Affijn, het is ook nog eens mijn eerste serieuze ombouwproject en dan meteen maar een dubbele!

Als basis neem ik de Kyosho Ferrari 308 GTB schaal 1:18. De modellen zijn inmiddels aangeschaft. Een gele die origineel blijft (berlinetta) en twee rode.

De ene rode GTB blijft rood, maar wordt een GTS (met targa dak. Ferrari noemt dat spider in dit geval).
De andere wordt een rally uitvoering in blauwe Pioneer kleuren, de 308 GTB/M (M voor Michelotto, de "huistuner" van Ferrari

Het demonteren van de modellen viel niet mee. Er zitten talloze schroefjes in van diverse afmetingen en als het er echt op aan komt, is er ook veel lijm gebruikt. Voorzichtigheid geboden dus!
Omdat het de bedoeling is de modellen ook weer in elkaar te schroeven

project 1: 308 GTB naar GTS (targadak):
Voor het maken van het targadak was ik niet geduldig genoeg om het model helemaal te demonteren en dus ging de zaag erin!

Nadeel is dat er enorm veel fijn metaalzaagsel vanaf komt, dus heel het (geflokte) interieur zat onder!

Het interieur is nu helemaal zwart, wat ik een beetje saai vind. Daarom worden de stoelen en portierpanelen beige (tan). De voorruitstijlen worden zwart.
Daarnaast heeft de targa uitvoering geen zijruitjes achter, maar louvres. Deze heb ik van een donorauto gehaald, een Anson 328 GTS. Ik ben er dan nog niet, want e.e.a. moet nog netjes afgewerkt worden waar normaal de deurstijl zat. Dit wil ik gaan doen met plastic strips (styreen), metalen buis en misschien putty.
Ook de zijruiten heb ik bewerkt. Met een dremel heb ik deze weggezaagd, zodat alleen de kleine driehoek ruitjes overblijven.

Zo moet het resultaat uiteindelijk worden:

project 2: 308 GTB naar 308 GTB/M (rallyuitvoering):
De rallyuitvoering heeft een aantal gemeenschappelijk zaken met de Lancia Stratos. Daarom heb ik een Solido versie als donormodel gekocht.
Ik ga de wielen en lampenset gebruiken en nog wat kleine dingen. De wielen worden goudkleurig.

Ook heb ik sportstoelen (van donormodel) en vierpuntsgordels gekocht De stoelen worden rood en ik wil ze flokken.

Het geflokte zwarte interieur van Kyosho ga ik juist ontflokken (ik denk dat ik hiervoor de dremel gebruik met schuurtol), omdat dit in de rallyuitvoering kaal en metaalkleurig is.
Het overzetten van de wielen is niet simpel, omdat Kyosho en Solido totaal verschillende methoden gebruiken. Uiteindelijk heb ik de wielophanging van de Kyosho redelijk moeten slopen om er iets mee te kunnen, zie foto.

Verder wil ik de motor en uitlaten (donor van Stratos) aanpassen en het dashboard. Ook zullen de wielkasten achter uitgebouwd moeten worden. Dit zal waarschijnlijk met styreen en putty gedaan worden en er komen rubber spatlappen onder.
Wat betreft de bestickering zat ik natuurlijk met een probleem: hoe kom ik daar aan in de juiste schaal?? Ik had eerst als donormodel een Bburago model in 1:24 gekocht, maar daar had ik niet zoveel aan. Tot ik op het modelbrouwersforum zag dat exact dit model gebouwd werd!
Welliswaar in schaal 1:24, maar ik heb vervolgens contact gezocht met de modelfabrikant (racing43) en zij waren zo vriendelijk om mij een bouwtekening van de decalsheet te mailen!

Omdat deze tekening vectorieel is, kon ik deze opblazen naar de juiste schaal zonder kwaliteitsverlies. Tenminste, ik kon dat zelf niet maar Hanjo van het modelbrouwrsforum wel en hij kan ook de decalsheet in kleur op een professionele printer maken (wit op doorzichtig vel). Na een proefdrukje (zwart/wit) heb ik e.e.a. gepast op het Kyosho model en na wat aanpassingen is het nu even afwachten op de uiteindelijke decalsheet.

Het toeval wil dat een exacte versie van dit model (308 GTB/M) onlangs gekocht is door een Nederlander en deze wordt nu gerestaureerd. Ik heb al heel wat referentiefoto's maar hopelijk kan ik er zelf nog wat meer maken (met name van het dashboard).
Zo moet het model er uiteindelijk uit gaan zien:

Nogmaals wil ik vermelden dat het een hele tijd kan gaan duren voordat het allemaal klaar is. Geduld is een schone zaak en haastige spoed...

p.s. ik houd heel wat donoronderdelen over. Die wil ik voor het opvolgende project gebruiken, een garagediorama! Maar eerst dit maar eens afmaken

----
Update 14-9-2005:
Ik heb wat kleine zaken gedaan voor de rallyversie.
De velgen zijn goudkleurig geverfd. De oorspronkelijk gele kleur was een goede ondergrond en het goud dekte in 1 keer. Omdat de wielmoeren en centercap zwart zijn, heb ik de verf er met een naaldje zoveel mogelijk rond weggehaald en vervolgens zijdemat zwart geschilderd. Dat met het naaldje was nodig, omdat anders er teveel detail verloren zou gaan.
De stoelen heb ik ook deels aangepakt. Ik heb aan de onderzijde twee geleiders weggevijld, zodat ze op de bodem bevestigd kunnen worden. In de zitting zit een gat voor de vijfpuntsgordel. Omdat er echter vierpuntsgordels in komen (zie foto), heb ik het gat dichtgeplamuurd met Revell Plasto. Na het uitharden is nog een klein kuiltje ontstaan, dus dat moet ik nog een keer dichtplamuren en schuren.
De gordels zijn van Tremonia en er zit ook een pedalen setje bij. Ik ga overigens de rode gordelset gebruiken (de blauwe is reserve of voor een volgend project).
De stoelen worden eerst matrood geverfd en als het rode flockmateriaal binnen is (besteld via modelbrouwer site), gebruik ik een tweede laag verf als lijm voor de vlokken.

Het interieur heb ik helemaal ontdaan van het "tapijt" (zwart flockmateriaal), want de rally versie is van binnen helemaal kaal, op de versnellingstunnel na. Het tapijt heb ik verwijderd met een dremel en schuurpapier. Ik ga eerst een grondlaag van grijs aanbrengen en daarna een grijsmetallic. Het interieur moet er ongeveer als volgt uit komen te zien:

De voetplaat voor de navigator ga ik ook maken.
De body is helemaal ontdaan van onderdelen en klaar om in de thinner te gaan om ook de verf eraf te krijgen. Het demonteren van de onderdelen was een hels karwei! Kyosho bevestigt deze erg stevig met pinnetjes, schroefjes en lijm. Uiteindelijk is toch alles er heel afgekomen, zelfs de kleine zijknipperlichtjes (ongeveer 1mm doorsnede!)
Kleine update:
Ben met allerlei details tegelijk bezig en ook met het strippen van de body van verf. Dit gaat nog niet zo gemakkelijk bij Kyosho. De verf lijkt wel gecoat.
Anyway, de stoelen zijn geflokt. Zie foto's. Gaat vrij simpel (eerst rood verven en de vlokken nog in de natte verf strooien, flink dik en nadat de verf droog is, afkloppen).
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Update 2-8-2006: GTB naar GTS: de voorruitstijlen, louvres en B-stijlen zijn nu zwart geverfd. Later komen de zonnekleppen en binnenspiegel nog terug aan de voorruitstijl en rubberen afdichtingsstrips langs voorruitstijl en B-stijlen/dak.
Momenteel ben ik bezig met de portieren en de stoelen.