms bijna prijsvechten is, maar bijv American Sunday of Italia a Zandvoort. Ga daarheen met modellen gericht op dat evenement en daar moet je een groot deel van je winst uit halen.

Wat RSH zei over een locatie dat het bijv dichtbij CPZ een pluspunt zou zijn: daar ben ik het niet mee eens. Mocht er idd een evenement of raceweekend zijn, dan staan er wel winkels met een stand OP het terrein. Gevolg: mensen kopen daar wel een leuk modelletje en niet bij jouw winkel die 500 meter verderop ligt. Beste is een goed bereikbare locatie met goede (liefst gratis) parkeergelegenheid. Een modelautowinkel moet het naar mijn idee niet van de loop hebben, maar van zijn internetwinkel en mensen die gericht naar die winkel komen!

Tot slot nog 1 (misschien overbodige) tip: richt je op 1 schaal. Ga je je aanbod verdelen over meerdere schalen heb je vaak net niet datgene wat de klant zoekt. Alternatief is misschien dat je 1 of meerdere thema's neemt, maar het risico is dan weer dat je veel klanten uitsluit. Denk hier dus goed over na! :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

Autofan schreef: Een modelautowinkel moet het naar mijn idee niet van de loop hebben, maar van zijn internetwinkel en mensen die gericht naar die winkel komen!
Dit is precies zoals ik het ook ziet inderdaad, je klanten zullen specifiek de doelgroep zijn die gericht naar jouw komen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Model winkel

Bericht door Ricardo »

Ben het trouwens niet geheel eens met deze bewering. Veel verzamelaars hebben een vrouw en kinderen. Een winkel dicht bij een binnenstad vergroot de kans op een bezoek door deze doelgroep. Vrouw des huizes gaat de binnenstad in voor kleding e.d. en de heer des huizes kan even rondneuzen in de modelautowinkel. Hetzelfde doe ik namelijk in Assen aangezien er in Groningen geen echte winkel meer is :cry:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Model winkel

Bericht door Jolly Club »

Als je ziet in welk tempo de reguliere detailhandel van internetshops aan het verliezen is, zou ik de gok niet willen wagen er ook nog een echte winkel op na te houden. Maak daarbij wel het onderscheid tussen vers-producten, en onhandig grote artikelen, welke je waarschijnlijk het liefst bij een echte winkel zult blijven halen. Een modelauto daarentegen is (net als Boeken, DVD's, CD's, Games) niet bederfelijk, handzaam, en dus tegen relatief gunstige tarieven te verzenden. Bij uitstek een webshop-artikel dus. Met een echte winkel zul je naar mijn idee vlot merken dat je alleen nog 'kijkers' trekt, waarna het model thuis, na een half uurtje online, bij de goedkoopste webshop besteld wordt. Gevolg: Je assortiment veroudert, het geld gaat in de voorraad zitten, en beter word je er uiteindelijk niet van...

De door Rico aangehaalde shop in Assen is daarvan een goed voorbeeld, minimaal 80% van de inventaris staat er al jaren. Het predikaat Museum zou de lading dan ook beter dekken dan het woord winkel. Tot zover mijn visie op het verhaal.

Dus niet bij Jolly komen mopperen als het fout gaat, weest gewaarschuwd! Alle succes gewenst overigens, welke keus je uiteindelijk ook maakt. :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

Jullie hebben beiden zeker ook een punt.

Juist door het verdwijnen van een x-aantal bestaande shops maakt de kans beter voor de overblijvende shops icm een internet shop.
Aan de andere kant, je moet ook je ogen niet sluiten voor de reden dat bestaande shops hun deuren moeten sluiten..... :(
Veelal zal het zijn omdat ze zich alleen toeleggen op internet, je bent dan immers een hoop kosten kwijt, de kosten van het pand en hou meer winst over.
Waar het mij nu eigenlijk om gaat is dat we niet de maximale winst en verdiensten hoeven te hebben, we vinden een winkel erg leuk (door ook de start van een bloemenwinkel) en de vraag is dan of dat draaiende te houden is icm internetshop.
Hierin moet uiteraard wel een gezonde tussenweg te vinden zijn want er moet uiteindelijk onder de streep wel verdiend worden.

Iets waar ik nog niet achter ben en me nog niet mee bezig gehouden heb is de gemiddelde marge die op schaalmodellen zit ..... :| (toch wel een belangrijk punt :!: )

Maargoed, dat je met de opzet van een dergelijk iets precies tegen de stroom ingaat is een ding wat zeker is maar feit is dat er juist wel behoefde is aan dergelijks shops.
Teminste dat komt steeds en overal naar voren als je over dit soort dingen praat, geld ook heel erg voor bijvoorbeeld modelspoor enz.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Model winkel

Bericht door Autofan »

Ricardo schreef:Ben het trouwens niet geheel eens met deze bewering. Veel verzamelaars hebben een vrouw en kinderen. Een winkel dicht bij een binnenstad vergroot de kans op een bezoek door deze doelgroep. Vrouw des huizes gaat de binnenstad in voor kleding e.d. en de heer des huizes kan even rondneuzen in de modelautowinkel. Hetzelfde doe ik namelijk in Assen aangezien er in Groningen geen echte winkel meer is :cry:
Hier heb je zeker een punt idd! :thump_up: De vraag is dan: weegt het extra voordeel van de 'loop' op tegen de extra kosten en veelal mindere vereikbaarheid van de winkel? Om Dordrecht maar even als voorbeeld te nemen: de 'loop' bij de Merwekade ed is gewoon lastig tot niet bereikbaar met de auto.
Voor beide keuzes valt idd wat te zeggen, maar het is zeker een afweging die je moet maken denk ik!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Model winkel

Bericht door Markopolo »

Na het lezen van dit topic rijst er toch een vraag van mij uit. Je spreekt over een gewone winkel waarbij de prijzen iets hoger zullen liggen dan het gemiddele, begrijpelijk vanwege de service (gelijk meenemen, droog, warm en/of koel binnen, koffie, enz.) maar daarbij wil je een internetshop hanteren om zo je markt te vergroten, hoe ga je die prijzen dan bepalen?
Want als je dezelfde prijs aanhoud als in de winkel ga je het afleggen tegen alle andere i-netwinkels en als je evenredig/goedkoper gaat dan zal je het toch van de loop moeten hebben, want dan bestellen degene die "speciaal" naar je toe komen het wel online bij je omdat ze anders dubbel geld (de extra winkelprijs en reiskosten) kwijt zijn voor de service.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Model winkel

Bericht door Johan »

Markopolo schreef:Na het lezen van dit topic rijst er toch een vraag van mij uit. Je spreekt over een gewone winkel waarbij de prijzen iets hoger zullen liggen dan het gemiddele, begrijpelijk vanwege de service (gelijk meenemen, droog, warm en/of koel binnen, koffie, enz.) maar daarbij wil je een internetshop hanteren om zo je markt te vergroten, hoe ga je die prijzen dan bepalen?
Want als je dezelfde prijs aanhoud als in de winkel ga je het afleggen tegen alle andere i-netwinkels en als je evenredig/goedkoper gaat dan zal je het toch van de loop moeten hebben, want dan bestellen degene die "speciaal" naar je toe komen het wel online bij je omdat ze anders dubbel geld (de extra winkelprijs en reiskosten) kwijt zijn voor de service.
Dat is inderdaad een punt waar ikzelf ook geen antwoord op kan geven, heb dit probleem ook al overdacht.
Je heb dan als enigste optie om de winkelprijzen hetzelfde te houden als je internetprijzen en dat kan dan weer alleen als je voldoende aantallen weet af te zetten.
Je opmerking is dus zeer terecht.
Feit is nu eenmaal dat je het zonder internet gedeelte zeker niet gaat redden.

Ons eerste plan was een model internetshop, echter omdat we toch al met winkelpanden bezig zijn (ivm de bloemen) kwam het idee om er ook een "echte" winkel bij te bginnen.
Inmiddels is duidelijk dat het geen groot pand gaat worden waar zowel de bloemen als modellen onderdak zullen vinden, uiteraard wel gescheiden afdelingen/ingangen en dus feitelijk twee aparte winkels.
Omdat er toch behoefde is aan een winkel, zowel van onze als de doelgroep kant bekijken we nu de haalbaarheid en vooral de levensvatbaarheid van een dergelijk plan.
Nu moet een winkel zichzelf staande kunnen houden zonder al de winst van een internetshop op te slokken en hoewel je best aardig wat klanten zal krijgen ben ik toch bang dat het niet voldoende zal zijn om de kosten van een pand eruit te halen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet weet wat de gemiddelde marge is op schaalmodellen omdat we nu nog in de fase zitten om te bekijken of je al voldoende klanten zal krijgen.
Al met al is de laatste weken wel duidelijk geworden en ook hier op het forum dat je best behoorlijk wat klanten zal hebben maarja......is het voldoende.
Dat zal dan weer van de marges afhangen.
Nu hoef de winkel opzich niet veel winst te maken maar in dat geval moet er wel ruim voldoende winst in de intershop gemaakt worden om daar een inkomen uit te halen.

We zouden het dus vrij groots aan moeten pakken.

Andere optie is gewoon een kleinschallig internetshopje naast de bloemenzaak maar dan is en blijft het slechts hobby matig.

Maar je heb helemaal gelijk, met verschillende prijzen gaan werken gaat het niet worden.
Voordeel is dat onze hobby weinig last heeft van crisis taferelen omdat liefhebbers/verzamelaars toch wel kopen.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Plaats reactie