Provence Moulage "Jaguar XK150 Bertone" .

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
GB-Models
Schaal: 1:43

Provence Moulage "Jaguar XK150 Bertone" .

Bericht door GB-Models »

Hier een bouwverslag van een PM-kit van de Jaguar XK150 Bertone. Heb er afgelopen 3 á 4 maanden aan gewerkt. Meestal s'avonds na het eten een uurtje. Heb me in een grijs verleden veel bezig gehouden met plastic modelbouw en ook wel white-metal kitjes (o.a. Danhausen). Dus deze ervaring kwam best wel van pas. Hoewel een resin-kit op sommige punten net even anders is. After all ben ik over het eindresultaat erg tevreden.

Afbeelding
Resin-delen ontdaan van gietnaden en licht geschuurd. Het interieurtje in elkaar gezet. Door de nauwkeurige afwerking van de resin-delen was plamuren niet nodig :thump_up:

Afbeelding
Interieur geschilderd (Humbrol). Het dashboard bestaat uit diverse afweek decals.

Afbeelding
Body in de primer gezet.

Afbeelding
Body in de uiteindelijke kleur gespoten (Ferrari-rood van Revell) met een Batcher Airbrush. Deze kleur komt erg dichbij het orgineel, na lang zoeken en proberen. De body staat hier nog los op het chasis.

Afbeelding

Grill (white metal) en roosters (foto-ets) erin gelijmd met een speldenpuntje 2 componenten-lijm.

Afbeelding
Ruiten uitgesneden en pas gemaakt in de sponingen van de body. En ruiten erin gelijmd met 2 componenten-lijm. Bumpers (white-metal) vast gezet.

Afbeelding
Zag er erg tegenop om de ruitjes er goed in te krijgen. Achteraf viel dat best mee, dankzij de goede pasvorm.

Afbeelding
Hier is de body samengebouwd met het chasis en zijn de raamlijsten geschilderd met een dun penceeltje. Het aanbrengen van de sierstrippen (foto-ets) was een lastig karwijtje en dreef me af en toe tot wanhoop. Want door het schuiven tijdens het aanbrengen krijg je al gauw lijmvlekken. Die je weer moet wegpoetsen. Het aanbrengen van de decals zorgde voor de 'finishing touch'.

Afbeelding
Eerste officieële foto-shot buiten genomen nadat ik vandaag dit project heb afgerond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie naar dit model kijkt ziet datie een Nederlands kenteken heeft. Dit klopt, want het orgineel bevindt zich in Nederland bij een verzamelaar.
Vindt dat deze auto eigenlijk meer weg heeft van een Ferrari dan een Jaguar. Dankzij de Jaguar-grill haal je er nog een Jaguar uit. Dit maakt het wel weer een uniek model. De Italianen hebben in deze periode vrij veel Engelse auto's verbouwd o.a; Sunbeam Alpine, Triumph Tr4, Jaguar E-type (Frua), etc.....
In de British Car Magazine van een paar jaar terug stond een verslag over deze auto.

BTW. M'n volgende project wordt een Jaguar XK150 fixed head coupé, eveneens van PM. :dance:
Afbeelding
MvG. Jeroen
tom

Bericht door tom »

Erg mooi model, inderdaad meer Italiaans dan Engels. Mooi gebouwd!
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Schitterend model geworden, die spaakwielen zijn ook mooi en het spuitwerk ziet er glad uit :thump_up:
GB-Models

Bericht door GB-Models »

Thanx voor de positieve reacties :thump_up: .

Na het spuiten heb ik de rode lak nog een keer opgewreven met een lichte wax/cleaner. Dit geeft een heel mooi resultaat en geeft een diepere glans. :dance: Wel eerst de lak een weekje laten uitharden voor de zekerheid.
inderdaad meer Italiaans dan Engels.
Misschien is 'Jaguari' of 'Ferraguar' een mooie benaming voor deze auto. :wink:
Laatst gewijzigd door GB-Models op do 06 jul 2006 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
MvG. Jeroen
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Model ziet er inderdaad schitterend uit. Mijn coplimenten :thump_up:
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Schitterend!
Wim83
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

schitterend!!

knap gedaan :thump_up:
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Late reactie..maar moest het resultaat even op me in laten werken... :wink:

Je hebt het werkelijke subliem gedaan. Erg mooi!!!
Wat ik vooral mooi vind zijn de velgen. :thump_up:
Inderdaad: als je tegen een leek zegt dat het een Ferrari is, zouden ze het geloven.
GB-Models

Bericht door GB-Models »

Belangrijk is dat je voor dit soort modellen de tijd neemt. T 'is geen klusje wat je in een weekendje doet.

Ik vraag me weleens af hoe zo'n merk als 'Starter' dit doet, die PM-modellen kant en klaar verkopen. Gezien de tijd die erin gaat zitten en de gemiddelde verkoop-prijs van 100 Euro vraag je af of er dan nog veel winst op gemaakt wordt?
Afbeelding
MvG. Jeroen
Alfist-GTV6

Bericht door Alfist-GTV6 »

Schitterend model.
tom

Bericht door tom »

Ik heb wel eens (bij Traffic) Starters gekocht voor 65 euro... dat vind ik een koopje, snap ook niet hoe dat kan. Ze zijn ook nog eens erg mooi gemaakt, dat zie je des te beter als je zelf kits hebt gebouwd.
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Prachtig model! :worshippy:
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Plaats reactie