Mij is het ook opgevallen dat mensen minder op update's reageren en dat er ook minder update's worden geplaatst (ook door moderators en forumbestuur die volgens mij de kar moeten trekken en zich juist nu moeten laten zien! Ik zie weinig rood en groen de laatste tijd). Er zijn steeds meer "dooie" momenten, waarop hier niks is te beleven. Tot overmaat van ramp bieden mensen zelfs hun collectie aan in het prive topic. Dat is erg jammer. Daar heb ik ook uitgebreid aandacht aan besteed in mijn column toegevoegde waarde. Ik denk dat er meerdere redenen zijn die dit veroorzaken. De belangrijkste is denk ik: de crisis, steeds meer mensen zitten zonder werk, waardoor er minder wordt uitgegeven aan luxe uitgaven en dus aan modelauto's. Hier komen mensen waarschijnlijk niet snel voor uit. Verder nemen de kosten behoorlijk toe, modelauto's worden steeds duurder. Neem als voorbeeld de modellen van CMC en Kyosho, maar zelfs HWE gaat met z'n prijzen omhoog, gevolg: mensen kopen minder schaalmodellen en dus minder update's op het MAF. Tot slot kan het zijn dat er domweg minder modellen uitkomen waardoor er minder valt te updaten.
Als ik voor mezelf spreek, ik heb gelukkig nog werk dus van de crisis merk ik niet zoveel. Maar wat bij mij wel meedoet is de koop van mijn woning in 2011 en het krijgen van kinderen. Ik heb hogere vaste lasten t.o.v een paar jaar terug en kan dus helaas niet meer zoveel modelauto's aanschaffen als in het verleden. Ik zal prioriteiten moeten stellen.
Ik probeer echter wel zo veel mogelijk te reageren op andere topics en ben van mening dat dit losstaat van je eigen aantal update's. Met het uitgangspunt: hij reageerd niet op mij, dus ik ook niet bij hem, komen we niet ver. Ik denk dat het juist nu belangrijk is zoveel mogelijk te reageren op anderen, ook al doen anderen dit niet altijd bij jou. Het in stand houden van dit prachtige forum begint bij jezelf, dit is een oproep aan allen mensen die plezier willen blijven beleven aan dit forum. Ik merk uiteraard wel dat er een harde kern is die trouw blijft reageren op topics van anderen

Het is nou eenmaal geven en nemen.
En je hoeft volgens mij ook niet altijd nieuwe modellen te laten zien, duik ook eens in je collectie en maak eens kiekjes van oudere modellen, ook altijd leuk om te zien

Ook moeten we zuinig zijn op nieuwkomers, een warm welkom doet volgens mij wonderen. Dat motiveerd om hier door te gaan, tenminste zo heb ik het zelf ervaren. Ik denk absoluut niet dat verzamelen uit is, het is iets van alle tijden. De crisis heeft waarschijnlijk ook toegeslagen op het MAF