NASCAR-Merchandising en hun prijzen, december 2005

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gesloten
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

NASCAR-Merchandising en hun prijzen, december 2005

Bericht door Tim »

NASCAR is al sinds het begin een koploper als het om merchandising gaat. Al sinds de eerste auto's met sponsoring rondreden zag de organisatie het potentieel van een race-auto als reclamebord. De eerste teamgesponsorde auto's lieten dan ook niet lang op zich wachten, en dat werd ook door NASCAR aangemoedigd. Nu is een ongesponsorde auto dan ook een zeldzaamheid, door de hoge kosten die de sport met zich meebrengt is het moeilijker geworden om zonder grote financiele steun nog mee te rijden.
Net zoals de verschillende autofabrikanten de races zagen als een ideaal verkoopmiddel, begonnen ook steeds meer niet automobiel gerelateerde bedrijven brood te zien in sponsoring. De bekendere auto's van nu rijden dan ook met van alles rond, varierend van sterke drank tot afwasmiddel en van gereedschap tot motorolie.

Een grote stap in het geld maken van een sport kwam begin jaren tachtig toen modelauto's in opkomst waren. NASCAR laat zich al langer sponsoren door tabaks- en drank-fabrikanten, dus worden de modellen verkocht als "adult collectable" In het begin werden er alleen modellen gemaakt van de bekende auto's en coureurs maar dat sloeg halverwege de jaren 90 snel om naar een stortvloed aan releases per jaar, met veel dezelfde auto's in verschillende uitvoering. Alles om de verzamelaar/fan toch de kans te geven een stukje van zijn/haar favoriete sport te bemachtigen, en tegelijk het idee te geven dat ze iets aparts kopen.

Ook al is ondertussen voor sommige de overduidelijke geldzucht van de fabrikanten iets teveel van het goede, het aantal auto's wat jaarlijks uitkomt loopt nog steeds op. Van iedere willekeurige auto (mits met een vaste coureur en sponsor) zijn in minimaal drie schalen ongeveer tien auto's te koop. Dat is dan per kleurenschema, en die wisselen ze ongeveer vier of vijf keer per jaar. Snel rekenen komt dan op dertig "modelwaardige" auto's maal vier uitvoeringen maal tien modelauto's.
Een winstgevende onderneming dus, voor zowel NASCAR (die geld vangt voor alles waar hun logo opstaat) de teams (die dat ook krijgen voor gebruik van hun beeldmerken) de sponsors en de modelautofabrikanten.
Die laatste groep weet van gekkigheid niet meer waar ze naartoe moeten met hun uitvoeringen en de prijzen die ze ervoor vragen. Was er in de jaren negentig nog maar een uitvoering van een modelauto te koop en kostte die ongeveer veertig dollar, tegenwoordig produceren ze alles tussen de vijf dollar voor een 1/64 modelletje tot 95 dollar voor een 1/24 topmodel.
En dat zijn dan alleen nog de winkelprijzen.

Een recente tendens in NASCAR verzamelland zijn de wat oudere modellen, racewagens van eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Action sprong daar handig en snel op in door een aantal van die auto's nieuw uit te geven, de sport zelf reageerde met een revival van de kleurenschema's uit die tijd, waar natuurlijk daarna weer een model van gemaakt moest worden. Als gevolg van die herleving zijn de modellen uit die tijd plotseling gestegen in verzamelaarswaarde. Een aantal tenminste, die nog origineel in verpakking zaten e.d.
Helaas had niet iedereen dat begrepen, een aantal grotere verkoopsites begon deze modellen ongeacht hun conditie plots voor flinke bedragen aan te bieden.
Men zou verwachten dat dat verder geen consequenties heeft, klanten kijken dan meestal gewoon even wat verder. Niet zo in dit geval. Met als trieste hoogtepunt een 1/18 van ERTL die volstrekt waardeloos is (geen detail, enorme oplage, enz. ) die voor het astronomische bedrag van tweehonder dollar van eigenaar mag veranderen. Nog vervelender is het dan dat er mensen zijn die juist die auto kopen vanwege de prijs? Geloof het of niet, maar er schijnenmensen te zijn die denken dat de prijs meteen ook de waarde van een model bepaalt.
Groot misverstand dat weleens veroorzaakt zou kunnen zijn door de plotse prijsstijgingen van Earnhardt modellen, na diens dood.
Direct daarna waren alle modellen die daarvoor een normale prijs hadden gewoon leverbaar, maar de maandag na zijn overlijden werd ik al gebeld door een handelaar hier in nederland (zal geen naam noemen) die "nog slechts eeeeeen" Earnhardt model had, wat hij wel aan mij wilde verkopen voor de helft meer dan hetzelfde, vrij verkrijgbare model de vrijdag daarvoor nog had gekost.
Zo ook met het ERTL model uit het voorbeeld hierboven, een prive-persoon hier in Nederland heeft dat gezien, en dacht meteen zijn eigen model voor 225 euro te kunnen verkopen.

Zo drijven de verzamelaars dus zelf de prijzen onnodig omhoog. Zelfs bij zijn leven waren er al modellen van Earnhardt die belachelijk veel waard waren. Helaas ging het dan wel om een speciale uitgave in een serie, die alleen te herkennen is aan een aantal details. Met andere woorden: nogal wat mensen verkeren volstrekt onterecht in de overtuiging dat ze in het bezit zijn van een van deze modellen, en gaan die dan ook als zodanig en tegen die prijs verkopen.
En drijven daarmee de prijsgidsen weer verder omhoog.
Staat dat model daarom beter in een vitrine? Omdat er zoveel voor betaald is?

Ik denk dat het beter zou zijn als de verzamelaars weer eens gaan kijken wat ze mooi vinden in plaats van zich te focussen op "limited editions" en produktie-aantallen.
Natuurlijk, ik kan het nu makkelijk zeggen, ik loop er niet meer zo achteraan. Gelukkig niet meer. Ik zie modellen weer voor wat ze zijn; leuk als ze gedetailleerd zijn, maar vooral mooi om te zien. Het hoeft voor mij niet meer zo nodig in originele verpakking en uit een rookvrije omgeving enz.
Een van de eerste dingen die ik ooit las over het verzamelen van modelauto's bevatte wat dat betreft wel de grootste waarheid: een auto hoort pas bij je verzameling als ie een rondje keukentafel heeft gedaan.....
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

Bericht door Jp-cars »

:worshippy: :worshippy:

ook voor de beginnende verzamelaar die het stapje bburago al gezien heeft en verder wilt,is dit een ramp . die zien door de bomen 't bos niet meer.
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Helder en zeer duidelijk verhaal, complimenten :thump_up:
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Goede interessante column over de nascar merchandise machine, muchos complimentos :thump_up: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Schitterende Column :thump_up: :thump_up:

:think: Gek genoeg kan ik een groot deel van je verhaal ook in de DTM van vroegúh plaatsen.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Zeer leuke informatieve column moet ik zeggen.

Nu zie je ook hoe gek de mens eigenlijk is. Er komt iemand (bekend) te overlijden en zijn spullen stijgen gelijk in waarde. Mensen willen graag overal geld voor hebben :doh:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Leuk stukje Tim, het is ook van toepassing op vele andere verzamelgebieden. Dinky Toys zijn er ook in kleurvarianten en iets andere uitvoeringen. Dan is een rooie ipv een creme opeens meer dan het dubbele waard en waarom? Het is maar verf. Het model eronder is gewoon hetzelfde. Soms zelfs zijn de lettertjes iets anders aangebracht en dan schiet de prijs omhoog.
Van Matchbox Dinky is dat helemaal erg, dan kan je zo 150 euro betalen voor een niet gangbaar model, terwijl ze met 1000den tegelijk gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door zipperscales »

Zo gaat het inderdaad met heel veel modellen waarvan men zegt dat het een "zeldzaam" model is.
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Prachtige column. Mijn complimenten, Tim. :thump_up: Ben het helemaal met je eens dat verzamelaars nogal op productieaantallen letten. Dat lees je ook hier op het forum teveel.
Gelukkig heeft mij dat aspect nooit geinteresseerd. Evenmin heb ik nooit een model in tig uitvoeringen gekocht. Ik houdt van zoveel mogelijk verschillende typen in mijn verzameling 8) Ik spaar wat ik mooi vind en dat is al zoveel :P
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Goed verhaal.. met een persoonlijk tintje :thump_up:
Waar iedereen zich wel in kan zien.

Ik denk dat het beter zou zijn als de verzamelaars weer eens gaan kijken wat ze mooi vinden in plaats van zich te focussen op "limited editions" en produktie-aantallen.


Helemaal mee eens... slaat ook wel een beetje op mezelf...
Daarom koop ik alleen nog maar wat ik mooi vind...
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Knap stukje tekst en ben het geheel met je eens!
Ook een prachtige uitsmijter :worshippy:
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Leuke reacties! :D

Markopolo schreef::think: Gek genoeg kan ik een groot deel van je verhaal ook in de DTM van vroegúh plaatsen.


Tja, het was eerst meer over de vele nascar-uitvoeringen bedoeld, maar gaandeweg leek het beter om het wat algemener te houden.
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Gebruikersavatar
Bracer
Berichten: 2450
Lid geworden op: za 18 okt 2003 13:42
Locatie: Maastricht

Bericht door Bracer »

Goed verhaal Tim :thump_up: wat dat betreft ben ik blij dat ik niet verzamel in een bepaalde tak van autosport maar alleen wat ik mooi vind. Maar zelfs dan krijg je nog vaak te maken met mensen die onnodig prijzen opdrijven vanwege zogenaamde zeldzaamheid van modellen :?
Zelf zou ik er iig niet aan denken om modellen te kopen om ze weer te verkopen, daarvoor haal ik ze veel te graag uit de doos om ze eens echt van dichtbij te zien :mrgreen:
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Duidelijk en goed stuk!

Het geldt natuurlijk voor zowel NASCAR, als DTM als WRC als F1. Volgens mij wordt er nu bijna van alles een Limited Edition van gemaakt. Met als "hoogtepunt" voor mij de Williams van Webber van dit jaar. Wat een prijs voor een glazenplaatje.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Goed geschreven, en van toepassing op elk te verzamelen object. Waar verzamelaars zijn, zijn speculanten.
Gesloten