1:18 enzo ombouw - strippen verf werkt niet??

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Erikderaaf
Schaal: 1:18

1:18 enzo ombouw - strippen verf werkt niet??

Bericht door Erikderaaf »

Mijn eerste ombouwtopicje hier, meteen met een probleem.

Ik heb een 1:18 hotwheels ferrari enzo, een rode die ik zwart wil gaan spuiten (heb al een elite en er komt een BBR gele aan)

mij is aangeraden mr muscle te gebruiken, in een zak te spuiten met het modelletje erbij en dan dichtmaken.
affijn gedaan bus gehaald... eerste poging een fiasco, spul kwam door mijn dikke vuilniszak en heeft een oude plank nogal anders van kleur gemaakt, en mijn ouwe fiets was op een paar plekken wel erg verrassend schoon.
gelukkig geen grote problemen.

ik heb daarna een grote bak van moeders gekregen waarin chemisch afval kan worden opgeborgen, dit is van flink dik blauw kunstof, lijkt wat te kunnen hebben. een kliksluiting erop dus haast luchtdicht.
tussen de sluitrand heb ik nog een aantal stroken tochtstrip geplakt, is nu dus luchtdicht.
modelletje erin, lekker volspuiten... weekje wachten..

Maar: keek vandaag, echter is alleen de verf van de zwarte details los, kan zo afgeveegd, de tampo details zijn weg.... maar de rode verf zit er nog op! is er ook niet af te krabben, de verf lijkt maar ietsjes zwakker.

mijn vraag,
wat nu, een week zou voldoende zijn, men riep iets van een nachtje dat genoeg zou zijn...

moet ik dan mijn heil gaan zoeken in remolie? kan dat zomaar elke zijn, weet van het autogebeuren dat het gruwelijke rotzooi is... maar ook dat er Dot benamingen bestaan.
navraag zegt dat Dot 3 en 4 makkelijk te krijgen zijn, zullen die voldoen?

En, hopelijk is het herbruikbaar, ben van plan de blauwe bak steeds te gebruiken, zal dat gaan met remvloeistof, het zou plastic niet aan moeten vreten maar op langere termijn?

Een verf gerelateerde vraag, mijn keus zal waarschijnlijk vallen op een airbrush waarmee ik humbrol verf (uit die potjes, dan uiteraard verdund) ga spuiten, simpele reden omdat dat voor mij erg makkelijk is om aan te komen.

ik neem aan dat het ook bij metaal (plastic heb ik het eigenlijk nooit op gedaan) niet perse nodig is om grondlak te spuiten, of wordt het resultaat daar toch beter van? grondverf is de grijze nr 1 van humbrol.
dan normaal zwart glans uit de spuit en decals erop.

heeft er iemand ervaring met humbrol verf... heb nog niemand erover gehoord dat de blanke verf de decals aantast... dat klopt dan ook?

hoop vragen... heb al gezocht maar kon er moeilijk uitkomen, ben een verfstrip-noob :oops: . Hopelijk kunnen jullie helpen
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Alle metalen onderdelen kun je in de thinner leggen... het nadeel is dat dit tegenwoordig schrikbarend duur spul is... En het aan het gebruik ligt hoelang het meegaat.

Remolie schijn je te kunnen gebruiken met gespoten plastic delen... dus lijkt mij dat het dan niet aantast... zeker weten doe ik het niet.

Verf-afbijt wordt door de meeste hier gebruikt... erop smeren en een paar minuten later afspoelen.
Je kunt ook een milieu-vriendelijke variant hiervan kopen, alleen duurt het dat wat langer...

Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wil dit eerdaags wel gaan doen.
Dit omdat na dik een half jaar een model in de thinner te hebben gehad er maar vrij weinig van de lak ervan is :evil:
Laatst gewijzigd door Opel-DTM op wo 19 jul 2006 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Wie heeft je verteld dat je verf van metale onderdelen kan verwijderen met MrMuscle :lol:

Thinner werkt meestal wel aardig, maar meestal moet er toch wat grovere maatregelen genomen worden, zelf heb ik voor mijn MC modelletjes een potje Alabastine afbijt :worshippy: gehaald, erop smeren 15-20 minuten wachten goed schoonmaken en voila een naakte body :mrgreen:

MrMuscle werkt uitstekend voor plastic onderdelen die geverfd zijn, maar soms werkt dat zelfs niet, remolie is dan ook hier weer het betere werk in, maar ik heb het nog nooit hoeven gebruiken.

milieu vriendelijke varianten zijn natuurlijk beter, maar niet altijd effectiever, en als je klaar bent het afgewerkte spul in een blik en bij de milieustraat dumpen, ben je er ook vanaf :mrgreen:
B(BMW)+B(BENZ)Freak
Contacteer:

Bericht door B(BMW)+B(BENZ)Freak »

Markopolo schreef:Wie heeft je verteld dat je verf van metale onderdelen kan verwijderen met MrMuscle :lol:

Thinner werkt meestal wel aardig, maar meestal moet er toch wat grovere maatregelen genomen worden, zelf heb ik voor mijn MC modelletjes een potje Alabastine afbijt :worshippy: gehaald, erop smeren 15-20 minuten wachten goed schoonmaken en voila een naakte body :mrgreen:

MrMuscle werkt uitstekend voor plastic onderdelen die geverfd zijn, maar soms werkt dat zelfs niet, remolie is dan ook hier weer het betere werk in, maar ik heb het nog nooit hoeven gebruiken.

milieu vriendelijke varianten zijn natuurlijk beter, maar niet altijd effectiever, en als je klaar bent het afgewerkte spul in een blik en bij de milieustraat dumpen, ben je er ook vanaf :mrgreen:

Ik gebruik ook voor sommige modellen afbeits spul en werkt perfect. Tot nu toe het beste manier om van het oude verf af te komen en een nieuwe erop te spuiten. :dance:
==============================
Nieuwe website: https://www.facebook.com/pages/Bbfreaks ... =bookmarks
Erikderaaf

er zitten ook plastic delen bij waar de lak af moet.. echte thinner lijkt dan een beetje te lomp ervoor...

maar remolie zou dan kunnen?
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Het scheelt nogal per modelautomerk hoe makkelijk of moeilijk de verf eraf komt.

Van Bburago weet ik dat thinner goed werkt. Bij Kyosho had thinner nauwelijks effect. Zelfs afbijt van Allebastine werkt tot zekere hoogte.

Allebastine afbijt werkte weer wel zeer goed bij Anson.

Ik ga voor de Kyosho binnenkort afbijtmiddel gebruiken die ik bij een verfspeciaalzaak gekocht heb. Hopelijk dat hij dan wel helemaal kaal wordt.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Regenkaiser

Bericht door Regenkaiser »

Had je niet gewoon de zwarte Enzo van HotWheels kunnen kopen?
:?

Regenkaiser
Erikderaaf

haha, al aan gedacht, alleen worden er in de toekomst meer modellen gestript dus dit wordt de premiere.
anders had ik de rode met verlies moeten verkopen en dan weer een nieuwe zwarte....
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Erikderaaf schreef:haha, al aan gedacht, alleen worden er in de toekomst meer modellen gestript dus dit wordt de premiere.
anders had ik de rode met verlies moeten verkopen en dan weer een nieuwe zwarte....
thinner + plastic = huilen

maar... misschien dat een ouderwets schuurpapiertje het ook best goed doet... grote vlakken op de enzo..

en metaal MOET je primeren....

en kleine potjes verf van Humbroll.. tja.... zou ik niet doen....
Erikderaaf

bedankt voor de reacties!

remolie word geregeld... zit inderdaad plastic op.

welke verf zou men mij boven humbrol aanraden? en om welke reden?

mijn plan was gronden, zwart, decals, blank lak, mij is ondertussen toevertrouwd dat humbrol lak geen decals aantast?

bij de enzo zijn het er maar een paar, maar is zoals gezegd een proef voor volgende projecten
Special Models

Bericht door Special Models »

Erikderaaf schreef:bedankt voor de reacties!

welke verf zou men mij boven humbrol aanraden? en om welke reden?

mijn plan was gronden, zwart, decals, blank lak, mij is ondertussen toevertrouwd dat humbrol lak geen decals aantast?
Dat Humbrol verf de decals aantast is het eerste wat ik hoor :shock:
Maar ik zou nog eerder Revell verf gaan gebruiken dan Humbrol.
Heb al een paar keer gehad dat Humbrol niet zo heel snel droogt.
Nou weet ik niet of het aan het merk ligt maar na 2 keer te hebben meegemaakt gebruik ik geen Humbrol meer.
Maar het is altijd wat want ik hoode pas dat er mensen waren die na het spuiten van Revell blanke lak haarscheurtjes in de lak kregen.
Verzamelen is de kunst van het kopen
Erikderaaf

Wat vinden jullie een echte goede aanrader voor verf?

ik heb nog verschillende Tamiy TS spuitbusjes liggen, waaronder de blanke lak, is dat dan een goede optie? Wil namelijk niet riskeren dat de lak of decals verslechteren na de blanke laklaag...
BMWMaX
Contacteer:

Bericht door BMWMaX »

In de afgelopen 20 jaar is wel gebleken dat Revell verf rommel is. Humbrol doet het bij mij nog steeds perfect.

In de tijd dat ik nergens meer Humbrol kon kopen had ik noodgedwongen Revell maar dat liever niet meer. Lange droogtijd, slechte dekking.
1:18 24/7

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik heb ook eens een Enzo van z'n rode lak ontdaan en dat viel idd niet mee. Gewoon in een bak met thinner was niet voldoende, ik heb daarna nog flink lopen schuren.

Daarna heb ik twee lagen primer gespoten van een onbekend merk, een compleet busje Tamya zilver en weer twee lagen blanke lak van een derde merk. Ziet er prima uit al zeg ik het zelf, op wat spatjes na, maar dat was mijn eigen schuld.

Afbeelding

Probeer gewoon wat met verfjes, want als je niet tevreden bent is het er met thinner in no time weer af.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Special Models

Bericht door Special Models »

BMWMaX schreef:In de afgelopen 20 jaar is wel gebleken dat Revell verf rommel is. Humbrol doet het bij mij nog steeds perfect.

In de tijd dat ik nergens meer Humbrol kon kopen had ik noodgedwongen Revell maar dat liever niet meer. Lange droogtijd, slechte dekking.
Tja dat heb ik al een paar keer met HUMBROLL gehad..
Het beste is gewoon uit proberen en kijken wat je zelf het lekkerste vind werken.
Verzamelen is de kunst van het kopen
Plaats reactie