F93A - decals (blazen) - Help!!

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim83
Berichten: 447
Lid geworden op: za 19 feb 2005 16:53
Locatie: Mechelen
Contacteer:

F93A - decals (blazen) - Help!!

Bericht door Wim83 »

Ik ben begonnen met m'n F93A 1/18 te voorzien van Marlboro decals. Nu ik het model nog eens van dichtbij heb gezien is mij opgevallen dat onder de grote witte band een vrij grote luchtblaas zit (vanonder de 'alesi' tot net voor de 'fiat'). Help!!!

Wat kan ik het beste doen??

1) er moeten tóch marlboro decals over --> een barstje maken op die plaats?
2) gewoon laten en hopen dat't niet verder gaat
3) iets van decal softener ofzo opdoen?
4) ...?
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

een foto zou helpen wim..

Het is me even niet duidelijk of je de decal eraf haalt en een nieuwe witte decal erop doet, maar dan mét marlboro erop, of dat je puur en alleen zwarte marlboro letters op de al bestaande witte decal plakt.

In het eerste geval de hele decal eraf halen met microsol/microset (ff op het flesje kijken, haal het altijd door de war..) en de nieuwe decal erop plakken. Mocht de decal met de luchtbel eronder moeten blijven zitten, dan zou ik aan een rand zo dicht mogelijk bij de luchtbel microsol/microset aanbrengen totdat de decal een beetje week wordt en je hem een beetje omhoog kan tillen. Dan gewoon de luchtbel naar die kant brengen en hem "wegverven", en de decal met microsol/microset weer vastzetten.

edit: ik heb even op je site naar het model gekeken. Je zou de witte decal van de bovenkant met microset/sol kunnen bewerken, let er wel op dat je de decal niet scheurt, in denk dat hij helemaal rondom de auto loopt en daarom maar beperkt rekbaar is. Mocht je dit niet aandurven dan zou je kunnen proberen op een plaats waar de marlboro overheen komt met een heel scherp mes een heel klein sneetje te maken. Let wel op dat het gedeelte waar de luchtbel zat niet meer plakt en je dus evengoed dit gedeelte met microset/sol vast moet zetten..

ik zou snijden pas als laatste optie nemen..Je moet er in elk geval wat aan doen, omdat de al bestaande luchtbel door temperatuurverschillen kan groeien/krimpen en zo mogelijk de decal beschadigen of zorgen voor nog meer/grotere luchtbellen
Gebruikersavatar
Wim83
Berichten: 447
Lid geworden op: za 19 feb 2005 16:53
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

Bedankt Jos!
Op de foto's valt het een pak meer op dan in't echt... :?
Jos, die microsol, is dat decal softener?? Heb onderstaand potje van lokale modelboer... Is dat hetzelfde?
Weet niet hoe pics te posten, dus hier zijn de links

http://users.pandora.be/crazyhorse/prob1.JPG
http://users.pandora.be/crazyhorse/prob2.JPG
http://users.pandora.be/crazyhorse/prob3.JPG


Kan alle hulp gebruiken! :cry: :pray:
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

de microset/microsol zijn een soort van decalsoftners ja .Met jouw potje heb ik nog nooit gewerkt, weet niet of dat schadelijk is op de lange termijn etc. Je hebt namelijk ook decal softners die de hele decal meteen verkloten, dus kijk uit... Met de Microscale producten hebben meerdere mensen hier positieve ervaringen. Met de microscale producten kun je trouwens zowel decals loshalen als weer beter laten hechten.

ik zou de luchtbel bij "alesi" via de inkeping bij de airbox tackelen, die bij fiat zou van de onderkant moeten kunnen.

Trouwens kijk uit, de auto is wat waard!!!


[MOD-EDIT]Reclame uit bericht verwijderd. Muiter
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Micro Set is om decal aan te brengen.
Micro Sol is softener, dus om decal week te maken.

Zoals Jos al zegt zijn sommige softeners nogal agressief. Micro Sol is daarintegen "vrij rustig" in gebruik. Daar wil ik mee zeggen dat je de vloeistof in meerdere keren aan kunt brengen om het gewenste resultaat te verkrijgen. Bij andere vloeistoffen wil het nog wel eens gebeuren dat de decal zelfs samentrekt of opkrult. Je moet er terdege rekening mee houden dat deze bewerking onomkeerbaar is. :!:
Ik ken jouw merk vloeistof ook niet, en zou het op zijn minst even op een "sloper" uitproberen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik ken dit soort "bellen"... en ook ik zo geen ander spul gebruiken dan MicroSol... en hééél voorzichtig zijn....

je kan de microsol aanbrengen met een zacht penseel en heel voorzichtig over de decals strijken. Je moet ervoor zorgen dat de softner ook onder de decals komt. Hiervoor zou je hem bij de naden van de airbox een druppeltje moeten opzetten die dan door de naad onder de decals wordt gezogen door de capilaire werking...

Als de decals hard is, gewoon afblijven.. niet gaan drukken, want dan scheurt hij zeker... eerst microsol aanbrengen en wachten tot de decals zacht geworden is. dan met een zacht penseel zachtjes drukken tot de decal overal aangedrukt is... laat de haartjes van je penseel het werk doen...

veel succes...

p.s. wat is het voor model... merk & schaal ?
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

Wim83 schreef:Bedankt Jos!
Op de foto's valt het een pak meer op dan in't echt... :?
Jos, die microsol, is dat decal softener?? Heb onderstaand potje van lokale modelboer... Is dat hetzelfde?
Weet niet hoe pics te posten, dus hier zijn de links

http://users.pandora.be/crazyhorse/prob1.JPG
http://users.pandora.be/crazyhorse/prob2.JPG
http://users.pandora.be/crazyhorse/prob3.JPG


Kan alle hulp gebruiken! :cry: :pray:



Ik heb hetzelfde model. Maar als ik deze witte band zo bekijk, dan zou ik de blaar bij jouw model gewoon laten zitten. Je geeft zelf al aan, dat het je pas is gaan opvallen toen je van plan was om Marlboro decals te willen plaatsen en ook dat het op de foto's erger uit ziet, dan in werkelijkheid.
Deze witte band lijkt mij een zeer gevoelige vliesdecal te zijn en de blaar staat ook onder spanning. Indien je deze blaar gaat bewerken, dan ga je volgens mij toch de decal beschadigen. Mogelijk plooien en/of scheuren. Dan heb je een beschadiging en dat valt altijd direkt op en is zeker niet meer te herstellen.
Gebruikersavatar
Wim83
Berichten: 447
Lid geworden op: za 19 feb 2005 16:53
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

de blaas is niet hard, als je erop drukt beweegt ze wel wat. Dat barstje erin heb ik gisteren gemaakt door erop te drukken. Ik kan via dat barstje de lucht er wel uitdrijven dan...

Zijn het deze 2 producten, onderaan?
http://www.chimneyvilledecals.com/chvl.misc.decals.html
Plaats reactie