Hobbygereedschap: Dremel of ander merk?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hobbygereedschap: Dremel of ander merk?

Bericht door bigodino »

wie heeft ervaring met zo'n hobbygereedschap apparaatje? Is Dremel de beste keus, of kun je ook een ander goedkoper merk nemen (ik zag er eentje van Ferm in de aanbieding) en zoja, zijn eventueel de accessoires uitwisselbaar? Ik heb bijvoorbeeld zelf een relatief goedkope boor, maar dankzij de juiste (goede kwaliteit) boortjes, werkt het toch goed. Geldt dit ook voor zo'n hobbygereedschapapparaatje?

Zijn er nog meer tips (welke accessoires zijn aan te bevelen)? Zo'n flexibele slang bijvoorbeeld?

Alvast dank voor alle tips! :worshippy:
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Zelf heb ik deze:

Afbeelding

Een uitstekend dingetje voor het hobbywerk, ik weet niet wat het verschil is met een Dremel, misschien de naam? of dat er draadloze, of met display zijn. Maar ik ben zeer tevreden of het apparaatje :thump_up: en het uitwisselen heeft bij mij tot nu toe geen problemen gegeven.
Gebruikersavatar
tifosi_forever
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 22 dec 2004 11:06
Locatie: Aalst

Bericht door tifosi_forever »

Ik heb net dezelfde als Markopolo, maar dan van het "merk" topcraft, ooit eens gekocht in de Aldi :D en het voldoet perfect voor het hobbywerk.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Heb ook zo'n goedkoop dingetje. Ik moet zeggen bevalt me prima. 8) 8)
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

idem dito, goedkoop geval doet t goed, en bij de gamma/praxis materiaal voor te krijgen dat past :thump_up:
jarnos
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 14:15
Locatie: Nieuwegein

Bericht door jarnos »

Kun je deze apparaatjes ook gebruiken om in een diecast model te slijpen/zagen? (en dan vaker dan één keer :mrgreen: ) Dak eraf/voorschermen uitsnijden en dergelijke?
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

tifosi_forever schreef:Ik heb net dezelfde als Markopolo, maar dan van het "merk" topcraft, ooit eens gekocht in de Aldi :D en het voldoet perfect voor het hobbywerk.


Dito. Misschien als je serieus geld verdient met bouwen dat een échte Dremel een goed idee is?
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik heb ook het goedkopere merk. En het bevalt me uitstekend. Het is hetzelfde idee als de (veel duurdere) Dremel, maar dan stukken goedkoper.
Wat misschien wel een voordeel is: De accecoires van dremel kun je gewoon kopen, want die passen ook in het goedkopere merk. Bij mij is dat tenmiste hetzelfde.
Ook de flexibele slang is erg makkelijk, omdat je het apparaat niet zelf in de hand hoeft te houden, maar die hang je in een houdertje en je hebt daardoor wat meer bewegings vrijheid.

Kun je deze apparaatjes ook gebruiken om in een diecast model te slijpen/zagen? (en dan vaker dan één keer ) Dak eraf/voorschermen uitsnijden en dergelijke?
Dat kan wel, maar dan zul je wel even moeten uitzoeken welk slijpertje (is dat Nederlands? :eh: ) het beste wil, omdat er ook vrij dunne inzitten die binnen de kortste keren breken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

jelmer schreef:Dat kan wel, maar dan zul je wel even moeten uitzoeken welk slijpertje (is dat Nederlands? :eh: ) het beste wil, omdat er ook vrij dunne inzitten die binnen de kortste keren breken.

Daar snij je een punt aan. :mrgreen:
Het is wel aan te raden om bij dit soort hoge snelheids gereedschappen een veiligheidsbril te dragen. Bij het verlagen van mijn Lotus Esprit van Jantje Lammers brak er i.d.d. namelijk een stukje slijpschijf af. Door de hoge snelheid ketste dit tegen mijn borst. Ik kan je zeggen dat je dit eventjes voelt.
Mocht dit echter in je ogen terecht komen, kun je het schudden. Ik draag sindsdien een veiligheidsbril.
Voorkomen is beter dan genezen.

p.s.
Ik heb overigens ook een Ferm (van de Kijkshop) en bevalt ook zéér goed. Voor het prijsverschil met een échte Dremel heb ik 6 miljoen :mrgreen: accessoires gekocht, die allemaal passen. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ik heb een Dremel, een Proxxon en een onbestemd merk... De Dremel doet het vooral goed als je iets wilt doorslijpen. Lekker sterk dingetje..

De Proxxon is eigenlijk het mooiste... traploze toerenregeling en de spulletjes van Dremel passen er gewoon in.. Je kan door de traploze toerenregeling vooral lekker gaatjes boren met kleine boortjes ( <0,5 mm ) zonder dat ze breken... De Dremel is daarvoor iets te grof en gaat eigenlijk al te snel op stand 1.

Het onbestemde merk gebruik ik vooral om mee te schuren... gewoon 2 standen.. snel en absurt snel... maar met een 600 schuurpapiertje erop geplakt wel bijzonder goed..

En doordat ik er meerdere heb (waar overigens in allemaal de spullen van Dremel gebruikt kunnen worden) hoef je niet steeds te wisselen..

Als ik er één uit zou moeten kiezen... dan zou het de Proxxon worden...

en een veiligheidsbril is geen overbodige luxe... de slijpschijf kan inderdaad makkelijk stukbreken.. en dat wil je niet in je ogen krijgen...
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Bedankt voor alle tips! :thump_up:

Het is de Ferm geworden. De Dremel was 6x zo duur :shock: en ik geloof best dat er kwaliteitsverschil zal zijn, maar als ik het zo lees voldoet de Ferm voor onze hobby prima.

Ook bedankt voor de veiligheidstip! :angel:
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Die Ferm is die net zo dik als een Dremel?

Zelf heb ik hier een Handywork, deze is zo dik als het handvat op een fiets. Traploze toerenregeling zit er ook op. Vooraan is die gemakkelijk vast te houden....
Plus een groot aantal spullen erbij...

Ik weet niet waar ze te koop zijn... Ik heb hem van de groothandel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Bericht door coolpappa04 »

mijn ombouw van de 911 heb ik gedaan met een black & decker heel goed toestelletje en je kan er véél onderdelen voor krijgen,ik denk maar ben niet zeker dat dremel schijfjes en dergelijke er zelfs in passen :lol:
Afbeelding
jarnos
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 14:15
Locatie: Nieuwegein

Bericht door jarnos »

En voor het slijpen in een diecast,moet je dan zo,n schijfje gebruiken die ook op een grote flex zit,of zo,n ijzeren schijfje met die hele kleine tandjes(net als een ijzerzaag zeg maar)
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik vind vooral de flexibele slang een +punt, houd beter in de hand dan het hele apparaat. Zeker als je precisie wek moet verrichten. :thump_up:

Matt Modelautos schreef:p.s.
Ik heb overigens ook een Ferm (van de Kijkshop) en bevalt ook zéér goed. Voor het prijsverschil met een échte Dremel heb ik 6 miljoen :mrgreen: accessoires gekocht

:lol: :lol:
Plaats reactie