stickers op AutoArt modellen.

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

stickers op AutoArt modellen.

Bericht door kwiebje »

Medeforumleden, hierbij heb ik een vraag aan jullie. Wanneer je een model aanschaft van AutoArt loop je bij de nieuwere modellen kans dat de motorkap, achterklep en/of eventueel de deuren dicht zitten geplakt met stickers in plaats van de oude bekende transportbandjes. Wanneer je deze stickers eraf trekt blijft er een heel spoor van lijm achter op de lak van de auto. Hoe is deze sticker te verwijderen zonder dat de lak dof wordt of dat de lak eraf gaat? Weet iemand hier raad mee??

Alvast bedankt,
Bas
http://www.kwiebje.tk
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik heb speciale stickerverwijderaar, ik gebruik het zelfs op raamjes, en ze worden er niet dof van. Is gewoon bij de Karwei anz. te halen.
Wel even testen voordat je als een beest die hele auto in gaat smeren. :wink:
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

MP, ik heb ook stickerverwijderaar gebruikt alleen daar werd de lak van de auto dof van. En ten tweede de lijm was wel weg alleen als de vloeistof vervloeit is plakt de motorkap alsnog. Misschien dat andere leden ook nog goede ideeen heeft maar ik hou de speciale stickerverwijderaar in mijn achterhoofd.
Bedankt!

groetjes bas
http://www.kwiebje.tk
Gebruikersavatar
wvniersen
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 19:10
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

warm maken met een fohn.....welkt ook met andere stickers op autolakken ed...
warm....niet heet want dan plakt de lijmlaag weer.

Groet Winno
Afbeelding
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

Beste Bas,

Stikkerverwijderaar kan wel eens agressief werken op lak. Net als nagellakremover. Ik heb dit helaas ook ooit mogen ervaren.

Indien er meerdere stickers (raceuitvoering) op het model zitten, dan loop je het risico, dat deze ook loslaten of vervormen als je een föhn gebruikt.

Ik verwijder lijmresten van decals altijd door met een wattestaafje in wasbenzine te deppen.
Gebruik een eierdopje om een beetje wasbenzine in te doen.
De lijmresten gaan dan op het watje zitten en vernieuw het wattestokje regelmatig, anders ga je de lijmresten telkens opnieuw uitwrijven. Ook regelmatig deppen, omdat wasbenzine snel vervliegt, maar dat wijst zich vanzelf wel uit.
Nadat je er zeker van bent, dat de lijmresten verwijderd zijn, dan kun je navrijven met een schoon stukje keukenrolpapier. Je ziet er dan niets meer van en ook geen doffe plek.

:!: Pas op: Indien je wasbenzine gaat gebruiken en je doet dit binnenshuis, dan ventileer de ruimte goed (Raam open). Ook geen sigaret roken bij deze bezigheid. Doe je het in de keuken, dan kijk of het gasfornuis uit is. Wordt wel eens over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Beetje verdunning (terpetine) wil ook goed helpen. Wordt de lak ook niet dof van. Alleen net als wasbenzine in een voldoende geventileerde ruimte gaan zitten anders kan het wat benauwd worden.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

En niet doen in een ruimte waar de geiser een waakvlam heeft....

Ik weet niet wat voor stickers het zijn, maar meestal lukt het wel de sticker weer over de lijmresten te plakken, en weer weg te trekken. Dit nog 10 keer herhalen...

Maar is wel slordig dat het zo dichtgeplakt zit. Anders massaal Autoart mailen, zodat ze het de volgende keer weer fatsoenlijk doen...
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Allemaal hartstikke bedankt voor de geweldige antwoorden. Heb inmiddels al ooit een meeltje naar AutoArt gestuurd want een vriend van me had ook al problemen met die kleine rot stickertjes gehad. Dit zou voor hun een reden moeten zijn om deze niet meer te gebruiken. Denk wel dat er meer mensen zijn die hier over klagen alleen dan moet dan snappen ze het bij AutoArt niet echt dat het hoogst irritant is en dat daardoor alleen maar de klachten toenemen.
Stuur gewoon het model terug en ze zien maar wat ze ermee doen.
Ga gewoon proberen de volgende keer het op een manier te doen zonder dat er iets gebeurd.

Hartelijke bedankt voor de reacties!!!
groetjes Bas
http://www.kwiebje.tk
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Warm maken met een fohn en dan met een stukkie plakband de lijmresten eraf halen. :thump_up:

(eerst warm maken en pas dan het stukkie plakband eroverheen plakken, aandrukken en er weer aftrekken, paar keer herhalen en je ziet er niets meer van)

Het probleem is inmiddels bekend, want nieuwere modellen van autoart hebben een ander soort sticker, deze gaat er in één keer af zonder lijmresten achter te laten.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Volgens dat smeerpeuken-programma op RTL4 kan je het ook proberen met lampenolie op een doekje. Werkte in ieder geval op ouwe stickers op een deur...
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik ben niet wild van chemicaliën op mijn modellen, gaat honderd keer goed, tot je één of andere exotische lak tegenkomt die allergisch is voor het spul wat je gebruikt.

Neen.....een "heat application device" in samenwerking met een "adhesive decal removal strip" (fohn en plakband) werkt altijd bij het verwijderen van Autoart stickertjes.... :worshippy:
kwiebje
Berichten: 2579
Lid geworden op: di 21 okt 2003 20:26
Locatie: Leuk dorpje :D
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Inmiddels heb ik de betreffende firma waarvan ik de auto geleverd had gekregen gemaild en hun het probleem voorgelegd. Deze firma kon helaas niks voor mijn betekenen. Tot dat mijn vader thuis kwam met een nieuw soort polyesther poets (Hij is producent van polyesther). En voila de motorkap van de porsche glom weer als een spiegeltje en het bumpertje van het model ook weer! Dit is dus een tip aan iedereen! Je ziet er dus helemaal niks meer van. Gelukkig maar.
Toch heb ik Autoart aangeschreven. Tot mijn grote teleurstelling heb ik van hun nog niks vernomen. Toch allemaal vriendelijk bedankt voor de serieuze en goede antwoorden.

groetjes Bas
http://www.kwiebje.tk
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ehh... voor het geval mijn vader geen producent is van polyester, hoe kom ik dan aan het spul ??
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Zorgen dat je vader polyesterfabrikant wordt...... :D

Wat voor spul was het precies, Kwiebje? Heb je een aanduiding op het potje? Wellicht kan ik wat voor Curbstone betekenen. (ik speel tijdens werkuren polyestergroothandel.... :D)
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ow.... Herman...eh....vriend..... :D

Dan weet jij vast wel antwoord op een aantal andere vragen..

Misschien kunnen we eens een topic starten over gietmallen en polyester...
Plaats reactie