plakkers verwijderen

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

plakkers verwijderen

Bericht door coolpappa04 »

hallo ,ik heb net een nieuw schaalmodel gekocht maar natuurlijk waren er weer van die vervelende plakkers om bv de deuren toe te houden,als je ze er af trekt krijg je altijd zo van die vervelende plakken,met wat krijg ik die er het beste af?tinner misschien
greeting peter
[MOD-EDIT]: verplaatst naar de kennisbank uit de pits, door schumi28
Afbeelding
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

thinner kan de lak aantasten, volgens mij gaat het het beste met wasbenzine
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

motorhead schreef:thinner kan de lak aantasten, volgens mij gaat het het beste met wasbenzine

bedankt voor je snelle reactie,inderdaad,even met een beetje "petrol zoals ze in belgie zeggen"van de zibro'camine en effectief alles is weg,de geur neem ik er wel bij
groetjes peter :thump_up: :dance:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Chemische middelen zijn leuk, maar op de langere termijn kunnen ze je model behoorlijk aantasten. Alle op petroleum gebaseerde oplosmiddelen tasten kunststof aan, dus daar moet je behoorlijk mee oppassen.

Meestal verwijder ik de stickers door er héél zachtjes aan te trekken, het meeste van de kleefstof blijft dan wel op de sticker zitten. De rest verwijder ik door er opnieuw een vers stukje sterk plakband overheen te plakken en dan deze er weer af te trekken, meestal blijft de kleefstof dan aan het plakband zitten.
Na een paar keer te herhalen is de kleefstof er wel af. Ook hier niet te ruw trekken, maar rustig aan....

Met oplossmiddelen blijft gevaarlijk. Zekers omdat fabrikanten steeds vaker wisselen van verfsoort. Wat de ene keer super werkt, loopt de volgende keer uit op een catastrofe...

Het enige wat echt helpt is klagen bij de fabrikanten en leveranciers... zo is Autoart ook overstag gegaan en heeft beter stickers gebruikt bij de latere modellen, en gebruikt ze nu nog zelden. Ook de nieuwe manier van het bijeenhouden van de motorkap en kofferdeksel door het ijzerdraadje dat inwendig door het model loopt is het gevolg van klachten van verzamelaars... De oude plastic banden om het model beschadigde het model, en door klachten bij AA hebben ze iets anders bedacht.
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

Curbstone Models schreef:Chemische middelen zijn leuk, maar op de langere termijn kunnen ze je model behoorlijk aantasten. Alle op petroleum gebaseerde oplosmiddelen tasten kunststof aan, dus daar moet je behoorlijk mee oppassen.

Meestal verwijder ik de stickers door er héél zachtjes aan te trekken, het meeste van de kleefstof blijft dan wel op de sticker zitten. De rest verwijder ik door er opnieuw een vers stukje sterk plakband overheen te plakken en dan deze er weer af te trekken, meestal blijft de kleefstof dan aan het plakband zitten.
Na een paar keer te herhalen is de kleefstof er wel af. Ook hier niet te ruw trekken, maar rustig aan....

Met oplossmiddelen blijft gevaarlijk. Zekers omdat fabrikanten steeds vaker wisselen van verfsoort. Wat de ene keer super werkt, loopt de volgende keer uit op een catastrofe...

Het enige wat echt helpt is klagen bij de fabrikanten en leveranciers... zo is Autoart ook overstag gegaan en heeft beter stickers gebruikt bij de latere modellen, en gebruikt ze nu nog zelden. Ook de nieuwe manier van het bijeenhouden van de motorkap en kofferdeksel door het ijzerdraadje dat inwendig door het model loopt is het gevolg van klachten van verzamelaars... De oude plastic banden om het model beschadigde het model, en door klachten bij AA hebben ze iets anders bedacht.


ja inderdaad,vooral aa hebben zo van die hardnekkinge stikkers, bij de db5 van james bond was het met die losse stukjes van het open dak en zo echt niet te doen,en je hebt gelijk dat het met die nieuwe modelletjes een ander systeem is (met ijzerdraad) mijn evo 8 en mercedes evo2 waren al zo voorzien,alleen vraag ik me af dat je geen nieuwe plakken maakt door nieuwe klevers te gebruiken om de oude te verwijderen,ik heb eens wat info ingewonnen bij een garagist en die zei dat met wasbenzine (witte diesel voor verwarmingskachels)men weinig kan misdoen omdat dit een voedende werking geeft op de lak,dit gebruiken ze regelmatig om nieuwe auto's te ontvetten
groetjes peter
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

coolpappa04 schreef:ik heb eens wat info ingewonnen bij een garagist en die zei dat met wasbenzine (witte diesel voor verwarmingskachels)men weinig kan misdoen omdat dit een voedende werking geeft op de lak,dit gebruiken ze regelmatig om nieuwe auto's te ontvetten


Ik denk niet dat je de lak van een echte auto moet vergelijken met die van een modelauto. :think: Echte auto lak heeft veel meer te verduren en is vele malen sterker en dikker.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Paul die avatar van jou ziet er bekend uit, maar ik kom er niet op, waar is ie van?
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

St. Paul schreef:
coolpappa04 schreef:ik heb eens wat info ingewonnen bij een garagist en die zei dat met wasbenzine (witte diesel voor verwarmingskachels)men weinig kan misdoen omdat dit een voedende werking geeft op de lak,dit gebruiken ze regelmatig om nieuwe auto's te ontvetten


Ik denk niet dat je de lak van een echte auto moet vergelijken met die van een modelauto. :think: Echte auto lak heeft veel meer te verduren en is vele malen sterker en dikker.


Het zou ook een beetje jammer zijn als je bij het tanken een beetje benzine of diesel morst op de lak en dat deze dan meteen naar de ***** is... Maar inderdaad, de meeste modellen zijn niet met autolak gespoten...

Hoe dan ook loop je een risico met chemische oplosmiddelen. En als je goed plakband gebruikt, blijft daar niets van achter op je model...
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Peter Parker schreef:Paul die avatar van jou ziet er bekend uit, maar ik kom er niet op, waar is ie van?


Millennium :lol: (Frank Black)
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Gewoon met lampenolie... geen probleem, ook later niet.
Ik heb een kunst-stof 1:10 model van Carson helemaal ontstickerd met gewone lampenolie... Het model is van fabriek af gespoten en tot op de dag van vandaag nog :thump_up:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Opel-DTM schreef:Gewoon met lampenolie... geen probleem, ook later niet.
Ik heb een kunst-stof 1:10 model van Carson helemaal ontstickerd met gewone lampenolie... Het model is van fabriek af gespoten en tot op de dag van vandaag nog :thump_up:


Ook hier moet ik toch waarschuwen.. niet alle modellen worden met dezelfde lak gespoten... Sommige lakken kunnen er zonder problemen tegen, en sommige worden zacht en andere lossen gewoon op...

Ook met kunststof moet je oppassen...

Het beste advies dat ik je kan geven is het gewoon proberen op een stukje aan de onderkant van je model... Mocht het dan toch niet goed gaan dan zie je er in ieder geval niets van...
Blijft het goed, dan kan je er de rest van je model mee doen....
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Curbstone Models schreef:Het beste advies dat ik je kan geven is het gewoon proberen op een stukje aan de onderkant van je model... Mocht het dan toch niet goed gaan dan zie je er in ieder geval niets van...
Blijft het goed, dan kan je er de rest van je model mee doen....


Ik sluit me hier bij aan... :mrgreen:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik ben ook blij dat de meeste AA-modellen tegenwoordig in polystyreen dozen zitten. Beschadigt niet en geen stickers, ijzerdraad of bandjes nodig.

Ik gebruik overigens voor het verwijderen van lijmresten ook geen oplosmiddelen. De tip om tape te gebruiken vind ik een goede, maar pas op bij bestickerde race- of rally-modellen!
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

tom schreef:Ik ben ook blij dat de meeste AA-modellen tegenwoordig in polystyreen dozen zitten. Beschadigt niet en geen stickers, ijzerdraad of bandjes nodig.

Ik gebruik overigens voor het verwijderen van lijmresten ook geen oplosmiddelen. De tip om tape te gebruiken vind ik een goede, maar pas op bij bestickerde race- of rally-modellen!


Alleen de millennium reeks zit toch in dit soort dozen :?:
Plaats reactie