1/18 "showroom" diorama in aanbouw [update 11 jan]

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Rakesh_BMW

1/18 "showroom" diorama in aanbouw [update 11 jan]

Bericht door Rakesh_BMW »

Ik ben begonnen aan de bouw van een showroom voor 3x 1:18 modelauto's

Ik ga het plaatsen tegenover de "garage-diorama" (ook nog in aanbouw).

Ik ga de showroom een hele open uitstraling geven, dus ik zal veel plexiglas gebruiken :thump_up: , verder de volgende materialen;
-hout
-tapijt (=vloerbedekking in de showroom/ 1e etage)
-ledjes (verlichting van het hele complex)

Hier een ontwerpschets:
Afbeelding

De start

Ik heb een plaat "multiplex" van 51cm bij 31cm op maat gezaagt, en er vervolgens 4 pilaren op bevestigd.
Ik heb hierna de binnenzijde (in het zicht) van de pilaren lichtgrijs geverft.

Vervolgens heb ik de stroken plexiglas op hun plaats geplakt.
De plexiglas i.c.m de pilaren geven dus zo hun sterkte aan het gebouw, e wordt het dus 1 stevige "doos" :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga waarschijnlijk morgen een rol zelfklevende vilt halen (tapijt) en op de vloer bevestigen.

Maar tot zover de showroom, => kijk, geniet, en geef vooral je mening :thump_up:

**Update 19 okt**

Nou, aangezien de forummeeting al (bijna) voor de deur staat, heb ik besloten om maar (hard) verder te werken aan mijn diorama :mrgreen:

DEZE MOET ER NATUURLIJK BIJ STAAN :thump_up:

Ik heb boven de plexiglas stroken een rand van houten stroken gemaakt (zie onderstaande foto)
Dit is om de boven etage op te kunnen laten steunen......
Afbeelding
overigens zie je ook hier een rol "rode zelfklevende vilt
liggen..... dit word dus het tapijt op de bagane grond

Ik heb ook de totale achterwand gemaakt, als materiaal heb ik triplex genomen, en aangezien het al een mooie neutrale kleur heeft, zal ik dit NIET verven ofzo...., ik heb er wel 3 grote "spiegels" tegenaan geplakt.
Dit geeft de (kleine) showroom een grotere uitstraling
(dit zie je in de werkelijkheid ook heel vaak!!!)

Ik heb ook maar meteen een begin gemaakt aan de trap, dit wordt een 2-delige trap (deze wordt zwart/zilver geverft)
Ook zie je op 1 van de onderstaande foto's een stukje van het "tapijt" om alvast eff. de kleur te laten zien (ik vind het een hele chique kleur)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou... ik zou zeggen, geniet van de vorderingen, en ik zal snel weer updaten
(als o.a het tapijt erin ligt etc.)

**Update 27 dec**

Ben vandaag de hele dag bezig geweest met de trap naar de 1e etage...

Zie foto's en beschrijvingen.............

foto 1
hier wordt de trap trede voor trede in elkaar gezet...
Afbeelding

foto 2
hier is de trap geplaatst tegen de 1e deel van de reeds gebouwde trap...
Afbeelding

foto 3
hier heb ik de gehele trap zwart geverfd, en hij staat de drogen voor de ingang van m'n andere (garage) diorama...
Afbeelding

foto 4
de totale zwartgespoten trap heb ik geplaatst in de showroom, en de eerste verticale spijlen (trapleuning) heb ik geplaatst,
de totale trapleuning heb ik overigens gemaakt van sate prikkers...
Afbeelding

foto 5
hier is de totale trapleuning af... en klaar om zilver geverft te worden...
Afbeelding

foto 6
die totale trap naar de 1e verdieping is af!!!
de eerste deel van de trap is bekleed met vilt/tapijt,
de tweede deel van de trap heb ik "zwevend"gelaten,
en de leuning zilver geverfd...
en let ook op de prachtige BMW, het begint al aardig op een showroom te lijken...
al zeg ik het zelf......
Afbeelding

foto 7 (laatste weer voor vandaag) (aaahhh) (jammer)
het begin van de 2e verdieping... dit wordt het kantoor/ dakterras...
ik heb alvast een mooi hat gemaakt voor de overloop, en je ziet de trapleuning eruit steken...
Afbeelding

Ik ga nu verder werken aan de verlichting van de bagane grond...
En en start maken aan het kantoor...

**Update 9 jan**

Niet een super update, maar ik heb de basis al gelegd voor de kantoor/dakterras op de eerste verdieping.

Ik heb eigenlijk een soort geraamte gebouwd van houten latten.
en hier plak ik dan de muren tegenaan....
Afbeelding

Nu zie je duidelijker hoe groot het kantoor wordt, en de rest is over voor het dakterras.

Hier is de lijm volledig uitgehard, en heb ik de "showroom-diorama" eff uitgestald tegenover de "garage-diorama"
(laat je niet misleiden door de paarse BMW op de 1e verdieping, dit wordt dus het dakterras....)
Afbeelding

Zoals eerder vermeld komt er ook led-verlichting in het gehele complex. En om de bedrading/weerstanden/batterijen weg te werken, heb ik en soort "dubbele vloer constructie" gemaakt.

Dus tussen het plafond van de bagane grond - en de vloer van de eerste verdieping komt alles te liggen.
Op de volgende foto heb ik een stukje karton gelegd op het terras, dit is dus de werkelijke hoogte van de vloer, en daaronder komt dus de bedrading etc. en daarvan zal later dus niks meer te zien zijn !!!

Tevens heb ik ook simpel aangegeven hoe ik de ledjes zal plaatsen/aansluiten
Afbeelding

Nu ga ik me bezig houden met de buitenkant van het gebouw, ik ga een steenmotief creeeren, door steen voor steen (JA ECHT WAAR :cry: )de buitenkant te bemetselen, en ook de 4 palen worden bekleed met karton.

En verder ga ik de verlichting van de bagane grond plaatsen, zodat ik de vloer van de eerste verdieping eindelijk kan leggen........

**Update 11 jan**

Ik heb vandaag de helft van de achtermuur "bemetseld", en ik heb meteen de "geraamte" van de bovenste verdieping vaan een laagje verf voorzien (dus ook meteen de plafond van de bagane grond)

nou, dit is dan hoe ik te werk ben gegaan

stap.1 eerst witte papier tegen de muur geplakt (kleur van de voegen uiteindelijk)
Afbeelding

stap.2 daarna de stenen "uitsnijden" materiaal=soort karton
Afbeelding

stap.3 stenen geplakt over het witte papier heen, zo is er een muur ontstaan van ZWARTE STENEN/ WITTE VOEGEN
.......en er zijn meteen een stel kwajongens langsgeweest om me muur te bekladden met graffitti (overigens zelf ontworpen :mrgreen: )

Afbeelding

ik maak de muur trouwens wel nog tot helemaal boven af.......

en dan nog de bovengedeelte die ik geverfd heb

heb alles netjes geverfd zodat ik de bedrading van de verlichting kan zetten => zodat ik de ledjes kan aansluiten => zodat ik de permanente bodem van de kantoor/dakterras kan bouwen => zodat ik de muren van de kantoor kan bouwen => zodat.......ik TENMINSTE DOOR KAN GAAN whehehehehe !!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan de verlichting jongens.......

heb alvast 3 ledjes in de begane grond zitten, en 3 ledjes aan de zijkant van het gebouw ( daar komt de hoofd ingang)

de foto's zijn een beetje wazig soms, MAAR HET RESULTAAT MAG ER WEZEN !!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nou ik hoop dat jullie eeen beetje genoten hebben van het resultaat tot nu toe, ik ga pas in februari weer verder met de eerste verdieping...

laat weten wat jullie ervan vinden :dance:
Laatst gewijzigd door Rakesh_BMW op wo 11 jan 2006 23:55, 9 keer totaal gewijzigd.
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Mooi project. Misschien een kleine opmerking zijn 3 auto's niet teveel voor die oppervlakte :?:
Rakesh_BMW

Ricardo schreef:Mooi project. Misschien een kleine opmerking zijn 3 auto's niet teveel voor die oppervlakte :?:

Nou weet je wat het is, ik had de plaat al op maat gesneden omdat deze op de legplank moest komen waar ook al mijn garage staat, en helaas moet ik me aan die maat houden.

Maar in eerste instantie wou ik gewoon een soort van "vitrine box" maken, waarin ik dus 3x 1/18 modelauto's kon plaatsen naast elkaar.
Maar nu maak ik er dus een soort van combinatie van door er een showroom van te maken, dit geeft een meerwaarde eraan dan gewoon een "doos" :mrgreen: , e er komt een kantoortje/dakterras op de 1e verdieping :dance:

Maar ik zal anders eff. nog een foto plaatsen van die hele legplank inclusief de garage erbij, dan wordt het wel iets duidelijker :P

Toegevoegd na 4 minuten:

Hier nog een foto opgezocht van de hele plank.
Maar de schaal 1/18 maakt het lastig om al te groot te werken :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
De_Modelautogarage
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door De_Modelautogarage »

Leuk idee ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
De_Modelautogarage
1:43 -> 56
Tekno -> 7
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Ziet er een beetje vierkant uit, maar ga het zeker volgen!
Is zo'n plaatje plexiglas trouwens duur?
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Rakesh_BMW

JurrienK schreef:Ziet er een beetje vierkant uit

Na heel lang overwegen en veel kopzorgen, heb ik idd tog gekozen voor een rechthoekige gebouw i.p.v een BAL-VORMIGE/ STER-VORMIGE/ DRIEHOEK-VORMIGE................. :mrgreen:

Hahahaha, nee joh, maar het is toch de meest praktische vorm voor een showroom, of bedoelde JIJ iets anders :eh:

Ik vind het iig wel strak dat ie zo mooi recht en waterpas is :thump_up:

JurrienK schreef:Is zo'n plaatje plexiglas trouwens duur?

Uhm, ik weet iig wel dat ze niet al te goedkoop zijn.
Maar ik neem ze mee van me werk, wij gebruiken ze in de Halfords als tussen schotten in de schappen, en daarom hebben we allerlei lengtes :thump_up: .

Ik heb me "showroomgebouw" daarom ook moeten ontwerpen aan de hand va de beschikbare lengtes (30/50 cm)

p.s ik neem uiteraard wel splinternieuwe met beschermfolie mee, dus niet met krassen en vingerafdrukken van klanten :mrgreen:
caprigek

Bericht door caprigek »

mooi idee
ik wil natuurlijk wel op de hoogte blijven he

groet caprigek
all objects in the mirror will be soon

dissapear
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Zo, bijna 30 Euro voor een m2 plexiglas met dikte 2mm! Wel erg duur..
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Leuk idee om zo'n "kleine" showroom te doen! :mrgreen: maar zitten die ruiten al vast?? zo nee moeten die "pilaren"dan niet nog geschilderd worden??
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Ziet er zeer veel belovend uit :thump_up: :thump_up:
Hoe ga je de Ledjes aansluiten? Ben ik namelijk ook van plan, maar ben op gebied van elektra niet zo thuis :?
Rakesh_BMW

BMW M3 schreef:Leuk idee om zo'n "kleine" showroom te doen! :mrgreen: maar zitten die ruiten al vast?? zo nee moeten die "pilaren"dan niet nog geschilderd worden??

Ik ga aan de buitenzijde van de pilaren gewoon brede stroken karton over de ruiten heenplakken, maar om het effect ervan te zien, moet je me volgende update zeker in de gaten houde :dance:

Toegevoegd na 7 minuten:

jonnoT schreef:Ziet er zeer veel belovend uit :thump_up: :thump_up:
Hoe ga je de Ledjes aansluiten? Ben ik namelijk ook van plan, maar ben op gebied van elektra niet zo thuis :?

Ik ga in de showroom 4 ledjes aansluiten (5mm),
en in de kantoor (1e etage) ga ik 3 ledjes aansluiten (3mm).

IK boor gewoon simpelweg de gaten in het hout (3mm/5mm) en dan leg ik van bovenaf de ledjes er gewoon in :thump_up:

Maar hoe ik de bedrading/ weerstanden/ batterij/ schakelaar ga wegwerken zal ik uitgebreid behandelen als ik me met dit gedeelte ga bezighouden :mrgreen:

Hier heb ik eff. snel met paint :P een aansluitschema in elkaar geflanst
Afbeelding
ik hoop het hiermee voor jouw wat gemakkelijker gemaakt te hebben, en voor je weerstanden te berekenen, kan je natuurlijk ook altijd een beroep doen op de lokale electronica speciaalzaak :mrgreen:
fish88
Schaal: 1:43

Bericht door fish88 »

die boekenplank word echt mooi :thump_up: die garage en die showroom samen lijkt me echt mooi om te zien als alles klaar is. ga je er 1 geheel van maken dat ze allebei bij elkaar horen?
Rakesh_BMW

fish88 schreef:die boekenplank word echt mooi :thump_up: die garage en die showroom samen lijkt me echt mooi om te zien als alles klaar is. ga je er 1 geheel van maken dat ze allebei bij elkaar horen?

Dankjewel voor je compliment,

wat ik eigenlijk van plan ben is de showroom zo tevenover de garage te laten staan, en ertussen of een "asfaltlook" maken (verfen), of "gras leggen" (ik heb pas een rol gehaald bij WAPSTAD) maar dat nog eff. dus in twijfel :? .

Overigens zijn wel allebei de gebouwen gewoon los van de muur/ legplank,
dus kan ik de gebouwen gewoon nog draaien, naast elkaar zetten etc. (misschien wel meenemen naar de forummeeting :dance: )
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Bedankt voor de info , Rakesh_BMW :thump_up: :thump_up: Is weer een stuk duidelijker 8) 8)
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Rakesh_BMW schreef:[..]

Ik ga in de showroom 4 ledjes aansluiten (5mm),
en in de kantoor (1e etage) ga ik 3 ledjes aansluiten (3mm).

IK boor gewoon simpelweg de gaten in het hout (3mm/5mm) en dan leg ik van bovenaf de ledjes er gewoon in :thump_up:

Maar hoe ik de bedrading/ weerstanden/ batterij/ schakelaar ga wegwerken zal ik uitgebreid behandelen als ik me met dit gedeelte ga bezighouden :mrgreen:

Hier heb ik eff. snel met paint :P een aansluitschema in elkaar geflanst
img88.imageshack.us/img88/1968/naamloos6wt.jpg
ik hoop het hiermee voor jouw wat gemakkelijker gemaakt te hebben, en voor je weerstanden te berekenen, kan je natuurlijk ook altijd een beroep doen op de lokale electronica speciaalzaak :mrgreen:

Ahem, ik zie hier dat ze in serie geschakeld zijn hoveel volt zij de LED's?? als ze gewoon 9 Volt zijn branden ze maar voor 2,25 Volt per LED zo zit dat tenminste bij een gloeilamp maar bij een LED weet ik niet precies of dat ook zo zit...
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Plaats reactie