resin hoe werkt het?

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
powerline
Berichten: 74
Lid geworden op: do 14 apr 2005 14:15
Locatie: heemskerk

resin hoe werkt het?

Bericht door powerline »

ik heb een vraagje over resin, is het makkelijk te gebruiken om bv een racestoel na te maken met een mal en hoe werkt dat precies? en is resin duur in aanschaf?
grt stephan.
powerline. bouw eens een modelauto om ! , dat is een stuk goedkoper dan een 1:1 auto tunen :) :P
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

op het (franstalige) forum van f1passion.com staat wel ergens een thread over hoe je met giethars kan werken. Over resin weet ik geen bronnen
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Resin is kunsthars, dus het zal wel op het zelfde neerkomen.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het maken van een mal voor resin is een hel
het gieten van resin in de mal is een hel
het verwijderen van de mal waarin resin is gegoten is een hel

en wat je gegoten heb ik vaak zo slecht van vorm dat je toch nog met een vijl aan het werk moet....

het werken met resin vereist geduld en ervaring. maar als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, kan je er best kleine onderdelen mee kopieren. Het maken van komplete body's voor wagens is wat ver gegrepen. Vergeet niet dat resin in de meeste gevallen in metallen mallen gegoten wordt, en zelfs dat krijgen sommige fabrikanten niet onder de knie, laat staan een amateur als wijzelf..
powerline
Berichten: 74
Lid geworden op: do 14 apr 2005 14:15
Locatie: heemskerk

Bericht door powerline »

Curbstone Models schreef:Het maken van een mal voor resin is een hel
het gieten van resin in de mal is een hel
het verwijderen van de mal waarin resin is gegoten is een hel

en wat je gegoten heb ik vaak zo slecht van vorm dat je toch nog met een vijl aan het werk moet....

het werken met resin vereist geduld en ervaring. maar als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt, kan je er best kleine onderdelen mee kopieren. Het maken van komplete body's voor wagens is wat ver gegrepen. Vergeet niet dat resin in de meeste gevallen in metallen mallen gegoten wordt, en zelfs dat krijgen sommige fabrikanten niet onder de knie, laat staan een amateur als wijzelf..


oke dat moedigt mij niet echt aan om er mee aan de slag te gaan, maar goed dan weet ik in elk geval waar ik aan begin als ik het het toch ga doen :( maar goed als iemand nog een ander giet spulletje heeft laat het me maar weten :thump_up:
powerline. bouw eens een modelauto om ! , dat is een stuk goedkoper dan een 1:1 auto tunen :) :P
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het resin is niet het probleem bij gieten, maar de mal...

Bij professionele diecasters worden stalen mallen gebruikt, dat zou voor een amateur de nodig uurtjes dremelen (nieuw woord voor de DvD) in de schuur betekenen. Meestal is een siliconenmal de enige optie voor het maken van een onderdeel... en dat is best moeilijk om die mal vormvast te krijgen.

Ook kan je hiermee geen onderdelen maken die rondom vorm moeten krijgen, omdat het lastig (lees bijna onmogelijk) is om een mal te maken van bijvoorbeeld een wielophanging waarbij de mal het gewenste object geheel moet omsluiten... Je kan dus alleen grove onderdelen of vormen maken.

En dan is er nog het probleem van pinholes in je gietwerk, een fout die meestal pas zichtbaar wordt als je begint met lakken...

Al met al dus een moeilijke gelegenheid... en een Z-printer is voor de meeste amateurs ook buiten het budget...

Mocht je het toch gaan proberen, dan heeft WILSOR een aantal producten die je zou moeten hebben... http://www.wilsor.nl
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Resin, giethars, epoxy, er wordt allemaal hetzelfde mee bedoeld.

Grofweg heb je 3 types hars die gebruikt worden:

epoxyhars:
Voordeel: krimpvrij, reukarm.
Nadeel: duurt lang voor het uitgehard is, en uit de mal te nemen is.

polyester:
Voordeel: snel hard, goedkoop.
Nadeel: krimpt, genereert veel warmte, kan krom trekken, stinkt, aanwezige styreen tast mallen aan.

polyurethaan:
Voordeel: snel hard, reukarm.
Nadeel: krimpt, alhoewel minder dan polyester

In de modelbouw wordt meestal polyurethaan gebruikt. De gietseltjes die ik maak, maak ik uit epoxy.

De mal kan uit veel materialen bestaan, maar voor ingewikkelde delen is siliconenrubber of latexrubber het meest geschikt. Latexrubber is minder sterk.

Je kan een zelfdragende mal gieten uit siliconenrubber, maar dat kost veel rubber, en dat is duur. (tussen de 20 en 30 euro / kg). Zelf heb ik net een malletje van 7 kg gegoten, en een ander van 3 kg. Dan gaat het hard...

Je kan ook het object een aantal keer bestrijken met siliconenrubber, en dan erachter een steunmal van bijv polyester of gips maken.

Voor bijv. een stoeltje moet je een gedeelde mal maken. Dit is nog iets meer werk. Een mooie beschrijving heb ik eens op een site gevonden van een verfboer voor de modelbouwer, weet alleen niet meer welke... Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Oja, een klein probleempje voor de thuisgieter vormt idd de lucht, welke in de producten zit (danwel door de productie, danwel door schudden of mengen). De ontstane pinholes zijn een regelrechte ramp.

De enige manier om dit te voorkomen is de aangemaakte hars en ook de siliconen voor de mal, in een vacuumstolp te plaatsen. Siliconen is zo dik, dat we dit rustig een half uur tot een uur laten staan. De luchtbellen worden door het vacuum groter, en op een gegeven moment is de onderdruk zo groot, dat de bellen ploffen. De onderdruk die je nodig hebt, is behoorlijk. Hier op mijn werk heb ik er een speciale pomp voor, die tot 2 mbar absoluut pompt.
Plaats reactie