Branding is hot

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Branding is hot

Bericht door rsh_scuderia »

Branding is hot

“Wat was je eerste schaalmodel” is een erg leuke topic binnen dit forum.
Zo kan je zien waar menig lid mee is begonnen. Wat mij opvalt, is dat er een grote meerderheid is begonnen met een Bburago Ferrari. En niet voor niets. Het waren leuke modelletjes tegen een betaalbare prijs. En ook verkrijgbaar bij iedere speelgoedwinkel.
Kortom; als verjaarscadeau, kerstcadeau of een tussendoortje altijd leuk om te geven aan neefje, broertje, kind of vriendje.

Erg slim moet ik zeggen. Van zowel Bburago, de speelgoedhandelaren, maar ook van Ferrari.
Bburago werd daardoor bekend bij velen die later verder gingen sparen met auto’s. In de jaren ’90 maakte ze een verscheidenheid aan wagens, toen mijn vader juist bezig was met zijn Dinky Toys aan het opknappen. Een lekkere grote auto, die achteraf bezien, niet bijster goed was afgewerkt, maar er stond wel een F40 in mijn kamer!

De speelgoedhandelaren waren in de toekomst verzeker van klandizie. Want als je de F40 wilt hebben, waarom niet de Ferrari 348TB? Helaas bleven velen het als speelgoed zien en is er in menig Bart Smit of Intertoys geen schaalmodel te vinden. De speciaalzaken spreken nu de doelgroep aan, maar juist de onderlaag, de beginners, worden een beetje aan hun lot overgelaten. Erg jammer. Af en toe is er een mogelijkheid bij het Kruidvat, Shell of een andere grote retail-organisatie die wagens in de aanbieding heeft.

Maar wie ging er eigenlijk met de hoofdprijs vandoor? Jawel; Ferrari.
Menig jongetje vergaapte zich aan de mooie lijnen van de Italiaanse bolide. De lekkere rode lak en kon kijken naar de motor.
Dat het niet allemaal zo geweldig was afgewerkt en de huidige standaard niet haalt schuif ik terzijde. De verzamelaar/enthousiast is geboren.

Ondanks de mindere successen van dit jaar heft de Scuderia Ferrari een slordige 700 miljoen dollar winst gemaakt. En dat is exclusief de sponsoring op de auto. De merchandising en de licenties dragen hier voornamelijk aan bij.
Denk aan computerspelletjes, geurtjes maar zeker ook de schaalmodellen.
Het leek wel of Hotwheels van iedere Grand Prix of wapen feit een auto uitbracht in werkelijk alle schalen verleden jaar. Met de bijbehorende prijzen. Dat Ferrari hier een deel van opstreek mag duidelijk zijn.

Investeren in de toekomst lijkt dus ook het devies. Getuige het feit dat BMW ook lekker bezig is met het uitbrengen van modellen. Kyosho en Minichamps brengen dezelfde modellen uit met hier en daar een ander detail.
Autoart breng werkelijk elke race livery uit van elke Porsche 911 en Audi blijkt het licht ook te hebben gezien. Steeds meer Audi’s worden uitgebracht in de schalen 1:18 en 1:43. Zo kan iedere liefhebbers van deze topmerken een auto op het werk, bureau of schoorsteenmantel hebben staan.
Helaas zijn dit wel de merken die hoger in de markt zitten. Eur 40,= moet er minimaal betaald worden voor een leuke 1:43, tot Eur 80 voor een mooie race Porsche in 1:18.

Maar waar blijft dat goedkope merk voor mijn neefje met leuke sportauto’s tegen een betaalbare prijs?
tom

Bericht door tom »

Dat merk is er, dat heet Hongwell/Cararama. Alleen niet in 1:18... maar wel veel variatie (dus ook pappa's nieuwe leasebak) en overal verkrijgbaar voor weinig geld. De kwaliteit is ook verhoudingsgewijs stukken beter dan die van Burago vroeger.

Leuk stuk, goed beredeneerd. Gelukkig hebben fabrikanten de modelauto als marketinginstrument en winstpakker ontdekt, daar zijn wij verzamelaars doorgaans de winnaar bij. Doorgaans, want Ferrari's exclusieve deal met HW levert voor de verzamelaar weinig tot geen voordelen op.
Als Audi-verzamelaar ben ik blij. Veel modellen, doorgaans redelijk geprijsd, van veel fabrikanten.
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

tom schreef:Dat merk is er, dat heet Hongwell/Cararama. Alleen niet in 1:18... maar wel veel variatie (dus ook pappa's nieuwe leasebak) en overal verkrijgbaar voor weinig geld. De kwaliteit is ook verhoudingsgewijs stukken beter dan die van Burago vroeger.

Zeker, prachtige auto's voor een lage prijs( niet meer dan 10 euries voor een 1:43)

On-topic :wink: :mrgreen:

Zeker weer een leuke column, ik lees ze altijd met plezier! :thump_up: :worshippy:
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Bracer

Bericht door Bracer »

Kan mezelf hier idd ook erg in vinden :thump_up:
Het was dan niet de F40 maar een Viper RT/10, toch heeft deze zowel mijn verzamelwoede als mn voorliefde voor Vipers aangewakkerd.
Idd erg jammer dat Bburago failliet is, hun model waren naast goede opstappers ook goede kandidaten voor volledige ombouw.
Dikke :thump_up: voor deze column weer :D
Afbeelding
fish88
Schaal: 1:43

Bericht door fish88 »

Idd zelfde hier, verzameling begon met een bburago (geen F40 maar een f50 dacht ik) alleen was dat niet om naar te kijken ofzo maar om mee te spelen :mrgreen: . Vroeger kon je in speelgoedwinkels nog veel autos in schalen 1:24 tot 1:18 vinden maar nu zie je die bijna niet, ja alleen echt speelgoed maar ja das ook wel minder mooi.

Leuk artikel weer :thump_up:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Harm-Jan
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Harm-Jan »

Zelfde :mrgreen: Ook ik ben begonnen met een 1:18 Ferrari 348 TS alleen was deze van Maisto :think:

Zeer leuk artikel :dance:
Wouter

Bericht door Wouter »

leuke colum. Ik vind het leuk hoe iedereen het doet :worshippy: :clap:
hanzjepanzje

Bericht door hanzjepanzje »

Leuke column! Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik nou met een F40 van Bburago ben begonnen of een 348TS van Maisto...
Groeten, Hans

--

F93a Alesi, F575GTC Kyosho
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Vind het jammer dat hier maar een redelijk goedkoop merk naar voren komt en wel Burago. Ik denk dat er op dit moment genoeg "goedkope" fabrikanten behoorlijke goede auto's leveren. Denk hierbij aan Ricko, Sunstar, Revell en noem maar op. Ik denk dat het probleem zeker niet bij deze fabrikanten ligt maar eerder bij de speelgoedzaken zoals je in je stuk hebt vermeld. Deze branche "vertikt" het gewoon om nog langer modelauto's te verkopen. Ik verbaas me ook steeds meer dat er bijna geen Siku of Matchbox-modellen meer te vinden zijn in de speelgoedwinkels uitzonderingen daargelaten. Het enige wat ik nog zie zijn dvd's en videogames :doh:
Want zo kunnen we stellen daar gaat het grove geld naar toe voor de neefjes, broertjes, zoontjes en vriendjes.
Dit heeft dus naar mijn mening helemaal niets te maken met het feit dat er geen goedkope modellen worden geproduceerd :angel:
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

En ook ik ben begonnen met veel Bburago's. Tegenwoordig heb ik rond de 150 modellen van Bburago, dus dat zijn er nog heel wat!
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
outlaw
Contacteer:

Bericht door outlaw »

leuke column :worshippy:
mijn eerste auto was een blikken ford :mrgreen: maar toen was ik 2 ofzo :mrgreen:
je bedoeld waarschijnlijk de eerste wagen die je speciaal kocht om te verzamelen in plaats van mee te spelen.
de eerste wagen die ik kocht was geen ferrari 8) maar een amerikaan, een dodge charger general lee :thump_up: eigenlijk een bouwkit van plastic, dat was in 1981.
helaas zie je de waarde van zo'n model niet als kind van 8 :cry: die charger is gesneuveld :( ik ben van de serie nog wel net zo gek als dat ik dat als kind was en heb nu general lee's in allerlei soorten en maten :thump_up: :worshippy: :mrgreen:
Live like you where dying...........................
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Mijn collumn is wellicht wat eenzijdig, maar dat versterkt de beeldvorming volgens mij.

Het gebrek aan verkooppunten is denk ik ook, debet aan het minder makkelijk verkrijgbaar zijn van... (wat een politieke CDA-zin).
Er zijn wel voldoende alternatieven zoals Revell, maar in vergelijking met 2 tientjes (in euro's), kan ik niet even een leuke auto kopen.
En voor mijn neefje zal ik in eerste instantie geen 1:43 kopen. Daar is hij nog net iets te klein voor :mrgreen:

Bedankt weer voor de leuke reacties!
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Weer een leuke colmumn die stof doet op waaien,RSH :thump_up: Ik ben zelf van voor de Burago tijdperk. Ben begonnen met Matchbox en voor het grotere werk Politsil.

Goedkope 1/43 Ferrari's vinden is inderdaad niet zo makkelijk. Gelukkig brengt daar Ebay en andere internet site uitkomst. Intertoys en bart zijn van dezelfde moedermaatschappij en voeren nagenoeg hetzelfde assortiment. Bij Top Toys vind ik hier nog wel een aardig modelauto wandje 8)
volvofiel
Schaal: 1:24

Bericht door volvofiel »

leuke column. :thump_up:
Wijk ik toch af, want ik begon met een 1:24 MB ML320 van Maisto.
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Ik open deze oude column om even te reageren, ik heb het toendertijd niet gelezen. Ik was december in Nederland en het viel me op dat Bart Smit geen enkel autootje meer heeft. Geen Matchbox, geen SIKU, geen Maisto of iets dergelijks.

Bijna hetzelfde voor Blokker diee nkel een soort tunerserie van Majorette en wat Lledo modelletjes had. Geen wonder dat fabrikanten als Majorette en Guisval het zo moeilijk hebben distributie te vinden buiten de eigen landen.

Mooi stuk.
Gesloten