Williams FW18 met tabaksreclame?!

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Williams FW18 met tabaksreclame?!

Bericht door boerke04 »

Ik ben pas geleden begonnen met m'n 1:43 Damon Hill verzameling en nu zag ik op de duitse eBay de FW18 staan uit de worldchampions collection (minichamps), dit model was inclusief rothmans reclame.
Ik heb dit model bij modelcarweb besteld, waar het op de pagina stond zonder rothmans reclame, nu ik het echter net binnenkrijg heeft dit model ook rothmans reclame.

Nu wou ik eigenlijk weten waarom dit model met tabaksreclame is uitgekomen, dit is naar mijn weten toch verboden?!, of komen alle modellen uit de worldchampions collection uit met tabaksreclame?

Het is overigens wel een plaatje van een model net als de Brabham Judd BT60 uit 1992 :dance:

|boerke
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de oudheid van de wagens, oudere wagens ontlopen waarschijnlijk het verbod op tabaksreclame.

De Jordan van Eddie Irvine die pasgeleden (2003) is uitgebracht had ook tabaksreclame van Barclay
Afbeelding


Ik ga er dan ook vanuit dat het verbod op tabaksreclame op modelauto's alleen voor recente modellen gaat en niet opgaat voor oudere modelen, dat is de enigste verklaring waarom Minichamps onder deze regels uitkomt :D

Dus dat dat de Williams en Jordan nu een andere tabakssponsor hebben en dat het daarom wel mag, of dat ze de actuele bestickering van tabaksraclame (als zoiets in die wet staat, dat de actuele tabaksreclame niet mag) omzeilen.
Laatst gewijzigd door Schumi28 op ma 30 aug 2004 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Helaas komt Minichamps niet onder de tabakswet uit door oudere modellen te produceren.

De modellen met Rothmans zijn al uit het tijdperk dat tabaksreklame in Nederland verboden was.

Maar inderdaad staat het wel op de modellen die in de speciale verpakking zitten, maar weer niet op dezelfde modellen die in de traditionele verpakking zitten..

Ik snap het zelf ook niet, maar ik ga er even vanuit dat alle modellen in de champions-edition voorzien zijn van tabaksreclame.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Ja maar volgens mij bega je een fout met die Villeneuve met "Racing"reclame, want bij mijn weten was die race op de Nurnburgring zonder tabaksreclame en gaat mijn vlag dus voorlopig wel op :mrgreen:
Op foto's tijdens de GP van europa zie ik WIlliams ook rijden mer "Racing"reclame


En het gaat nu om heruitgaves en niet meer om actuele modellen, toen die modellen toen zonder de tabaksreclame uitkwamen in 1997 waren ze actueel, nu niet meer.
Afbeelding
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Schumi,

De bovenste 2 foto's zijn uit de champions edition.. De onderste niet, ik gok dat dat een normale editie is uit 1996.
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Schumi28 schreef:Ja maar volgens mij bega je een fout met die Villeneuve met "Racing"reclame, want bij mijn weten was die race op de Nurnburgring zonder tabaksreclame en gaat mijn vlag dus voorlopig wel op :mrgreen:
Op foto's tijdens de GP van europa zie ik WIlliams ook rijden mer "Racing"reclame


En het gaat nu om heruitgaves en niet meer om actuele modellen, toen die modellen toen zonder de tabaksreclame uitkwamen in 1997 waren ze actueel, nu niet meer.


Volgens mij zit jij in de goede richting, want als het alleen om de worldchampions ging was die Jordan natuurlijk niet met barclay uitgebracht.
Dan mogen ze van mij per direct de Benetton B194 van Verstappen gaan produceren met mild seven reclame erop.

:thump_up: oerke
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Op de World Champion Collection modellen van Minichamps staat vermeldt dat het model niet geschikt is voor personen beneden de 21 jaar ! (op de normale modellen 18 jaar)

Als dit zou mogen, waarom dan niet meteen alle modellen van tabaksreclame voorzien en in een gesloten doosje verkopen.
én waarom dit niet eerder gebeurde, is mij dan weer niet duidelijk.

Laten we wel zijn, als Minichamps het erop zet, dan zal het toch zeker wel mogen.

p.s. Barclay bestaat niet meer als sigarettenmerk. Mogelijk dat het daarom zou mogen om het op een model te zetten. Je kan het vermelden van een niet bestaande merknaam niet als reclame beschouwen.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Curbstone Models schreef:p.s. Barclay bestaat niet meer als sigarettenmerk. Mogelijk dat het daarom zou mogen om het op een model te zetten. Je kan het vermelden van een niet bestaande merknaam niet als reclame beschouwen.



Niet om vervelend te doen, maar Barclaysigaretjes zijn nog steeds beschikbaar, dus dat merk bestaat nog steeds.
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ik heb begrepen dat vanwege de huidige tabakswet alle modellen van vóór jaartal X mét tabaksreclame gemaakt mogen worden, X weet ik niet...
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Schumi28 schreef:Niet om vervelend te doen, maar Barclaysigaretjes zijn nog steeds beschikbaar, dus dat merk bestaat nog steeds.


Volgens de site van British American Tabacco (http://www.bat.com) wordt Barclay niet meer gevoerd. Mogelijk dat dit pas recentelijk is en er nog verkocht wordt. Of ik zit er helemaal naast. Ook mogelijk Afbeelding

In de tabakwet staat nix over een datum X waarvoor een vrijstelling geldt. Wel weet ik dat Exoto ook Marlboro op de 641/2 gezet heeft, dus mogelijk is het wel waar dat dat mag
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Curbstone Models schreef:
Schumi28 schreef:Niet om vervelend te doen, maar Barclaysigaretjes zijn nog steeds beschikbaar, dus dat merk bestaat nog steeds.


Volgens de site van British American Tabacco (http://www.bat.com) wordt Barclay niet meer gevoerd. Mogelijk dat dit pas recentelijk is en er nog verkocht wordt. Of ik zit er helemaal naast. Ook mogelijk Afbeelding

In de tabakwet staat nix over een datum X waarvoor een vrijstelling geldt. Wel weet ik dat Exoto ook Marlboro op de 641/2 gezet heeft, dus mogelijk is het wel waar dat dat mag


Komt dat niet omdat exoto amerikaans is en die tabakswet alleen geldt voor europa, ik weet het niet zeker hoor :?
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Om even terug te komen op ao. Barclay:

http://www.batnl.nl schreef:Prominente marktpositie
British American Tobacco is één van de grootste leveranciers van tabaksproducten in Nederland en producent van bekende internationale merken zoals Lucky Strike, Pall Mall, Barclay, Dunhill en Peter Stuyvesant én een aantal sterke lokale merken. Wij zijn trots op deze prominente positie, onze merken en de kwaliteit van onze producten.


Ik begrijp weinig meer van die tabakswet, staat deze wet over tabaksreclame op modelauto's ergens online? Heeft Minichamps hier nooit aan zijn dealers bekend gemaakt waarom dit dan wel kan.

Ik ben zeer benieuwd of er in de toekomst nog meer modellen met sigarettenreclame gaan uitkomen, zeker omdat dit de modellen veel mooier en "origineler" maakt.

Zou het niet kunnen, dat als Minichamps de modellen in een special giftbox doet, ze onder de naam"speelgoed" uitkomen en dus sigarettereclame kunnen toevoegen? Aan de andere kant is dit weer geen verklaring voor de Irvine Jordan :|
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Minichamps maakt zijn modellen tegenwoordig toch buiten Eruopa? Misschien dat ze er daarom wel tabaksreclame op mogen plakken?
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

deden ze dat niet altijd al dan...? het gaat er volgens mij om dat Minichamps in Europa gevestigd is, en het dus onder de EU wetgeving valt. Waar ze produceren maakt niet uit volgens mij..
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Het is mij in ieder geval niet meer duidelijk wanneer het nu wel én wanneer nu niet mag...

Volgens mij maakt het geen ruk uit waar het model gemaakt wordt. In Duitsland worden modellen van Mercedes Benz met de West reclame verkocht bij benzinepompen, terwijl je Hotwheels er alleen maar kan krijgen zonder de tabaksreclame.

Wie het weet mag het vertellen.... ik ben de weg kwijt :?
Gesloten