Verkleuren

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djtiesto8
Berichten: 608
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 20:41
Schaal: 1:32
Locatie: Leusden (Utrecht)

Verkleuren

Bericht door djtiesto8 »

Ik heb thuis een vitrinekast staan met verlichting (twee spots vanuit plafond van kast). Deze staat al een tijdje vol met allerlei modelauto's. Moet ik nog oppassen voor verkleuren?

Ik heb weleens gehoord dat modelauto's achter glas nauwelijks verkleuren door zonlicht, doordat de zonnestralen eerst worden gebroken door het raam en dan nog een keer door het glas van de vitrinekast. Klopt dit?

Kunnen modellen daarnaast ook verkleuren door de verlichting in de kast? Ik heb voor de zekerheid de zwarte modellen boven gezet. Die leken me minder snel verkleuren als bijv. rood. Maakt kleur daarin nog verschil?

Ik hoor het graag, omdat ik graag eens wat andere auto's en kleuren in de kast wil zetten.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verkleuren

Bericht door Peter Parker »

Hangt af van de spots. LED verlichting zal nog het minste kwaad doen, maar hologeen en gewone lamp, geeft en veel warmte af en verkleurt op den duur. Zon licht is ook fnuikend voor de kleur, ook door glas heen. Dat ga je echt zien op den duur. Kijk maar eens naar een boek die in de zon staat in de kast. Alle kleur verdwijnt. Gordijntje voor het raam doe ik dan maar in de zomer.
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verkleuren

Bericht door squadraminiatura »

Tsja oppassen op de lange termijn. Met halogeen en zonlicht, ook achter glas, gaat de verkleuring op lange termijn zijn uitwerking hebben.
Mijn halogeenverlichting brandt maar af en toe, ook vanwege de warmte ontwikkeling. Ik overweeg om professionele LED's in mijn kasten te maken.
Bij halogeen is de UV straling (net als de zon) de boosdoener, en veroorzaakt de verkleuring

Zonlicht houd ik structureel buiten. Mijn modelkamer is voorzien van goede luxaflex en die is eigenlijk altijd dicht.
Het is dan ook 6 m2 glas en vanaf 12:00 uur tot zonsondergang in de zon.
Mijn modelkasten staan ook op een manier dat de zon er bijna niet bijkan. Maar ik heb de ruimte er voor en dat heeft niet iedereen.

Normaal glas houdt geen UV tegen, er bestaan filtervoorzieningen voor ruiten etc. maar ik denk dat het een kostbare geschiedenis gaat worden.

Wat kleuren betreft zijn zeker alle roodtinten heel vatbaar voor verkleuren, maar ook sommige blauw en groentinten verschieten wel van kleur :cry:
Dit is wel een proces van lange termijn, maar als je het eenmaal ziet ben je al te laat....

Cheers,
Ferry
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Verkleuren

Bericht door bobbob »

Bij mij staat mijn kast naast het raam, zo dat er geen zonlicht in kan vallen, en heeft een zwarte zijkant :D
En heb LED in mijn kast :lol:
Gebruikersavatar
Boskoos
Berichten: 619
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 16:06
Schaal: 1:18
Locatie: Zoersel/Belgie

Re: Verkleuren

Bericht door Boskoos »

bobbob schreef:Bij mij staat mijn kast naast het raam, zo dat er geen zonlicht in kan vallen, en heeft een zwarte zijkant :D
En heb LED in mijn kast :lol:
Zo te horen heel netjes, foto? Wil wel keer die ledjes zien. :D
Porsches 1/18: 18
Begonnen in september 2011
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Verkleuren

Bericht door bobbob »

Haha, hierbij de foto's.
Ik had via MP een tweedehands zwarte vitrinekast gekocht, daarvan heb ik samen met mijn vader de binnenkant wit geverfd, en er lampjes ingeplakt, die eigenlijk op batterijen werken, maar die hebben wij met draadjes aan één 9v blok batterij verbonden :idea:
Zijn wel LEDjes :D

Afbeelding

Afbeelding

Bob

PS: Ja ik weet dat ik een lege plank heb, maar dat is voor wat projectjes waar ik mee bezig ben en dergelijken :P
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Verkleuren

Bericht door Driver-X »

bobbob schreef:Ik had via MP een tweedehands zwarte vitrinekast gekocht, daarvan heb ik samen met mijn vader de binnenkant wit geverfd, en er lampjes ingeplakt, die eigenlijk op batterijen werken, maar die hebben wij met draadjes aan één 9v blok batterij verbonden :idea:
Dan werken ze nog steeds op een batterij toch? :oops: :doh:
Afbeelding
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Verkleuren

Bericht door bobbob »

Whahaha dat wel maar op 1 in plaats van 18 :P
Scheelt wat batterijen vervangen
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Verkleuren

Bericht door exit »

Misschien zien voor een adapter op 9V dan?
Moet je geen batterijen meer vervangen.
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Boskoos
Berichten: 619
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 16:06
Schaal: 1:18
Locatie: Zoersel/Belgie

Re: Verkleuren

Bericht door Boskoos »

Hehe mooie kast! Ooit komen hier thuis ook ledjes :p
Porsches 1/18: 18
Begonnen in september 2011
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Verkleuren

Bericht door bobbob »

exit schreef:Misschien zien voor een adapter op 9V dan?
Moet je geen batterijen meer vervangen.
Dat wel maar dan moet de kast ook dicht bij een stopcontact staan, en zo werkt het ook wel goed, heb 2 van die batterijen, dus gewoon eens in de zo veel tijd de batterij opladen :wink:
Plaats reactie