Minichamps 1/18 zit vast in doosje?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
Yurinator
Berichten: 367
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 11:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Minichamps 1/18 zit vast in doosje?

Bericht door Yurinator »

Ik heb zonet een 1/18 modelletje van Minichamps gekregen voor mijn Sinterklaas (wel wat laat maar hij kon mij niet eerder bereiken :) ). Nu wil ik hem er zoals gewoonlijk uitvijzen, zitten die dingen zo ongelooflijk vast dat ik ze niet los krijg, na wat draaien en keren toch wat beweging in gekregen maar nu is natuurlijk het kruisje van de veis stuk zodat er geen schroevendraaier meer in past :( .

Ik weet dat er ooit iemand een soortgelijke vraag heeft gesteld, maar ik vind ze niet meer terug. Het enige middel om mijn autotje te bevrijden van zijn doosje is een boormachien om de schroef stuk te boren (niet zonder enig risico natuurlijk). Hopelijk weet er iemand anders een betere oplossing. Heb voor de moment mijn pogingen gestaakt wegens het opdwellen van de nodige razernij die misschien tot een beschadigde BAR zouden kunnen leiden.

Bedankt alvast.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

probeer eerst eens een andere maat schroevendraaier, het zou kunnen dat het laatste puntje van de schroef nog genoeg houvast biedt om hem eruit te schroeven...

ik neem aan dat het slechts om 1 schroef gaat?? Boren hoeft geen probleem te zijn aangezien een minichamps met meerdere schroeven vast zit
Gebruikersavatar
Yurinator
Berichten: 367
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 11:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Yurinator »

Beide schroeven zitten vast. Vreemd genoeg kon ik ze eerst wel vaster draaien, en daarna een millimeter terug losser, maar daarna zat het vast. Ga toch nog even proberen want ik word er zowaar slecht gezind van (en dat is niet de bedoeling van Sinterklaas :) ).
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

dat is ook altijd het lastige van losschroeven vind ik. Je moet een beetje kracht uit kunnen oefenen op hetgene waarop je zit te schroeven...maar je gaat natuurlik niet als een gek op je model staan te duwen..
Gebruikersavatar
Yurinator
Berichten: 367
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 11:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Yurinator »

Daarom ben ik er nu definitief mee gestopt, veiligheid van het modelletje kwam nu echt in het gedrang :evil: . De onderste veis is er met een grotere schroevendraaier uit maar de bovenste is volledig om zeep, bedankt voor de tip.

Tenzij er iemand anders nog met een idee op de proppen komt zal ik nog 2 weken moeten wachten vooraleer ik die veis eruit kan boren en hopelijk lukt het dan wel, helaas pindakaas. Waarom stoppen ze die dingen zo hard vast.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5186
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ik weet niet hoe groot de schroefjes zijn, maar kan je er geen tangetjes omheen krijgen om daarmee te gaan draaien?
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

een veis is dat een schroef trouwens :mrgreen:

wat je nog zou kunnen doen is een nieuwe schroef in dat andere gat schroeven, en dan de slechte schroef los proberen te krijgen door heel veel kracht op het kunststof plaatje uit te oefenen tijdens het losdraaien. Met het model kan nix gebeuren aangezien het nog vast zit met die andere schroef (toch voor de zekerheid horizontaal houden)
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Schumi28 schreef:Ik weet niet hoe groot de schroefjes zijn, maar kan je er geen tangetjes omheen krijgen om daarmee te gaan draaien?


Dit zou ik ook proberen, mocht dat niet lukken kun je proberen het plankje waar het model op zit aan gort te knippen/zagen en dan de schroef met een tang vastpakken, dan heb je meer grip en kan je meer kracht zetten. Maar waarschijnlijk is dit een beetje radicaal en ook je plankje kan je dan wel weggooien!

Succes in ieder geval!
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

dat laatste zou ik niet doen aangezien je dan geen OVP model meer hebt!!
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5186
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

In dat geval zou ik alleen rondom het schroefje het plankje doorboren, tot op die manier dat je een rond stukje uit het plankje kan halen.

Op deze manier kan je de schroef volledig vastpakken met een tang en als je de auto er weer op schroeft dmv hulpstukjes plastic te lijmen aan de onderkant zie je niks van de schade.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik gebruik altijd een gewone grote schroevendraaier. Ik heb wel zo'n setje met van die kleine schroevendraaiertjes, maar daar kun je absoluut geen kracht mee zetten en met een gewone grote kruiskop wel. En die past meestal ook (behalve als het gat in de bodemplaat erg klein is).
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
Cedrick
Berichten: 476
Lid geworden op: do 30 sep 2004 20:24
Schaal: 1:43
Locatie: Lede (B)

Bericht door Cedrick »

Jos schreef:een veis is dat een schroef trouwens :mrgreen:

wat je nog zou kunnen doen is een nieuwe schroef in dat andere gat schroeven, en dan de slechte schroef los proberen te krijgen door heel veel kracht op het kunststof plaatje uit te oefenen tijdens het losdraaien. Met het model kan nix gebeuren aangezien het nog vast zit met die andere schroef (toch voor de zekerheid horizontaal houden)


Is zo typisch Belgisch e, wij moeten altijd zo een raar woord voor iets kunnen vinden he :mrgreen:
Gebruikersavatar
Yurinator
Berichten: 367
Lid geworden op: zo 25 jan 2004 11:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Yurinator »

Bedankt voor de tips (en toekomstige tips, alhoewel het de eerste keer is in jaren dat ik zoiets mee maak). Papa heeft op zijn praktijk kleine diamantboortjes en daarme gaan we na Kerst de kop van de "schroef" (was vergeten dat veis een Vlaams woord is :) ) af te zagen en dan zo hem eruit proberen te draaien met een tang. De kop is namelijk plat en te dicht tegen de plastic. Indien dat niet werkt kan ik nog altijd de bodem kapot maken maar dat zou jammer zijn idd. Nogmaals bedankt, hopelijk kan deze thread ook anderen in de toekomst helpen.
Gebruikersavatar
c3ke
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 01 dec 2004 22:01
Locatie: Mechelen(Belgie)

Bericht door c3ke »

Vraagje wat betekend eigenlijk OVP?Originele verpakking?
BMW M3 GTR STREET.
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

Juist, het antwoord geef je al: Originele verpakking.

Nog een bekende term is MIB (Mint in Box) oftewel Nieuwstaat in originele doos(je).
Gesloten