Formule 1 2014

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Formule 1 2014

Bericht door Jolly Club »

Misselijke klap die Bianchi daar maakt, einde F1 loopbaan. In het gunstigste geval...

Discussie over vlaggen, licht, safety car, shovel, vergunning, aansprakelijkheid, baanpost, gesloten cockpits, Olav die orakelt dat ie de FIA al zo vaak heeft gewaarschuwd, Bianchi's snelheid, rol van Maldonado, Charlie Whiting en/of het weer gaat volledig aan mij voorbij.

F1 heeft niet nog meer geregel nodig.

Gun Bianchi alle goeds, maar heb er tegelijk een hard hoofd (..) in dat het goed komt.

Langzaamaan zal Marussia na gaan denken over z'n vervanger...

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
gerardduinkerken
Berichten: 229
Lid geworden op: wo 30 okt 2013 17:25
Schaal: 1:18

Re: Formule 1 2014

Bericht door gerardduinkerken »

Huh hoezo wat een crash.
Ik heb de hele crash op tv of youtube nog nooit gezien.
Dit heeft de fia uit beeld gehouden en goed ook.

Hoop voor hem wel dat het weer goed gaat komen. Dit gun je niemand.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Formule 1 2014

Bericht door Jolly Club »

gerardduinkerken schreef:Huh hoezo wat een crash.
Ik heb de hele crash op tv of youtube nog nooit gezien.
Dit heeft de fia uit beeld gehouden en goed ook.
Er zijn inmiddels beelden van de crash op Youtube te vinden, gemaakt vanaf de tribune, hierop is de impact duidelijk zichtbaar. Hoe, en met welke snelheid, Bianchi de baan verlaat is niet uit deze beelden op te maken.

Ik hoor en lees meer opmerkingen over dat de officiële beelden bewust niet zouden zijn uitgezonden. o.a. zelfverklaard autosport orakel Olav Mol twittert er lustig politiek correct op los. Als argument wordt daarbij aangevoerd dat sinds de crash van Senna de FIA dergelijke beelden bewust bij de tere kijkbuiskindertjes weg houdt. Ik geloof dat eerlijk gezegd niet.

Er zijn immer na Mei 1994 nog zat ernstige crashes live uitgezonden, inclusief het bergen van de onfortuinlijke coureur in kwestie. Van een Häkkinen in Adelaide, tot een Wendlinger in Monaco, en een Ralph die een power-nap doet in zijn Toyota op Indy. Die laatste zelfs inclusief de verontruste stem van zijn engineer die hem via de radio uit zijn REM slaap probeert te praten.

Denk eerder dat dhr. Mol, net als iedere F1-kijker, beetje ingedommeld is omdat er nauwelijks echte crashes meer passeren... :think:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 43 en we zitten vlak voor de GP van Amerika. Leuk zo na Rusland! Caterham is op sterven na dood, na alle ontkenningen daarvan, net als destijds die generaal in Irak deed over de aanvallen van Amerika op zijn land, blijkt het toch erg slecht te gaan. Bernie moest inspringen om de zaak nog te redden en een curator regelt de komende GP. Kobayashi zei zelfs dat ze geen onderdelen vervingen maar repareerden en dat hij het in de gaten moest houden om niet straks te crashen door een vermoeid onderdeel. Marussia schijnt ook per GP te gaan omdat ze het moeilijk hebben. Wat fijn toch dat Max Verstappen nu zeker is van zijn stoeltje in een team die het best goed doet dit jaar. Hij werd mooi 3e in de F3 met zelfs de meeste overwinningen. Hij heeft ook een zus Victoria die nu ook is begonnen met karten! Lotus gaat oefenen met een andere neus, alvast voor volgend jaar en dat patat vorkje gaat dus verdwijnen. Giedo van de Garde deed een hint, dat hij volgend jaar in de Sauber zou gaan rijden, maar daar bleef het ook bij. Kubica, ja die Poolse coureur met dat bleke snoetje, hoopt weer terug te komen nu zijn geblesseerde hand geopereerd is. Ik ben toch echt bang dat zijn tijd voorbij is. Ach we dromen allemaal wel eens. Hulkenberg mag volgend seizoen weer bij Force India aan de slag, geen slecht team op dit moment. Perez heeft die zekerheid nog niet. Ik ben ook niet echt een fan van zijn kunnen in de F1. Het ongeluk van Jules Bianchi, die nog steeds opgenomen is, wordt onderzocht door een speciaal door de FIA ingesteld panel. Bijzondere leden daarvan zijn Emmerson Fittipaldi, Stefano Domenicali en meer bobo's van de FIA. Marussia wil die 9e plek vasthouden en zinspeelt er toch op weer 2 wagens in te zetten. Sam Michael gaat weg bij McLaren en Ron Dennis zegt met tegenzin zijn ontslagbrief te hebben ontvangen. Grosjean zegt dat het echt niet erg is als hij nog een jaar bij Lotus moet rijden, echt waar niet! Toch? Nee Echt niet! Mercedes gaf aan door te willen gaan met Rosberg en Hamilton. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Die zelfde bleke Poolse F1 coureur zegt dat Vettel echt niet zo goed is als Alonso. Kubica en Alonso schijnen al lang vrienden te zijn.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 44 en we krijgen te maken met uitvallers zonder dat er een race is gereden. Marussia en Caterham blijken diep in de problemen te zitten en moeten afhaken voor de komende races. Het is de vraag of ze nog zullen rijden dit jaar. Toch jammer want de kleintjes zijn ook charmant. Het is de vraag of deze crisis in de Formule 1 niet moet gaan leiden tot een andere opzet. Veel grotere teams in de middenmoot houden ook maar net hun hoofd boven water. Lotus en Sauber gaan ook met veel moeite door. Het circus is te duur, voor de fans eveneens. De vlucht achter de decoder doet de kijkbaarheid van de sport ook geen goed. De regels veranderen regelmatig en nu is er weer een crisis. 3 auto's per team is voorlopig niet haalbaar. Voor Austin kunnen we maar 1 afvaller verwachten in Q1 :| . Max rijdt weer een VT en zonder vader Jos begreep ik. Audi zegt nog een keertje dat ze niet naar de F1 gaan. Er zijn plekken vrij toch? Er zijn geruchten over een race in Las Vegas op de strip. Daar is wel geld en wat zal er gegokt worden. Carlos Sainz jr. dreint dat hij meer recht heeft op een zitje bij Torro Rosso dan Verstappen. Die snapt het niet helemaal. Max gaat nog 1x F3 rijden in Macau omdat dat zo speciaal is. Force India hoopt toch de 5e plek nog van McLaren te kunnen pikken. Ik ben benieuwd, ze staan 20 punten achter nu. Er schijnt een Zwitsers bedrijf te zijn die gestrande F1 wagens met helicopters wil bergen. Lijkt me een stoffige bedoening met die wiekens. Vettel schijnt niet te willen kwalificeren omdat hij al aan de 6e motor toe is en dan beter vanuit de pits kan starten. Dan gaat de FIA de kwalificatie helemaal omgooien bij gebrek aan Q1 uitvallers. Niet leuk voor de fans, want die willen ze gewoon zien rijden. We gaan het zien, het lijkt een rommelig einde te gaan worden in 2015.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Formule 1 2014

Bericht door rsh_scuderia »

Regelveranderingen zijn onwijs duur.
De regels bevriezen zorgt meestal voor de grootste kostenreductie. En in de loop van de tijd zullen teams dichter naar elkaar toe groeien in de Formule 1, doordat de regels zo onwijs zijn dicht getimmerd.
Jammer om te lezen dat F1, op Williams dit seizoen blijkbaar na, is weggelegd voor de grote merkenteams. Zelf ben ik al wel afgehaakt, al viel ik toevallig in tijdens de wedstrijd op Suzuka. De regen zorgde er toen voor dat het aankwam op rijkunsten en een portie geluk en voor een enkeling op botte pech.

In plaats van te racen op "the strip" ( waar maar weinig gegokt en veel gefeest wordt ) zou ik lekker in november op andvoort rondknallen. Regenrace praktisch verzekerd :rico:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 45 na de GP in Austin. Hamilton neemt een paar punten verder afstand van Rosberg. Hij rijdt toch echt wat beter op dit moment. In vorige jaren zat hij niet in deze flow en was ie meer bezig met zijn tattoos en vriendin en andere glamour zaken. Toch gun ik het hem wel. Alleen die stomme regel van dubbele punten op het eind. Dat kan zo raar uitpakken bij 49 punten voorsprong en 1 uitval beurt kan je toch de kop kwijtraken. Toto Wolff van Mercedes vindt het eveneens een bizarre keuze op het einde. Ze noemen de race Abu Double. Een bizar bericht vond ik die van Fox Sports dat Barrichello de laatste 3 races bij Caterham zou hebben gereden voordat de vlam in de pan sloeg. Wat had die man in dat achterhoede team met zijn status moeten doen? Geld was er vast niet veel te vinden. Of misschien wel? Bernie zegt nu dat een aantal keuzes die gedaan zijn de huidige Formule 1 geen goed hebben gedaan. Grotere teams krijgen geld wat kleinere teams ontberen. Hij veranderd vaker van mening dat een windvaantje. Eerst moesten ze 3 wagens inzetten, nu zegt hij dat dat niet kan. Dan moeten ze weer geld aan kleine teams geven, dan moeten kleine teams opzouten. Nou is het een slimme man en zeer politiek bedreven, dus achter alles zit vast een bedoeling. Sauber, Lotus en Force India praten over een boycot voor Brazilie, waar ze het in Amerika ook al over hadden. Die teams willen een grotere taartpunt van de winst.
Perez had Sutil er in een rare aktie vanaf geramd en Raikkonen had geluk dat ook hij niet eruit lag. Perez krijgt een gridpenalty van 7 plekken naar achteren voor komende race, hij is nog steeds wel in de race voor een zitje voor volgend jaar (gek genoeg). Waar Alonso nog 6e werd, kreeg Kimi maar geen controle over zijn wagen. Dat doet zijn status geen goed. Hij zegt deze situatie te haten. Nu Ericsson naar Sauber komt, is het de vraag of van de Garde wel zo zeker van zijn plek is voor volgend jaar. Ericsson is niet voor zijn talent bij Sauber, want ik vind hem vrij kleurloos. Dat kan je niet van Ricciardo zeggen met zijn vreemde baardje. Engine unfreeze was de term waar ik mee werd verrast. Zo koud is het toch niet daar in Brazilie? Maar dat had te maken met het ontwikkelen van de motor, die ze toch graag lopende het seizoen weer willen mogen doen van de FIA. Dat geeft wat mogelijkheden om sterke uitspringers als Mercedes dit jaar te kunnen inhalen. Mercedes is bereid tot een compromis.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Formule 1 2014

Bericht door Jolly Club »

Alleen die stomme regel van dubbele punten op het eind. Dat kan zo raar uitpakken bij 49 punten voorsprong en 1 uitval beurt kan je toch de kop kwijtraken. Toto Wolff van Mercedes vindt het eveneens een bizarre keuze op het einde.
Voor een team dat zegt geen voorkeur voor één van beide rijders te hebben, bekent meneer Wolff met zo'n opmerking (wederom) duidelijk kleur.
Blijkbaar is men toch een beetje bang dat al het gemanipuleer en rechtpraterij voor niks geweest is als Hamilton, of zijn Benz, in Abu Dhabi verzaakt.

Waren ze bij Ferrari in het verleden een stuk eerlijker en transparanter over. :thump_up2:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door the_stig »

Kimi was nog eens verdwaalt op het circuit. :mrgreen:

http://wtf1.co.uk/raikkonen-brazil-escape-road/
Doorspoelen naar 0:40

Mooie drift van Max Verstappen.
http://wtf1.co.uk/verstappen-drift-fp1-brazil/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 46 en nog 1 race te gaan. Ze noemen het Abu Double. Eerst even over Brazilie. Ik vond het een mooie strijd tussen Hamilton en Rosberg. Lewis reed het snot uit zijn ogen, maar maakte een foutje en kon het daarna niet meer goedmaken. De strijd is open tot de laatste race. Massa kon weer heerlijk voor thuispubliek scoren. Hij heeft een mooi seizoen zo na Ferrari en dat in een Williams, waar je vorig jaar nog geen stuiver voor gaf. Iedereen begint te pleiten dat Button moet blijven in de F1, nu het erop lijkt dat Magnussen naast Alonso verder gaat. Hij is beter in de races, maar ook 16x zo duur. Misschien is het tijd voor hem om op te schuiven. Hij is wereldkampioen geweest, heeft heel lang zijn best gedaan in auto's die niet werkten, zoals de BAR. In de race bleek Bottas zijn gordels plotseling los te zitten, vandaar dat ze zo moesten pielen bij de stop.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Formule 1 2014

Bericht door Jolly Club »

Denk niet dat de dubbele punten de doorslag zullen geven.
Onder normale omstandigheden worden de beide Mercedi gewoon opnieuw 1 en 2, en dan heeft de volgorde aan het einde van de race nul komma nul invloed op de volgorde in de WK-stand. Enkel botte pech of een complete meltdown in de bovenkamer zal Hamilton van de titel afhouden.

Over onzinnige regels qua puntentelling gesproken. Wie maalt er 20 jaar na dato nog over het feit dat in 1988 het wereldkampioenschap toekwam aan de chauffeur die in de puntenstand niet verder kwam dan 2e viool :?: :mrgreen: :cool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Constante kwaliteit zonder winst is dus ook een prestatie die wereldkampioen maakt.

Ik zie steeds dat beeld nog van vader Massa die blij is dat zijn zoon wereldkampioen is. Het duurt maar een paar seconde en dan zie je die woedende reaktie van iemand in de pits, ongeloof en teleurstelling. Het moment dat Hamilton net dat laatste plekje afsnoept en meer punten haalt in de laatste bochten. Zelfs Olav Mol had dat niet door, de BBC trouwens wel.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Formule 1 2014

Bericht door St. Paul »

Peter Parker schreef: Zelfs Olav Mol had dat niet door, de BBC trouwens wel.
Mol heeft nooit wat door... die knuppel heeft ooit een halve race lang geroepen dat Coulthard zo knap 2de lag terwijl hij diezelfde Coulthard in ronde 1 enorm had zitten afzeiken omdat Coulthard na een domme fout in ronde 1 al uitviel...

Overigens wel 1 van de mooiste F1 momenten uit de afgelopen jaren. Geen moment getwijfeld dat Massa toch kampioen zou zijn geworden. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 47 en komend weekend de spannende finale. Wordt het Rosberg of Hamilton? Abu Dhabi gaat het uitmaken met dubbele punten. Caterham verwacht er ook bij te zijn door hun finacieel gebedel en uitverkoop van spullen. Maar wie gaat erin rijden? Andre Lotterer?(die wil niet meer) Kobayashi?(JA hij in ieder geval. Willen ze hem nog wel was de vraag, maar hij gaat het dan toch doen!) Barrichello?(ach gosh echt nog een keer?) Joylon Palmer? Alice Powell (jawel een dame!)? Roberto Merhi? Onze Robin Frijns? (nee niet genoeg centjes) Max Chilton? (ja van de ene achterhoede naar de andere) Kahlil Beschir een Libanese coureur met geld. Ericsson heeft in ieder geval bedankt. De nieuwe rijder zal diep in zijn zakken moeten graaien om Caterham door de race te helpen. Caterham heeft ontslag aangevraagd voor de 230 mensen omdat ze al 3 maanden geen loon kregen en geen recht hadden op een uitkering. Rare basis voor een team wat denkt nog een race te kunnen rijden. Red Bull gaf aan wel 3 wagens te kunnen gaan leveren als ze zouden moeten. McLaren is de Honda motor aan het testen en neemt hem mee voor na de race in Abu Dhabi. Bernie mopperde weer een mening eruit. "wat heb je aan jongeren die de F1 volgen. Ze kopen niks dus leveren ze niks op!" Hier gaapt de generatie kloof. De jeugd is de toekomst van de F1 fans. Als je daar niets mee denkt te kunnen! Hij vergeet vast dat ie meeverdiend aan de F1 simulatie spellen. In een ander bericht staat dat hij zegt door te gaan tot in zijn kist. Als de kist zakt gaat zijn telefoon nog over denk ik. Het wel of niet stoppen met door ontwikkelen van motoren tijdens een seizoen blijft een twistpunt tussen Mercedes en Red Bull. De laatsten willen graag doorontwikkelen want dan kunnen ze een achterstand inlopen en de eerste wil het houden zoals het is. Red Bull riep ook dat ze terug wilden naar de V8 en dat willen de fans volgens mij ook wel. Alonso wil pas in december vertellen waar hij heen gaat. Vettel is al wel duidelijker en zegt te denken met Raikkonen als teamgenoot het te zien zitten. Alonso hoopt op een plekje bij Mercedes en wil daarvoor wel een jaartje bij McLAren. Ik denk dat hij daarom zo onduidelijk blijft, hij wil kampioenskansen. Bottas wil Alonso en Vettel voorbij in de stand en met wat geluk en de dubbele punten zou dat kunnen. Er is zelfs een plan geopperd om Super GP 2 wagens te laten meeracen. Opgevoerde GP 2's in een eigen klasse. Laatste nieuws is dat Marussia ook onderweg is naar Abu Dhabi en dat Grosjean bij lotus mag blijven. Voortaan niet te snel je mond voorbij praten! Ik zit klaar voor de start van de finale!!! :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Formule 1 2014

Bericht door Peter Parker »

Week 50 tenslotte!

Hierbij ga ik mijn bijdrage voor 2014 afsluiten. Ik vind Hamilton verdiend kampioen dit jaar. Hij was net iets beter dan Rosberg. Hij is zeker gegroeid nu hij zich niet meer zo liet afleiden door het stardom wat hem ook aantrok en is weer serieus gaan rijden. Mercedes is absoluut een meester geweest in het ontwerpen van de 2014 wagen. Met afstand! Williams was voor mij de grote verrassing. En de livery was mooi en de wagen reed goed. De coureurs deden ook erg hun best en ze mogen trots zijn. Red Bull was de grote verliezer en in dat team Vettel al helemaal. Diep triest zoals hij is afgetroeft door Ricciardo. Ik snap dat hij weg wil bij Red Bull (en volgens mij zijn ze stiekum ook wel blij dat hij weg is), maar bij Ferrari gaat hij het niet makkelijk krijgen. Ferrari was zo goed als Alonso was en zo slecht als Raikkonen was. Wat een verschil tussen die twee. Volgend jaar zijn ze er nog lang niet. De stap van Alonso naar Mclaren, vandaag in het nieuws, lijkt een tussenfase. Volgens velen aast hij op Mercedes en hoopt op een wonder met de Honda motor en McLaren. Anderzijds was BAR Honda ook geen raket in al die jaren. Button mag nog een jaar blijven en Magnussen werd bedankt net als Perez vorig jaar. Dennis schijnt liever Magnussen gehouden te hebben, die nu als testcoureur meedoet. Honda kende Button al en wil liever iemand met veel ervaring. ik betreur de ondergang van Marussia en Caterham. Tuurlijk zijn het achterhoede teams, maar ze gaven nieuwe coureurs ook een kans. De kosten zijn niet meer op te brengen en alleen de hele groten redden het nog. Dat is jammer voor de sport. Het schijnt dat alleen McLaren, Red Bull, Toro Rosso en Williams winst maakten in 2014. De rest maakte verlies.
Ik heb genoten van 2014 en de strijd binnen Mercedes. Ik ga genieten van 2015 en Max Verstappen. In Spa sta ik weer langs de baan!

p.s. ik heb dit seizoen bijna alle races op BBC gekeken. Wat een goede kwaliteit zeg! 1x nog een hele race met Olav Mol moeten doorstaan, maar die kan niet tippen aan de commentaren van de BBC. Ze hebben oud racers en mensen met verstand die kijken en zien wat er gebeurd en wat er aan mogelijkheden nog zijn. Olav Mol was in staat je dingen te vertellen die je A al wist en B niet waar waren.



jullie trendwatcher Peter

Afbeelding
Jenson in zijn vorige Honda powered car!
Plaats reactie