Vraag: Schaalverschillen

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Vraag: Schaalverschillen

Bericht door Ricardo »

Ik zit met een probleem, ik heb naast mijn Bluesmobile ook Jake en Elwood weten te vinden. Het nadeel is dat de auto 1:18 is en de figuren ongeveer 1:10. Hoe kan ik een foto maken dat het verschil qua schaal wegvalt?
Ik weet dat er bij de film Lord of the Rings ook allerlei simpele methoden zijn gebruikt om een lengteverschil te sugereren terwijl deze er niet was.

Zat zelf te denken door de figuren een paar centimeter achter de auto te plaatsen dat het schaalverschil al voor een deel wegvalt :?:
Gebruikersavatar
Lassy
Berichten: 81
Lid geworden op: do 14 jul 2005 14:06
Schaal: 1:18

Bericht door Lassy »

Photoshop? :wink:

Met fotograferen alleen krijg je geheid last van onscherpte. Wanneer je het duo namelijk wat verder weg zet van de auto krijg je snel focusproblemen.

Maak een foto (evt mbv een statief) van de auto en een foto van de BB, met Photoshop valt er dan vast wat leuks van te maken.
Laatst gewijzigd door Lassy op do 10 nov 2005 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Dat idee schoot mij ook direct te binnen. Dus de personen een paar centimeter voor of achter de auto plaatsen.
Of de foto uit een aparte hoek nemen, zodat de groote niet opvalt.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Lassy schreef:Photoshop? :wink:


:mrgreen: als ik het kon. Maar wilde het eerst gewoon foto-technisch proberen :wink:
Gebruikersavatar
Lassy
Berichten: 81
Lid geworden op: do 14 jul 2005 14:06
Schaal: 1:18

Bericht door Lassy »

Ricardo schreef:[..]

:mrgreen: als ik het kon. Maar wilde het eerst gewoon foto-technisch proberen :wink:


foto-technisch lijkt het mij zelf nog moeilijker (zie mijn inmiddels aangepaste post boven)
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Lassy schreef:Photoshop? :wink:

Met fotograferen alleen krijg je geheid last van onscherpte. Wanneer je het duo namelijk wat verder weg zet van de auto krijg je snel focusproblemen.


Indien je de camera iets verder weg plaatst en inzoomd denk ik dat de onscherpte wel mee valt (kweste van proberen volgende week :mrgreen: )

Lassy schreef:Maak een foto (evt mbv een statief) van de auto en een foto van de BB, met Photoshop valt er dan vast wat leuks van te maken
Wordt denk ik een keer tijd dat ik me ga verdiepen in de fotosoep :mrgreen: Maar indien je je toestel iets verder weg plaatst


Denk idd dat ik me er maar eens in moet gaan verdiepen :thump_up:

Donkervoort schreef:Dat idee schoot mij ook direct te binnen. Dus de personen een paar centimeter voor of achter de auto plaatsen.
Of de foto uit een aparte hoek nemen, zodat de groote niet opvalt.


Zeker een goed idee denk dat ik daar volgende week eens even mee ga experimenteren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Ricardo schreef:[..]

:mrgreen: als ik het kon. Maar wilde het eerst gewoon foto-technisch proberen :wink:


Als je nou een foto maakt van de figuren en een plaatje van de auto, dan wil ik wel proberen 1 foto te maken op realistische schaal. Dan moet je dus alleen de figuren en de auto in de juiste hoek fotograferen :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Bericht door 1:18 24/7 »

Mijn idee is dat een beetje fotosjop ook het makkelijkste is, ik denk namelijk dat de afstand tot beide foto's nogal groot moet zijn. Dan wil je ook een zo groot mogelijke scherptediepte hebben, om beide scherp te hebben. Dit doe je door je diafragma zo klein mogelijk te maken, oftewel een hooge F waarde, ik meen dat dat bij jouw camera F5.6 is en ik betwijfel of dat genoeg is...
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Plaats reactie