Lichten in vitrine

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Lichten in vitrine

Bericht door HHF »

Graag zou ik in dit topic zoveel mogelijk informatie verzamelen over lichten in/voor/rond modelautovitrines. Schrijf hier allemaal jullie ervaringen met gewoon licht, TL-licht, LED licht of de spots die vanaf het plafond op je vitrine schijnen. Zou heel graag weten hoe iedereen dat hier doet :)

Waar het me om gaat is het volgende: ik heb in mijn Ikea Detolf kasten, de Ikea Dioder LED lampen opgehangen en vroeg me af in hoeverre dit kwaad kan voor de bovenste rij auto's.
Kan iemand me hier meer over uitleggen, dan hoor ik het graag. Kan je me er niets over vertellen, laat me dan weten hoe de vitrines bij jullie verlicht worden, dan kan ik daar ook ideeën uit opdoen :)
Gebruikersavatar
a vd winkel
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 10 sep 2004 07:08
Locatie: best

Re: Lichten in vitrine

Bericht door a vd winkel »

ik heb in 3 verschillende vitrines de ikea dioder verlichting hangen; 2x de 9 pits ronde versie en 1x de 9 pits langwerpige...
ze worden nagenoeg niet warm (in die zin dat ze ten opzichte van gloeilamp of halogene lampen absurd minder warm zijn.). de warmte straalt ook niet uit...
ik voorzie dan ook weinig problemen voor de modellen op de bovenste plank (die ik met een gloeilamp dus WEL had, ook al was hij slechts 25 watt)

qua lichtopbrengst zijn de strips vele malen helderder dan de ronde versies maar da's een kwestie van smaak denk ik
Gebruikersavatar
Pjearke
Berichten: 463
Lid geworden op: za 30 okt 2010 11:25
Schaal: 1:43
Locatie: Stevensweert

Re: Lichten in vitrine

Bericht door Pjearke »

Zolang dat je led verlichting gebruikt kan het totaal geen kwaad!
Gebruikersavatar
subaru.nr1
Berichten: 642
Lid geworden op: za 10 apr 2010 21:22
Schaal: 1:18
Locatie: Deurne Diest, belgie

Re: Lichten in vitrine

Bericht door subaru.nr1 »

ik heb zowel van boven als vanonder een ledstrip geplaatst en geeft in het donker een mooi effect

Afbeelding
Afbeelding
GEZOCHT: 1/18 subaru world rally team modellen
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Lichten in vitrine

Bericht door bobbob »

ik heb met mijn vader een 2ehands kast gehaadl voor 2 teintjes en er verlichting ingebouwd. ledlampen met 3 ledejs erin op 3 aaa batterijen. die hebben we gesoldeerd aan draadjes en daar een 9volt blok aangehangen. werkt goed, en LED dus geen warmte zoongeveer :lol:
bovenin en in het midden (ook een houten plank :D )

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie